Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor stor besparelse?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
whocarez52
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22 okt 2013 10:48
Mit fyr: Woody m. v10 styring
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Dagligt forbrug: 45 kg
Årligt forbrug: 8,5 ton
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 5 gange

Hvor stor besparelse?

Indlæg af whocarez52 » 06 jan 2015 10:53

Hej alle

Jeg har 2 spørgsmål som jeg håber I har nogle bud på.

1. Hvor stor besparelse er der reelt ved at fintune 10, 50 og 100% ydelsen på sit fyr i forhold til at det kører på standardindstillinger?

2. Hvor er break-even i forhold til olieprisen og prisen på piller?

Mvh
https://stokercloud.dk/v3/#/dieselpower/main-page
Pillefyr: 16kW Woody
Hus: 269 kvm
Pilleforbrug: Ca 8,5 ton.


nemocharley

Hvor stor besparelse?

Indlæg af nemocharley » 06 jan 2015 10:59

hvad mener du med break even?

tilbagebetalingstid kommer an på investering og forbrug - mange der køber en enkeltstående scotte eller et pillefyr i tilsvarende prisklasse kan prale af tilbagebetalingstid på 2 år ift. da de var på olie.

whocarez52
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22 okt 2013 10:48
Mit fyr: Woody m. v10 styring
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Dagligt forbrug: 45 kg
Årligt forbrug: 8,5 ton
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 5 gange

Hvor stor besparelse?

Indlæg af whocarez52 » 06 jan 2015 11:20

Hej nemo

Er der ikke noget med der går 2 kg piller på 1 liter olie ved nyere oliefyr? Og 2 kg piller koster omkring 4-5 kr så hvis olieprisen er 5kr/liter så vil man være i breakeven? - eller er der noget jeg overser?

Det er klart at olie-/pilleforbruget afgør i kombination med priserne på piller/olie afgør, hvor hurtigt et nyt pillefyr er tilbagebetalt.

Har du et bud på spørgsmål 1?
https://stokercloud.dk/v3/#/dieselpower/main-page
Pillefyr: 16kW Woody
Hus: 269 kvm
Pilleforbrug: Ca 8,5 ton.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Hvor stor besparelse?

Indlæg af kovas » 06 jan 2015 11:32

whocarez52 skrev:Hej alle

Jeg har 2 spørgsmål som jeg håber I har nogle bud på.

1. Hvor stor besparelse er der reelt ved at fintune 10, 50 og 100% ydelsen på sit fyr i forhold til at det kører på standardindstillinger?

2. Hvor er break-even i forhold til olieprisen og prisen på piller?

Mvh
Hej.
Nu kender jeg ikke et woody, men det er min oplevelse at der er gode besparelser ved at få fyret til at køre bedst muligt. I den enkelte installation.
Det andet spørgsmål kan ikke besvares generelt, da det er yderst forskelligt fra bruge til bruger. Men her på stoker pro er der en rigtig fin beregner. beregn.php Her kan du indtaste alle dine oplysninger og få et bud på hvornår det er en god forretning.
Feks brugte jeg den da olieprisen var 13kr/l og der var det jo rigtig godt med en tilbagebetalingstid på 3,6år. Jeg kan så nu se at jeg har et større forbrug end beregnet dengang.

Med nuværende oliepris på ca 9kr/l bliver tilbagebetalingstiden ca 6,8år. Så det skifter jo med pillepris og oliepris.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

nemocharley

Hvor stor besparelse?

Indlæg af nemocharley » 06 jan 2015 12:41

jeg har ikke selv en scotte - men som Kovas skriver, det lader til at driftsoptimering er arbejdet værd. Jeg glemmer ikke Triumphs 25% besparelse foreløbig (rumfølere og opstart/nedluk derefter henover forår, sommer, efterår)

i mit eget tilfælde - hvis jeg nu havde nok vand til systemet så ville jeg med shunt, start/stop efter varmekald eller timer kunne spare en pæn slat også - det er ihvertfald min overbevisning.


whocarez52
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22 okt 2013 10:48
Mit fyr: Woody m. v10 styring
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Dagligt forbrug: 45 kg
Årligt forbrug: 8,5 ton
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 5 gange

Hvor stor besparelse?

Indlæg af whocarez52 » 06 jan 2015 13:05

Tak for svar.

Kæmper stadig lidt med at trimme mit fyr ved 10, 50 og 100%. Jeg forsøger at benytte Pillebrugers metode, hvor man kigger ned til flammen i meget kort tid og, hvis det ikke ryger så sætter man blæs ned med 1 og venter 10 minutter. Dette gentages indtil det begynder at ryge lidt og så sætter man blæs op med 1 og stopper. Synes bare ikke jeg kan få det til at ryge og jeg er heller ikke sikker på flammen ligner den fra mhes.dk :(. Det er en lidt svær disciplin...
https://stokercloud.dk/v3/#/dieselpower/main-page
Pillefyr: 16kW Woody
Hus: 269 kvm
Pilleforbrug: Ca 8,5 ton.

dannidines

Hvor stor besparelse?

Indlæg af dannidines » 06 jan 2015 13:16

1. Der er STOR forskel på de individuelle setup (skorsten lysning/højde/træk, gulvvarme/radiator, udsat for blæst/ligger i læ osv..), så der vil være stor besparelse at trimme sine blæser parameter til egne forhold - varmen forsvinder som udgangspunkt 2 steder hen - i centralvarmeanlægget eller ud gennem skorstenen :-)

2. Jeg mener, at man siger 2,1kg træpiller v/4,8kw/kg pr. 1L Olie v/9,5kw/L.. men benyt beregneren som der er her på forum, jeg syntes den er ret god - bare husk at taste dagsprisen på olie samt piller ind og smid din installationsomkostninger med i beregningen... man bliver SÅ GLAD :-)

Mht. det Nemo skriver med Triumph og 25% besparelse, så kan jeg tilslutte mig det samme - vi sparede 900/1000kg ved at monterer rumtermostat som i overgangsperioderne styrer varmen i huset (1. Aug - 30. Sept. og 1. Mar. - 1 Maj)

Jeg har fundet rumtermostaten som der tilbydes til NBE fyr billigst hos VVS-eksperten:

http://www.vvs-eksperten.dk/varme/gulvv ... tat&page=2

Jeg syntes den er et "prøv" værd :-)

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Hvor stor besparelse?

Indlæg af kovas » 06 jan 2015 13:17

whocarez52 skrev:Tak for svar.

Kæmper stadig lidt med at trimme mit fyr ved 10, 50 og 100%. Jeg forsøger at benytte Pillebrugers metode, hvor man kigger ned til flammen i meget kort tid og, hvis det ikke ryger så sætter man blæs ned med 1 og venter 10 minutter. Dette gentages indtil det begynder at ryge lidt og så sætter man blæs op med 1 og stopper. Synes bare ikke jeg kan få det til at ryge og jeg er heller ikke sikker på flammen ligner den fra mhes.dk :(. Det er en lidt svær disciplin...
Hej.
Så skulle du prøve med en ekoheat, her kan du kun se bålet gennem et lille hul som luxføleren ellers ser igennem. Da jeg havde oliefyr kunne jeg stille luften så skorstensfejeren som målte fyret ikke havde noget at rette. Som sagt før så har jeg ikke set et woody, men jeg synes at det lyder svært det med at få det til at ryge for hvornår gør det det, men jeg synes at man kan set det på flammen. Det er svært at beskrive, men det er lige før den bliver rød i kanten så er den der. Hvis den er for hvid så er det for meget luft.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

whocarez52
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22 okt 2013 10:48
Mit fyr: Woody m. v10 styring
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Dagligt forbrug: 45 kg
Årligt forbrug: 8,5 ton
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 5 gange

Hvor stor besparelse?

Indlæg af whocarez52 » 06 jan 2015 15:17

Tak for svarene.

Jeg er rigtig glad for mit Woody fyr og de features det har, det eneste (indtil videre) er det med indstilling af flammen.

Vi har et lidt underligt setup med vores gulvvarme, hvor der sidder 3 termostater som regulerer flowet baseret på returvarmen fra gulvvarmen (1 til køkken, 1 til stue og 1 til entre) mens der på 1. salen er radiatorer. Vil man kunne benytte rumtermostat i sådan et setup eller skal man have installeret noget nyt?
https://stokercloud.dk/v3/#/dieselpower/main-page
Pillefyr: 16kW Woody
Hus: 269 kvm
Pilleforbrug: Ca 8,5 ton.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Hvor stor besparelse?

Indlæg af triumph » 06 jan 2015 16:27

Ja, jeg forsømmer jo aldrig en chance for at hovere...... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
I dag kan jeg jo så hovere over at Nemocharly´s bruger lige så mange piller på at varme hans topisolerede 113 m2 op, som Dannidines bruger på hans ditto, 240 m2.
I min snævertesynde, og ensporedes verden, må det være et rimeligt godt bevis på at det mest økonomiske er at have et anlæg der kw mæssigt passer til forbruget. Dette gør at fyret kan køre kontinuerligt ½ af året. Den anden ½ af året kan man benytte start/stop via termostat (rum/vvb)
Da man kun har en lille vandmængde der skal varmes op/køles af.
Start/stop via termostat i sommerhavåret er ikke nødvendigvis hensigtsmæsigt, når der er monteret akkumuleringstank, der jo netop ofte monteres for at fyret er for stort til huset.


Besvar