Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

sas gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
rivjern
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Givet likes: 6 gange

sas gulvvarme

Indlæg af rivjern » 07 jan 2015 17:59

Hej allesammen.
Jeg har et 6 kreds gulvvarmesytem fra vvseksperten kaldet sas. Det virker efterhånden godt. med undtagelse af min daglig stue og spise stue. min Sotte er slukket til kl 3 om natten hvorefter fyret og gulvvarmen starter og når jeg står op ved en 6-7 stykker er alle gulve behaglig lune, men allerede kl 8-9 stykker så stopper varmen i stuerne , den trådlåse termostat står til 22 grader, den slukker ved 23 grader og starter ved 21 grader. problemet er at temperaturen kommer aldrig ned på de 21 som er start, så derfor bliver klinke gulvet som er i begge stuer kolde når man er ved eftermiddagstid. Jeg har prøvet alt, flow/ fremlæbstemp. osv. Til aften er klinkerne så ubehaglig kølige at man ikke kan have tæerne derpå i længere tid. skruer jeg højere op så bliver rumtemperaturen for varm men stadig kolde klinker. Er det termostaten der er for billig og har et for lille "spil" imellem temperaturen ?? på forhånd tak


Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

sas gulvvarme

Indlæg af WoodyHugo » 07 jan 2015 19:44

rivjern skrev:Hej allesammen.
Jeg har et 6 kreds gulvvarmesytem fra vvseksperten kaldet sas. Det virker efterhånden godt. med undtagelse af min daglig stue og spise stue. min Sotte er slukket til kl 3 om natten hvorefter fyret og gulvvarmen starter og når jeg står op ved en 6-7 stykker er alle gulve behaglig lune, men allerede kl 8-9 stykker så stopper varmen i stuerne , den trådlåse termostat står til 22 grader, den slukker ved 23 grader og starter ved 21 grader. problemet er at temperaturen kommer aldrig ned på de 21 som er start, så derfor bliver klinke gulvet som er i begge stuer kolde når man er ved eftermiddagstid. Jeg har prøvet alt, flow/ fremlæbstemp. osv. Til aften er klinkerne så ubehaglig kølige at man ikke kan have tæerne derpå i længere tid. skruer jeg højere op så bliver rumtemperaturen for varm men stadig kolde klinker. Er det termostaten der er for billig og har et for lille "spil" imellem temperaturen ?? på forhånd tak
Der må være forlidt masse i selve gulvet så varmen blir afgivet for hurtigt til rummet , sæt flov og temperatur ned ,og scotten må køre i længere tid, det kunne være en mulighed :-)

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

sas gulvvarme

Indlæg af Flemmingth » 07 jan 2015 21:04

rivjern skrev:Hej allesammen.
Jeg har et 6 kreds gulvvarmesytem fra vvseksperten kaldet sas. Det virker efterhånden godt. med undtagelse af min daglig stue og spise stue. min Sotte er slukket til kl 3 om natten hvorefter fyret og gulvvarmen starter og når jeg står op ved en 6-7 stykker er alle gulve behaglig lune, men allerede kl 8-9 stykker så stopper varmen i stuerne , den trådlåse termostat står til 22 grader, den slukker ved 23 grader og starter ved 21 grader. problemet er at temperaturen kommer aldrig ned på de 21 som er start, så derfor bliver klinke gulvet som er i begge stuer kolde når man er ved eftermiddagstid. Jeg har prøvet alt, flow/ fremlæbstemp. osv. Til aften er klinkerne så ubehaglig kølige at man ikke kan have tæerne derpå i længere tid. skruer jeg højere op så bliver rumtemperaturen for varm men stadig kolde klinker. Er det termostaten der er for billig og har et for lille "spil" imellem temperaturen ?? på forhånd tak
Som du selv er inde på - VVS-Ekspertens billige trådløse gulvvarmetermostat virker, men +/- 1°C hysterese er alt for grov :cry:
Har selv for nylig demonteret en sådan, og erstattet den med en Wavin 8000. Dens hysterese kan indstilles til +/- 0,1 - 0,2 og 0,5°C.
Jeg har indstillet til +/- 0,1°C i vores betongulve. Det Virker :great: - men koster også over 1.000,- mere icon_frown.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

sas gulvvarme

Indlæg af Olaf13 » 08 jan 2015 01:45

Man kan også få en spec. trådløs gulvvarmetermostat der har en infrarød føler der peger ned på selve gulvet og så er det klinkernes temperatur der styre gulvvarmen. Mener bl.a Wavin har dem.

rivjern
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Givet likes: 6 gange

sas gulvvarme

Indlæg af rivjern » 08 jan 2015 17:14

Ja dem med infrarød føler har lige siddet og set på, det virker lidt overflødigt, eller er der andre der kan se fidusen? Nogen der ved om feks wavin passer på sas gulvvarme shunten, og vigtigst af alt virker wavin modtager med sas telestat?, den skal nemlig styre to kredse ens, hvis den passer så er jeg fri for at kæbe en ekstra telestat fra wavin? Flemming den shunt du købte altså wavin 8000 fås også med infrarød var det den du købte?


Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

sas gulvvarme

Indlæg af Flemmingth » 08 jan 2015 19:55

Det var denne jeg købte:
http://www.vvs-shoppen.dk/wavin/wavin-t ... 466306110/
Det er da meget smart med den infrarøde gulvføler - men at regulere efter gulvets overfladetemp. er vel det samme som at regulere en radiator efter dennes overfladetemp.
Når det nu er rumtemp. som er det væsentlige, skal man da styre med en rumføler - eller hva' ? 8)
Jeg mener begge telestater skal have 230 V for at åbne, så om man bruger den ene eller den anden er hip som hap.

Edit:
Mener min ventil er en Honeywell 2000. Den passer Wavin telestaten fint på.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

levi

sas gulvvarme

Indlæg af levi » 09 jan 2015 09:02

Flemmingth skrev:Det var denne jeg købte:
http://www.vvs-shoppen.dk/wavin/wavin-t ... 466306110/
Det er da meget smart med den infrarøde gulvføler - men at regulere efter gulvets overfladetemp. er vel det samme som at regulere en radiator efter dennes overfladetemp.
Når det nu er rumtemp. som er det væsentlige, skal man da styre med en rumføler - eller hva' ? 8)
Jeg mener begge telestater skal have 230 V for at åbne, så om man bruger den ene eller den anden er hip som hap.

Edit:
Mener min ventil er en Honeywell 2000. Den passer Wavin telestaten fint på.
Nemlig - det er rummets temp. der er interessant og ikke gulvets overfladetemp. :great:

rivjern
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Givet likes: 6 gange

sas gulvvarme

Indlæg af rivjern » 09 jan 2015 10:44

Ja det virker lidt for gejlet. Men de infrarøde telestater. De telestater jeg har set køre vist alle på 24 volt, spørgsmålet er vist bare om de åbner eller lukker ved spænding on/off

rivjern
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Givet likes: 6 gange

sas gulvvarme

Indlæg af rivjern » 09 jan 2015 11:59

og så blev jeg klogere, sas telestater er vist 230v, må helere måle efter :)

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

sas gulvvarme

Indlæg af Falck » 09 jan 2015 13:33

Dine telestater er m30 gevind, 230 volt
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Besvar