Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af MichaelK » 21 mar 2008 23:45

@Ole S.

Nej, jeg anbefaler det bestemt ikke. Jeg nævnte det som et alternativ, men godt er det da ikke.
Med mindre slidlaget er nærmere 5 cm. tykt end 2 cm. Der er vi enige et stort stykke af vejen.

Dampspærre er en evig diskussion. Dengang jeg arbejdede som tømrer, blev dampspærren placeret
som det sidste inden væg og loftbeklædningen. I dag anbefales det at placere den et stykke inde
i isoleringen, men dog stadig på den "varme" side. Dermed undgåes det at man laver huller i den
når der hænges billeder og lign. op på væg og loft.

Jeg ved næsten ikke hvad jeg skal mene om det. Generelt synes jeg, at man har en tendens til, at
lave husene alt for tætte. En konstruktion har det bedst, hvis den kan "ånde". Det gælder især vægge
og lofter i træ. Min nuværende mester har lavet hans hus så tæt, at man ikke kan smække med dørene.
Luften kan simpelthen ikke slippe ud.

Også er der jo endelig den færdige overfladebehandling. Huse med papirstapet kan ånde, da fugten
fra luften inden døre, kan slippe ud gennem væggen gennem puds og murværk. Og dermed forhindre
et elendigt indeklima. Rum med der er overfladebehandlede med plastmaling er alt for tætte, derfor
taler man så meget om vigtigheden af effektiv udluftning. Heldigvis har mange set fordelen i at
anvende diffusionsåbne malingstyper (f.eks. silikatmaling), der tillader rummet at ånde. Dog skal der
stadigvæk udluftes, da man ikke kan være sikker på at kunne fjerne fugten hurtigt nok uden udluft-
ning. Det behøver bare ikke at blive gjort så ofte.

Med hensyn til placering i gulv. Så er der, efter min mening, kun een god placering. Det er mellem
flamingo og betonen. Derved har det ingen betydning, hvad man senere lægger ovenpå.
Nu nævnte jeg også, at man kunne placerer dampspærren ovenpå betonen, når der sluttes af med
et trægulv. Bestemt en anvendelig løsningsmulighed, men hvorfor ikke gøre som man normalt gør.
Nemlig at placere et stykke murpap/asfaltpap mellem opklodsningen af gulvstrøerne og betonen.
Så trækker der ikke fugt op fra betonen, og dampspærren kan placeres hvor den ligger bedst.
Mellem betonen og flamingoen.

Men ak, der er næsten lige så mange meninger om den sag, som der er håndværkere (overdrivelse
fremmer forståelsen). Bedre bliver det heller ikke af at ,især det nyeste bygningsreglement (BR08),
bære præg af at være forfattet af embedsmænd uden den store fornemmelse for, hvordan det virker
i virkeligheden. I det gamle BR, var der angivet løsningsmodeller for de enkelte sitiuationer. Og BRS
(Bygningsreglement for småhuse), er helt blevet skrottet. Fra i år gælder kun BR08.
Nu skal man søge i DS (Dansk Standard) og EN (Europæisk Norm) for, at finde flere detaljer om evt.
løsningsforslag. Man lader det dermed være op til den enkelte ingenør, arkitekt, eller håndværksmester
om at lave en konstruktion, der overholder reglerne. Det betyder at en stadig større del af vores
bygningskonstruktioner, skal beregnes og vurderes uden sikkerhed for at den valgte løsningen er holdbar.

De bedste ingenører, arkitekter, byggeteknikere, og bygningskonstruktøre, er nu engang dem, der har
prøvet at arbejde med tingene i det virkelige liv. Man kan de utroligste ting på tegnebrættet, men
noget andet er virkeligheden.

Jeg skal nok have bragt mig på kant med andre med den udmeldning, men det tager vi med :P

Jeg har da også selv læst til bygningskonstruktør, men færdiggjorde det aldrig. For meget teori og
for lidt praktisk arbejde. Nu er jeg uddannet rørlægger, og arbejder med kloaker, udgravning, og
støbning af gulve og fundamenter. Jeg mangler kun eet trin for at kunne kalde mig kloakmester.
Så må vi se hvornår jeg får taget det icon_cheesygrin.gif

Puha, sikker en smøre jeg fik skrevet :wink: , men jeg håber det kan bruges til noget.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af Mr. X » 22 mar 2008 06:57

Hej Michael,
jeg kan godt se ide'en med leca-laget, og dræn osv. Men jeg er præcis bange for at grave for langt ned - mit hus er fra 1897, der er ikke murpap i soklen, der er af "syldsten".

Jeg REGNER derfor med kun at ligge 3-5 cm sand , og 200 mm flamingo (og her tager jeg nok Thermisol eller andet mærke der er godkendt kapilær-brydende , måske det billige i Jemogfix ikke er dette ?), og så 10 cm beton med varme i.

Jeg HAVDE godt nok også regnet med at lave alle 3 rum på en gang da ! En betonbil der skal have startet pumpen op er jo ikke gratis.

Nu siger du også at bærende skillevægge normalt skal understøbes - det havde jeg DÆLEME heller ikke regnet med. vil det sige at du mener man aller først bør starte med at tage en meter af gangen og grave ned, støbe,fylde op osv med væggene der er mellem rummene ? Jeg synes det lyder som vildt overkill - HVIS nu der er ca 20 cm luft under mit gulv, skal jeg altså kun grave 10 cm jord af -selvfølgelig vil der kun være flamingo i stedet for jord til at støtte fremover, men der er jo et rimeligt læs beton ovenpå.

Med hensyn til trægulvet ovenpå betonen - det gulv jeg har , er jo fugtet godt op gennem de sidste 100 år - da jeg antager at den fugt jeg har i boligen (dug på ruderne i kanterne) kommer nedefra, og siver op gennem trægulvet (der er bare jord nedenunder) Så jeg er såmænd ikke nervøs for at der kommer lidt fugt fra den hærdende beton op i træet. Jeg synes bare det lyder lidt suspekt at man har en plastfolie mod beton - for mig at se burde skimmelsvampe vel kunne vokse rask væk der - da der både er god temperatur, og drivhusagtig fugt ?

Nå - jeg kan se du allerede har svaret på det sidste mens jeg skrev det icon_cheesygrin.gif

mvh
Allan

Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af Michael Lind Hansen » 22 mar 2008 08:19

Til MichaelK

Lader man dampspærren gå op langs væggen?

Balslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af Balslev » 22 mar 2008 09:06

Hejsa
Lige lidt vedr. Radon!

Jeg har lagt 300 mm stryolit i gulvet og støbt med gulvarme ovenpå. Hele vejen rundt i kanten har jeg 3 cm kant isolering. Ovenpå skal der en damspærre og et svømmede trægulv. Huset er fra 1920 gulvet er i stueplan.
Nu er jeg jeg begyndt at tænke på radon langs kanterne. Kan man tætne langs kantisoleringen ?. Havde evt tænkt mig at lime tagpap på kanten af gulvet over kant isolering og så lime det fast på vægen under pudslaget. Tro i dette vil virke eller er det for sent at lave radon beskyttelse ?.
I næste uge sætter jeg radon måler op, så hvis det viser sig jeg har et problem, må jeg jo evt overveje et radon sug, menjeg ville jo gerne lave gulvet færdigt i stuen nu.
nogen gode foreslag?

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af Ole S. » 22 mar 2008 09:41

Hej

MichaelK Vi er fuldstændige enige på punktet ang husenes tæthed idag. Det er fuldstændigt vanvittigt som det hele skal pakkes ind i plastik og hermetisk forsegles. I et ny hus er man tvunget til et genvex anlæg, ellers løber vandet ned af væggene. Er spændt på om den slags huse også kan stå i flere hundrede år men hva det kommer vi jo ikke til at se.

Diskutionen om dampspærre er kørt fuldstændig af sporet, men der er sikkert en masse teori og udregninger bag, men de folk der sidder ved tegnebordet har sku aldrig haft en hammer i hånden.Og jeg tror ikke på at den slags huse der bygges nu er vejen frem. Godt man bor i et gammelt hus fra 1900.

Nå men det var vist lidt off topic.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af john m » 22 mar 2008 09:54

Balslev skrev:Hejsa
Lige lidt vedr. Radon!

Jeg har lagt 300 mm stryolit i gulvet og støbt med gulvarme ovenpå. Hele vejen rundt i kanten har jeg 3 cm kant isolering. Ovenpå skal der en damspærre og et svømmede trægulv. Huset er fra 1920 gulvet er i stueplan.
Nu er jeg jeg begyndt at tænke på radon langs kanterne. Kan man tætne langs kantisoleringen ?. Havde evt tænkt mig at lime tagpap på kanten af gulvet over kant isolering og så lime det fast på vægen under pudslaget. Tro i dette vil virke eller er det for sent at lave radon beskyttelse ?.
I næste uge sætter jeg radon måler op, så hvis det viser sig jeg har et problem, må jeg jo evt overveje et radon sug, menjeg ville jo gerne lave gulvet færdigt i stuen nu.
nogen gode foreslag?
Hej et forslag , lim damp spærren fast 5 cm. op ad væggen bag fod listen. Det er også set at man fjerner 1 cm kantiso. og derefter fuger med en gummifuge. mvh john m.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Balslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af Balslev » 22 mar 2008 09:58

Hej John
Det med at lime damspære fast havde jeg tænkt mig at gøre, har du noget forslag til gummifuge?

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af john m » 22 mar 2008 10:04

Nej bare en god kval. byggesillicone så tror jeg det er ok. mvh. john m.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af MichaelK » 22 mar 2008 11:10

@ Mr. X

Fig. 1.
Sådan kunne dit gulv være opbygget. Gulvstrøerne kan vende den anden vej, men ellers er dette et bud.
Gulvstrøerne er sandsynligvis opklodset med mursten eller lign. "Syldstenene" under skillevæggen går normalt i
ældre huse, ikke så langt ned som fundamentet i ydervæggen. Det er det, der giver balladen!

Billede

Fig. 2.
Her kan du se, hvad resultatet kunne blive, hvis du graver ud uden understøbning. Den "klump" jord/ler, der
bliver fritlagt under skillevæggen, vil tørre ud, miste sin bæreevne og bryde sammen under vægten af skillevæggen.
Den kan også bryde sammen, uden at den behøver at have været udsat for udtørring først.

Der er en chance for at den kan holde, hvis du kun tager eet rum ad gangen. Men jeg vil ikke hænges op på det!

Fig. 3.
Her ses, hvordan man normalt klare det problem. En række huller af ca. 1 m. længde langs skillevæggen, med
ca. 1 m. i mellem. I disse huller kan du nu understøbe din skillevæg. Når understøbningen er færdig, kan du grave
rummet ud. Du behøver altså normalt ikke alt understøbe den del af skillevæggen, du sprang over i første omgang ved
understøbningen. Det skal jo kun holde indtil det nye gulv er færdigtstøbt. Det nye betongulv vil støtte skillevæggen,
og sætninger vil derefter ikke udgøre nogen risiko.

Er du i tvivl om hvordan funderingen er under skillevæggen, vil det være en god idé at grave et par prøvehuller, for
at finde ud af hvor god understøtningen er under væggen. Grav også gerne et prøvehul ved ydervæggen. Så kan du
finde ud af, hvordan den indbyrdes højdeforskel er mellem fundamentsunderkanten på skillevæggen og ydervæggen.
Skulle du være så heldig, at de begge går lige langt ned, behøver du ikke at understøbe dine skillevægge.

Men igen, udgrav kun eet rum ad gangen, der er det sikreste.

Husk at du kun i forbindelse med små huller må grave under underkanten af
fundamentet! Det gælder rørgennemføringer og evt. prøvehuller


Sagen fra Ålborg viser vigtigheden af at tage disse forholdregler!



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt betongulv - hvorfor skal der være dampspærre ?

Indlæg af MichaelK » 22 mar 2008 11:13

Michael Lind Hansen skrev:Til MichaelK

Lader man dampspærren gå op langs væggen?

Det kan du sagtens gøre, det vil ikke være nogen skade til.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar