Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

lagdeling i akkumuleringstank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
nielsr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 05 dec 2014 20:36

lagdeling i akkumuleringstank

Indlæg af nielsr » 08 jan 2015 21:55

Hej Brugere af stokerpro.
Er der nogle som kan forklare mig hvor meget man sparer på varmen i akkutanken hvis man går fra
2 fremløb og 2 returløb hvilket nogle siger giver rod i lagdelingen . Derfor siger alle at jeg skal køre med 1.fremløb og 1.returløb
hvilket skulle give den perfekte lagdeling .Mit næste problem når du varmen direkte igennem akkutanken og til vvb er der jo en
masse varmt vand, men vil jeg miste dette hvis jeg laver akkutanken om Hilsen Niels


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

lagdeling i akkumuleringstank

Indlæg af Zarge » 08 jan 2015 21:59

Det kommer jo an på om du reelt har problemer med lagdelingen som det er nu... ?
Hvordan opfører tanken sig? Har du termometer op igennem den, eller kan du mærke under isoleringen op langs tanken?
For JA ordentlig lagdeling er alfa og omega hvis anlægget skal køre ordentligt...

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

lagdeling i akkumuleringstank

Indlæg af Hjemme teori » 08 jan 2015 22:05

Rodet opstår når returen fra VVB er for varm, så blandes vandet under "springlaget", men det er nu kun fordi returen nok er for varm, det har intet med om der en 1 eller 2 frem/retur.

Jeg tror nogen der har lavet det smart (i hvert fald til vinterdrift) er at sende vandet gennem VVB inden det sendes til huset. Dette skal selvfølgelig styres så ikke VVB bliver for varm, så der skal du nok bruge en trevejs ventil med styring som udover at holde øje med om VVB mangler varme også holder øje med om VVB er varmere en fremløb, for så må den ikke skifte om.

Alternativt skal returen løbe ind flere steder i tankens højde, så finder det selv ind hvor temperaturen passer.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

lagdeling i akkumuleringstank

Indlæg af JFinderup » 09 jan 2015 11:53

Jeg er enig med at flere returindløb giver mening. Jeg har selv en fin lagdeling i min tank selvom den ”kun” er på 500l. Jeg har selv 3 returløb til min buffer tank, hvor retur fra hus samt varme fra solen kommer ind – se i mit galleri -> Varme Anlæg Take 4

Man kan enten have diverse ventiler og styringer til at bestemme hvilket indløb der bruges, eller (som i mit tilfælde) bruge et lodret 2” fordelingsrør og så lade naturkræfterne bestemme hvor vandet vil ind – Ernst har også beskrevet den løsning i hans bog.

[album]2000[/album]

Varmen fra fyret fører jeg hen over toppen af tanken med et T-stykke. Det fungerer helt fint, uden brug af styring og elektronik! Buffertanken skal nok blive ladt op efterhånden som huset er blevet varmt og ikke har behov for så meget tryk. Retur til fyr og sol kan tages fra bunden. Pt. tager retur til fyr fra midten men den skal ned i bunden, når jer får den nye styring til også at håndtere oliefyret – indtil jeg får pillefyret på. Jeg forventer lagdelingen bliver bedre grundet mindre omrøring når returen til fyret komme fra udløb helt i bunden af tanken.

Og Ja – så er vil der også være en Laddomat ved fyrret til at sikre at dens retur er over 60 Grader :o)
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

nielsr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 05 dec 2014 20:36

lagdeling i akkumuleringstank

Indlæg af nielsr » 16 jan 2015 19:07

Tak for de mange indlæg
Mit anlæg kører fint i dag men akkutanken på 2000l er utæt
og overvejer da at købe en Denviro akkutank på 2000l men denne har kun en fremløb og en
retur hvor det gamle anlæg har 2 frem og 2 retur er dette et godt køb????
Hilsen Niels


nemocharley

lagdeling i akkumuleringstank

Indlæg af nemocharley » 16 jan 2015 20:26

[tag]JFinderup[/tag] - har du ikke en denviro buffertank?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

lagdeling i akkumuleringstank

Indlæg af John Skov Jensen » 16 jan 2015 20:36

nielsr skrev:Tak for de mange indlæg
Mit anlæg kører fint i dag men akkutanken på 2000l er utæt
og overvejer da at købe en Denviro akkutank på 2000l men denne har kun en fremløb og en
retur hvor det gamle anlæg har 2 frem og 2 retur er dette et godt køb????
Hilsen Niels
Hvorfor en denviro akku, umiddelbart ser de svinedyre ud

Ang. Tilslutninger
På min egen akku tager jeg retur til kedel og fra hus på den nederste studs på siden af tanken. Igennem studsen er der et "sugerør" der går skråt ned i tanken og slutter 10cm over bunden. Så slipper jeg for at anlægget suger bundslam ind.
Fremløb til hus tages i toppen af tanken.
Fremløb fra kedel sidder på den øverste studs på siden af tanken. Igennem studsen er der et "kedel fremløbsrør" der går skråt op under toppen af tanken og afleverer det varme kedelvand helt oppe under toppen og dermed lige under fremløbet til huset.
Med dette setup sikrer jeg at hus cirkulation og kedel kreds ikke påvirker hinanden og sikrer også at der kan tages varmt vand ud af tanken kort efter opfyring hvis tanken var helt tømt

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

lagdeling i akkumuleringstank

Indlæg af JFinderup » 17 jan 2015 10:33

@Nemo - Jo jeg har en Denviro uden spiraler etc. - Der er rigeligt med studse til at få et fornuftigt setup. Den er bygget op som John Skov Jensen's, jeg lader blot fremløb fra kedel kører hen over toppen af tanken med en et T-stykke så varmen kan gå direkte ind i radiatorkredsen. Varmen siver også fint ned i ned i tanken, når trykket i radiatorkredsen stiger efterhånden som termostaterne lukker.
Jeg fik den som en del af en pakke med mit Atmos fyr - så prisen var fin.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Besvar