Løbesod

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Michlar
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 34
Tilmeldt: 21 jul 2014 19:59
Mit fyr: Scotte 16kw m. BS1016 +Atmos DC25 fastb.
Areal: 230(130 i grundplan)
Brændsel: piller og diverse træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Dagligt forbrug: 25 - 35 kg.
Årligt forbrug: Gæt: 8-10 ton.
Geografisk sted: Morsø

Løbesod

Indlæg af Michlar »

Hej alle,
Jeg fik mit Scottefyr d. 10. dec. og er meget meget glad for det. Den har kørt upåklageligt i en måned nu....og jeg lærer heletiden nyt ved at studerer og lege med styring :lol:
Men så var jeg lige ude i mit fyrrum i udehuset under stormen Egon(hold på hat og briller icon_cheesygrin.gif ....men skal jo lige ud og hilse på dyret hver dag :oops: ).....og opdagede pludselig løbesod, der var dryppet fra nogle af samlingerne ved rørrøret bagved fyret og ned på gulvet?! Er det fordi at Egon blæser kold luft ned i min skorsten og videre ind i mit røgrør og der herved dannes kondens??
Skal lige siges at min VVS mand kommer og eftermonterer en trækstabilisator i røgrøret her en af dagene, da de var i restordre hos fabrikken.....vil det hjælpe på løbesoden fremover tror I ?
På forhånd mange tak
Michael
Jeg har både fastbrændsel(Atmos DC25) og Scotte 16kw med Blackstar BS1016 keddel og 500 L silo.
Jeg har en automatisk strengskifter(ved ikke hvad det rigtige navn er), der blokerer for akkum. tanken, når jeg tilslutter og tænder mit pillefyr. Installeret d. 10 dec. 2014 og er rigtig glad for det :-)

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Løbesod

Indlæg af HR LUCCA »

En trækstabilisator hjælper på og få et jævnt træk i skorstenen ,og det er vigtigt på mange pillefyr , jeg tror ikke det hjælper på din kondens i din skorsten/røg rør . Der er flere ting du kan gøre for at afhjælpe problemet , det første er en retur temp på min 55 grader , og det regulerer du med din shuntventil , det næste er isolere af røg rør med noget isolering hvis dit fyr står et koldt sted , til sidst kan du åbne for spjældet i det sidste røg slag , der sider 2 skruer som du skruer ned så noget af røg gassen springer det ene kammer over , du kan læse om det her side 32 http://mhes.dk/Grundl%C3%A6ggende%20inf ... 6ndere.pdf og læs også resten icon_cheesygrin.gif der er mange gode informationer :wink:
Michlar
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 34
Tilmeldt: 21 jul 2014 19:59
Mit fyr: Scotte 16kw m. BS1016 +Atmos DC25 fastb.
Areal: 230(130 i grundplan)
Brændsel: piller og diverse træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Dagligt forbrug: 25 - 35 kg.
Årligt forbrug: Gæt: 8-10 ton.
Geografisk sted: Morsø

Løbesod

Indlæg af Michlar »

Det med returtemperaturen er helt OK....tjekker dagligt at den ikke ligger under 55 grader :D Men den står i et koldt rum.....har desværre ikke fået en isoleret plade under kedlen, som der står i vejledningen i linket....og røgrøret er ikke isoleret.
Skal jeg ikke prøve at isolerer røgrøret først inden jeg evt. gør noget ved spjældet?
Jeg har lagt mærke til at der i røgrøret er en(måske flere) huller i røgrøret på størrelse med diameteren i en stor blyant....hvorfor er den/de huller der....skal røgrøret ikke være tæt?
Til sidst....hvad sker der ved, at der en gang i mellem drypper lidt løbesod fra røgrøret?
Er der en proces igang lige nu i min kedel, der er ved at ødelægge den?
Det var godtnok mange spørgsmål.... :oops:
Jeg har både fastbrændsel(Atmos DC25) og Scotte 16kw med Blackstar BS1016 keddel og 500 L silo.
Jeg har en automatisk strengskifter(ved ikke hvad det rigtige navn er), der blokerer for akkum. tanken, når jeg tilslutter og tænder mit pillefyr. Installeret d. 10 dec. 2014 og er rigtig glad for det :-)
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Løbesod

Indlæg af HR LUCCA »

Det skal ikke kommer vand fra kedel , rør eller storsten ,det vil give tæring i rør og kedel , det er rør temp der er for lav , så prøv og isolerer røg rør og hvis det ikke hjælper så åben spjældet , det er lavet til hvis temp er for lav , og hævet du røg temp feks 10 graderbliver vil dit forbrug stige men ikke noget du kan måle .
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Løbesod

Indlæg af triumph »

Hvis din kedel er tør i bunden, og i det bagerste rum, så sker der ikke noget med din kedel.
Nogengange kan det sorte der løber ud, skyldtes at det regner ned i din skorsten. Det er ikke nødvendigvis løbesod.
Hvis det kun er noget der sker i stormvejr, så ville jeg ikke være bekymret

Hvis det er løbesod, så kan det måske godt hjælpe at få en trækstabilsator på, da der så kommer mere luft gennem skorstenen, og luftfugtigheden dermed sænkes.

Michlar
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 34
Tilmeldt: 21 jul 2014 19:59
Mit fyr: Scotte 16kw m. BS1016 +Atmos DC25 fastb.
Areal: 230(130 i grundplan)
Brændsel: piller og diverse træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Dagligt forbrug: 25 - 35 kg.
Årligt forbrug: Gæt: 8-10 ton.
Geografisk sted: Morsø

Løbesod

Indlæg af Michlar »

Ok.......tror lige jeg vil se tiden an indtil trækstabilisatoren er blevet sat i ...så jeg kan få røgrøret isoleret efterfølgende så......det kan vel ikke tage skade i løbet af 1-2 uger.....mht. løbesod, så har jeg haft renseriet og dækslet for neden ude for rense fyret bag til.............det så vældig fint ud i alle rum.......og med porpøst aske alle vegne.....det ville det vel ikke have gjort, hvis kedlen var fugtig m. løbesod el. hvad?
Det kommer heller ikke ud fra samlingen imellem røgrøret og kedlen.....men et stykke længerer oppe på røgrøret...hvor der er flere samlinger af røgrørsvinkler....da røgrøret føres over mod fastbrændselkedlen...hvor det går på den samme skorsten som fastbrændselkedlens røgrør gør....og som går lige under den..
Mvh.
Michael L.
Jeg har både fastbrændsel(Atmos DC25) og Scotte 16kw med Blackstar BS1016 keddel og 500 L silo.
Jeg har en automatisk strengskifter(ved ikke hvad det rigtige navn er), der blokerer for akkum. tanken, når jeg tilslutter og tænder mit pillefyr. Installeret d. 10 dec. 2014 og er rigtig glad for det :-)
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Løbesod

Indlæg af Flemming DJ »

Isoler, isoler, isoler!

Røgen kondenserer i det lange røgrør, og det vil en trækstabilisator næppe hjælpe på.

Alternativt må røgtemperaturen op. På en eller anden måde.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Løbesod

Indlæg af newpas »

Kør til vvseksperten og hent en trækstabilisator og monter selv. Det er ingen videnskab! P.S. Så kan du jo hente alubelagt isolering ved samme lejlighed!
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Løbesod

Indlæg af Flemming DJ »

Hvis en ts skal ha en chance for at afhjælpe problemet, skal den vel næsten sidde på røgrøret så tæt på kedlen, som det kan forsvares i.f.t. evt sensorer?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Løbesod

Indlæg af newpas »

Ts kan sidde på røgrør eller skorsten med samme effekt tror jeg.

Besvar