Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Mjoe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 jan 2015 16:20
Mit fyr: RTB pillefyr 16kW
Areal: 210
Brændsel: piller 8 mm

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af Mjoe » 08 jan 2015 10:32

Hej Alle

Jeg har netop installeret mit nye RTB pillefyr på 16 kW. Højteknologisk isenkram må man sige. Desværre synes jeg har svært ved at finde dybegående information omkring indregulering og betydningen af de forskellige parameter. Det eneste jeg har været istand til at finde er manulen der fulgte med fyret. Derfor vil jeg gerne høre lidt om jeres erfaringer med indregulering og den daglige drift.

Mine første spørgsmål er.

Hvor stort er jeres internval (kg piller) mellem kompressorrens ?
Hvor mange eltændinger har I pr. døgn ?

Ved at øge kilo piller mellem kompressorrens har jeg kunne nedsætte eltændingerne markant. Jeg forstiller mig at kompressorrens blæser brænderen ren for piller hvorefter ny sekvens starter.

Når jeg får tilsluttet fyret til nettet vil jeg gerne dele mine erfaringer og målinger efterhånden som de bliver tilgængelige.

Venlig hilsen
Michael


N P K
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23 feb 2014 08:07
Mit fyr: Scotte 16 kw bs1016
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5863
Dagligt forbrug: Ca 30 kg
Årligt forbrug: 6200 kg
Geografisk sted: Rolfsted Fyn

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af N P K » 08 jan 2015 11:32

Er fyret ikke blevet indstillet af installatør?

Mjoe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 jan 2015 16:20
Mit fyr: RTB pillefyr 16kW
Areal: 210
Brændsel: piller 8 mm

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af Mjoe » 08 jan 2015 14:06

Nej - Jeg har selv installeret fyret. Jeg har dog planer om at få en installatør/konsulent ud og kontrollere/indregulere fyret så snart det er tilsluttet internettet.

Men jeg vil gerne selv vide hvordan fyret fungerer og hvilke erfaringer/instilinger som andre har og kører med.

nemocharley

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af nemocharley » 08 jan 2015 14:12

det kan godt være du skal væbne dig lidt med tålmodighed, der er endnu ikke så mange aktive rtb brugere herinde - to forhandlere Pillebruger og H.S kører dog med RTB, men om de vil dele ud a deres viden, på den måde du efterlyser, ved jeg ikke.

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af From » 08 jan 2015 14:13

Mjoe skrev: Hvor stort er jeres internval (kg piller) mellem kompressorrens ?
Jeg har 40 kg i interval
Mjoe skrev: Hvor mange eltændinger har I pr. døgn ?
Pt. har jeg 2 pga urstyring


dannidines

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af dannidines » 08 jan 2015 14:24

Hej Mjoe,

Velkommen på forum og tillykke med RTB'en.

Indledningsvis så slå koldt vand i blodet og hold snitterne fra indstillingerne i menuerne - hver ting til sin tid :-)

Du skal starte med at afveje i 360sek og taste mængden ind i menuen "snegle"

Har du iltstyring?! For med RTB skal indregulering ske med en røggasmåler, alternativt ud fra iltprocenten via din iltstyring ved 10/50/100% - hvis ikke du har iltstyring og ikke har en/tilgang til en røggastester, så må du se på asken og justerer ud fra den (ikke anbefalelsesværdigt som primær indikator på justering)

Uden iltstyring/røggastester, så roder du, i bogstaveligeste forstand, i blinde på et RTB - du kan ikke se flammen og har ingen værdier at kunne aflæse andet end din aske...

pendec

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af pendec » 08 jan 2015 14:34

Mjoe skrev:Ved at øge kilo piller mellem kompressorrens har jeg kunne nedsætte eltændingerne markant. Jeg forstiller mig at kompressorrens blæser brænderen ren for piller hvorefter ny sekvens starter. l
Måske misforstår jeg men alligevel. Du må ikke tro at der skal kompressor rens til at blæse træpillerne som ikke er brændte ud af skålen og så tændes der op igen. Kompressor rens må afgjort have en vedligeholdende effekt såsom af fjerne aske(ikke piller) fra brænder/herd, fjerne unødig aske på siderne i kedel, og vel nok holde den renere indvendig så brændeflader kan bedre modtage varme og holde en optimeret temperatur på dit vand.

Står den og tænder og slukker ofte, så har du helt sikkert for mange piller tilført (det de kalder afvejning) som ikke passer korrekt.
Men produktet er dog lavet til formålet men hvor langt det så er aktuelt for dit hus er spørgsmålet hvis det ikke er indstillet til dine forhold.

Brugeravatar
pemo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17 apr 2013 10:57
Mit fyr: RTB 10 Kw
Areal: 130
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Årligt forbrug: 4-5 Ton

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af pemo » 08 jan 2015 17:59

Tillykke med RTBen, :great: glæd dig til noget der virker, jeg vil anbefale dig at købe et opstartsbesøg, her bliver du sat rigtigt ind i styringen, og det er pengene værd :P
Pemo
Peter Jakobsen :great:

Mjoe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 jan 2015 16:20
Mit fyr: RTB pillefyr 16kW
Areal: 210
Brændsel: piller 8 mm

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af Mjoe » 08 jan 2015 18:10

Jeg synes allerede at fyret køre kan stabilt og godt.

Jeg har iltstyring og har efter bedste evne justeret blæserhastigheden, så iltniveauet ved 100%, 50% og 10% stemmer overens med vejledningsteksten i manualen. Derudover har jeg også afvejet pillerne. Så det burde være på plads.

Lige nu har jeg 25 kg mellem kompressorrens og det har givet en meget mere stabil ydelse. Men var nysgerrig efter om intervallet skulle være endnu længere.

Som sagt, er det min plan at få fyret indreguleret af en autoriseret. Dog kan jeg bare godt lide at have styr på parameterne. Mit indlæg var mest oprettet med henblik på at høre om jeres erfaringer og få en dialog igang. :-)

Er der nogen der kan anbefale en energikonsulent/autoriseret som kan hjælpe mig med få indreguleret fyret. Jeg bor omkring Køge

På forhånd tak
Michael

Brugeravatar
pemo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17 apr 2013 10:57
Mit fyr: RTB 10 Kw
Areal: 130
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Årligt forbrug: 4-5 Ton

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af pemo » 08 jan 2015 18:39

Prøv at tage kontakt til NBE. 8)
Peter Jakobsen :great:


Besvar