Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor stor besparelse?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
nemocharley

Hvor stor besparelse?

Indlæg af nemocharley » 06 jan 2015 16:33

127m2 om jeg må bé - topisoleret - næppe!!

Med en varmestyring som din eller noget tilsvarende ville jeg komme under 3 ton måske ned på 2½.

en anden fordel ved mit simple fyr er at det er noget solidt kram, som skulle holde længe - det er det jeg har betalt for. På den lange bane kan min investering vise sig at være helt fornuftig - tiden må vise det.

akkutanken er til solvarme og elpatron - og den begrænser self opstarterne i vinterhalvåret hvor fyret tager over.


levi

Hvor stor besparelse?

Indlæg af levi » 06 jan 2015 16:40

triumph skrev:Ja, jeg forsømmer jo aldrig en chance for at hovere...... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
I dag kan jeg jo så hovere over at Nemocharly´s bruger lige så mange piller på at varme hans topisolerede 113 m2 op, som Dannidines bruger på hans ditto, 240 m2.
I min snævertesynde, og ensporedes verden, må det være et rimeligt godt bevis på at det mest økonomiske er at have et anlæg der kw mæssigt passer til forbruget. Dette gør at fyret kan køre kontinuerligt ½ af året. Den anden ½ af året kan man benytte start/stop via termostat (rum/vvb)
Da man kun har en lille vandmængde der skal varmes op/køles af.
Start/stop via termostat i sommerhavåret er ikke nødvendigvis hensigtsmæsigt, når der er monteret akkumuleringstank, der jo netop ofte monteres for at fyret er for stort til huset.
Helt enig :great:

dannidines

Hvor stor besparelse?

Indlæg af dannidines » 07 jan 2015 07:01

Mornings de herre,

Jeg tror scottens konstruktion med den interne snegl der "små doserer," '(ergo kan gå langt ned i ydelse, især i yderperioderne) kombineret med varmestyring (trådløs rumtermostat, tidsstyring, VVB PRIO, udeføler/vejrkompensensation(kreds) regulering ift. udetemperaturen) samt m2 & kw afstemt i forhold til hinanden er nøgleordene i optimal drift :-)

Jeg vil dog ligge mit forbrugs gevinst PRIMÆRT i rumtermostaten! Det begrunder jeg i min direkte målbare besparelse på 900-1000kg ved montering sammenlignet med året før (ja ja, tager ikke højde for graddage, men anyways - på en hel sæson).. Og vi benytter kun rumtermostaten i tidligere nævnte yderperioder - det er der den kan anvendes uden komforttab (samme gælder for tidsstyring)

@Whocarez52

Mht. rumtermostat og gulvvarme, så vil jeg mene du stadig godt kan benytte den - men her bliver den endnu mere relevant kun at gøre i "yderperioderne," da en betonklump tager lang tid at gennemvarme, men for at komfortlune gulvet, så kan det sagtens lade sig gøre :-) .. men du kan prøve, at starte med at bruge urstyringen når du rammer marts, og se hvordan det virker for dig/hvor meget forbruget falder fra før du kørte med urstyringen :-)

God dag til alle

tilføjelse, vi har her på matriklen brugt ca 1400kg (inkl den smule vi brugte på den gamle kedel) siden vi startede fyret i august (rumtermostaten...)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Hvor stor besparelse?

Indlæg af triumph » 07 jan 2015 07:04

dannidines skrev:Mornings de herre,

Jeg tror scottens konstruktion med den interne snegl der "små doserer," '(ergo kan gå langt ned i ydelse, især i yderperioderne) kombineret med varmestyring (trådløs rumtermostat, tidsstyring, VVB PRIO, udeføler/vejrkompensensation(kreds) regulering ift. udetemperaturen) samt m2 & kw afstemt i forhold til hinanden er nøgleordene i optimal drift :-)

Jeg vil dog ligge mit forbrugs gevinst PRIMÆRT i rumtermostaten! Det begrunder jeg i min direkte målbare besparelse på 900-1000kg ved montering sammenlignet med året før (ja ja, tager ikke højde for graddage, men anyways - på en hel sæson).. Og vi benytter kun rumtermostaten i tidligere nævnte yderperioder - det er der den kan anvendes uden komforttab (samme gælder for tidsstyring)

@Whocarez52

Mht. rumtermostat og gulvvarme, så vil jeg mene du stadig godt kan benytte den - men her bliver den endnu mere relevant kun at gøre i "yderperioderne," da en betonklump tager lang tid at gennemvarme, men for at komfortlune gulvet, så kan det sagtens lade sig gøre :-) .. men du kan prøve, at starte med at bruge urstyringen når du rammer marts, og se hvordan det virker for dig/hvor meget forbruget falder fra før du kørte med urstyringen :-)

God dag til alle

tilføjelse, vi har her på matriklen brugt ca 1400kg (inkl den smule vi brugte på den gamle kedel) siden vi startede fyret i august (rumtermostaten...)
enig :great:

dannidines

Hvor stor besparelse?

Indlæg af dannidines » 07 jan 2015 07:14

nemocharley skrev: Med en varmestyring som din eller noget tilsvarende ville jeg komme under 3 ton måske ned på 2½
Helt enig, jeg er faktisk overbevist om, at såfremt fyret kunne nøjes med at varme din buffer op een gang om dagen (altså såfremt solen ikke gør det og vi snakker her YDERPERIODER) og så en vejkompensation kun åbnede X grader frem i huset, kombineret med en rumføler der kun åbner for fremløb ved behov, så er din buffer/solfanger/pillefyr løsning ikke helt umulig, at hive endnu længere ned i forbrug. Jeg er overbevist om, at det er i yderperioderne, at den ekstra besparelse skal hentes - for når kulden er her, så skal varmen tilsvarende være til stede!

Besparelsen skal jo ikke være på baggrund af komforttab!


nemocharley

Hvor stor besparelse?

Indlæg af nemocharley » 07 jan 2015 07:27

Paradokset for mig - ud fra det vi taler om med det ekstra vand er bare at jeg faktisk har brug for mere vand - ca 200 liter tror jeg (de 300 liter batter bare ikke ret meget)

som det er nu bruges min kedel som radiator i højsommeren og mine rør er uisoleret for at kaste den ekstra solvarme af sig - det er noget rigtig lort. Så en større tank, isolering af rør, og en relevant varmestyring - så vil det begynde at hjælpe. Men pengene skal jo lige være der først.

jeg rundede et ton henover nytåret (men startede først 15/10) mine supplerende varmekilder er som sagt kun solvarme og el fra overskuds solcelleproduktion.

dannidines

Hvor stor besparelse?

Indlæg af dannidines » 07 jan 2015 07:37

Ja, 500-600L havde nok været bedre ifm. dit setup.. Vi har 500L og jeg kunne godt bruge en beholder mere, da vi står i samme situation - kælderen er PÆNT lun om sommeren, da alle radiatorer står på fuld smæk, men så har vi da lune gulve på etaagen over :-)

Man skal også huske en cost-benefit-analyse, inden man bygger hele anlægget om, for hvad gør 1800-2000kr sparet om året, hvis det koster 20-30000kr at lave :-)

Vi har kun brugt vores brændeovn 4-5 gange i år, måske 6.. men ikke mere end det (fruen bruger den ikke, det er jo beværligt, beskidt og frygteligt manuelt at tænde op :-) )- fyret blev startet i august, da jeg var meget væk i sensommeren/efteråret, ja faktisk helt fra 15. maj til 23. december.. men der skulle ikke mangle varme/varmtvand så fyret blev tændt og rumtermostaten aktiveret :-)

Du bruger luft til luft varmepumpe fra din solcelleoverproduktion som supplement, ikke nemo?!

1 tons over nytåret, det er fint, vi ramte vist ca 1250kg der.
nemocharley skrev:Paradokset for mig - ud fra det vi taler om med det ekstra vand er bare at jeg faktisk har brug for mere vand - ca 200 liter tror jeg (de 300 liter batter bare ikke ret meget)

som det er nu bruges min kedel som radiator i højsommeren og mine rør er uisoleret for at kaste den ekstra solvarme af sig - det er noget rigtig lort. Så en større tank, isolering af rør, og en relevant varmestyring - så vil det begynde at hjælpe. Men pengene skal jo lige være der først.

jeg rundede et ton henover nytåret (men startede først 15/10) mine supplerende varmekilder er som sagt kun solvarme og el fra overskuds solcelleproduktion.

nemocharley

Hvor stor besparelse?

Indlæg af nemocharley » 07 jan 2015 08:07

nej elpatron - varmepumpe setuppet ville have krævet en anden tank og styring - jeg tror ikke jeg får varmepumpe på

min varmeløsning nr2 hed twinheat cpi12 og hpw varmepumpe som ikke kræver så stort vandlager.

mht cost benefit så er det løb vist kørt i det øjeblik solvarmen kommer på (ikke at jeg ville undvære :) ) - hvis jeg tilbage i 2005 havde smidt en pillebrænder på salamanderen og nøjes med solceller - kunne jeg nok havde nået den bedste value for money løsning. Men jeg vidste ikke noget om den slags ting for 10 år siden.


Besvar