Pellux 100 Virkningsgrad

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af Allan1575 »

kasper frandsen skrev:min skorsten er godkendt til pillefyr, men syntes at kunne læse at Pellux 100 er et ganske ude mærket pillefyr, og måske også i længe bedre end black star :-)
alle de ting der nævnt i sidste komertar at hvad fyret skal kunne, syntes jeg begge fyr kan, eller har jeg overset noget:-)
nogen der har haft problemmer med deres pellux fyr, efter det først er kørt til.
Mit har kørt i 2 år nu uden et eneste stop
Jeg havde problemer med gitteret der skal bremse pillerne, men siden det blev fixet har der intet været...
Jeg laver stort set ikke andet end at fylde piller i, og rense fyret....
Der skal heller ikke vejes piller af eller justeres blæser...
Jeg vil anbefale at du køber ilt-styring , hvis du vælger Pellux'en, så passer den stort set sig selv

Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af Stoklund »

Kan kun tilslutte mig Allan. :great: utroligt stabilt og drift sikkert fyr.

Anden fed ting ved Pellux, er at tænd elementet har en forventet leve tid på 50.000 optændninger (mit er 1 år gl. og har ca. haft 3.000 ) så der burde være laaaaangt tid til endnu, før det skal skiftes :) (koster ca. 800,- når det skal skiftes en dag)

/René
kasper frandsen
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 44
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:04
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 233
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6893
Geografisk sted: Hemmet

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af kasper frandsen »

Tænder fyret hver gang lige som et olie fyr, eller kører den så langt ned at den brænder hele tiden med meget lidt piller, og kun går ud når der ikke været brugt varme i lang tid.
Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af Allan1575 »

kasper frandsen skrev:Tænder fyret hver gang lige som et olie fyr, eller kører den så langt ned at den brænder hele tiden med meget lidt piller, og kun går ud når der ikke været brugt varme i lang tid.
Det er ligesom et oliefyr :great:
nemocharley

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af nemocharley »

nej vent lidt - den har da en spændvidde på 3.5 til 20kw? Og kedlens topydelse kan halveres skulle det behøves - dette vil da reducere antallet af tændinger.

Mit har jo ikke den spændvidde og starter og stopper som et oliefyr over termostaten - men er det det du mener Allan? (det er derfor jeg har buffertank, så kan den "modulerer" gennem vandet og have lidt færre opstarter.

Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af Allan1575 »

nemocharley skrev:nej vent lidt - den har da en spændvidde på 3.5 til 20kw? Og kedlens topydelse kan halveres skulle det behøves - dette vil da reducere antallet af tændinger.

Mit har jo ikke den spændvidde og starter og stopper som et oliefyr over termostaten - men er det det du mener Allan? (det er derfor jeg har buffertank, så kan den "modulerer" gennem vandet og have lidt færre opstarter.
Når det har nået den temperatur det er indstillet til brænder det ud og stopper helt....Når temperaturen på kedlen er faldet til det man har indstillet hysteresen til, så tænder det op igen
kasper frandsen
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 44
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:04
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 233
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6893
Geografisk sted: Hemmet

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af kasper frandsen »

Er det ikke bedre med de pillefyr der ikke tænder og slukker hele tiden så, dem med 100 trin gear.
Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af Allan1575 »

kasper frandsen skrev:Er det ikke bedre med de pillefyr der ikke tænder og slukker hele tiden så, dem med 100 trin gear.
Det syntes jeg ikke det er
Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af Stoklund »

Et olie fyr tænder og slukker jo også efter hvor meget varme der er behov for! :)

De 100 gear du referer til, er det der kaldes modulerend på et pille fyr og på Pelluxen modulere den fra 30-100% effekt.

/René
nemocharley

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af nemocharley »

Okay på den måde - tak allan - men selve den periode den brænder, kan vel forlænges via at skubbe til modulationens yderområder?

@Trådstarter: måske - igen en samlet vurdering. Se på de pellux-folk der er på forum - synes du deres forbrug stikker af ift. scotterne på tilsvarende m2 (ved godt det er en vanskelig sammenligning, da husene er forskellige).

en af scottens forcer er helt sikkert at den er effektiv en eller to kw lavere end pelluxen - og det endda med højere procenter. Jeg tror på at scotten er et af de mest driftsøkonomiske pillefyr du kan finde, hvis det sættes rigtigt op og dets styringsmuligheder udnyttes rigtigt. Jeg tror så også at Pelluxen er mere solid samlet set.

men det vigtigste er nu engang at den kan slukke og tænde (og følge en god varmestyring) - og ikke pausefyrer, som de fleste synes er en utidssvarende måde at gribe det an på (men også her kommer det jo lidt an på ens varmesystem).

Mit eget pillefyr som jo kun kan starte og stoppe synes jeg da ikke er specielt uøkonomisk - selvom dens bundydelse er på 12-13kw til et 8kw hus - at mit varmesystem så ikke er så godt, er en anden snak.

men der er folk herinde der ved rigtig meget om det her (og der er da også nogen diskussioner om det herinde på forum) - [tag]Triumph[/tag]

Besvar