Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvkonvektor

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

Gulvkonvektor

Indlæg af Jens J » 03 jan 2015 19:05

Hej

Er der nogen herinde som har lidt erfaring med gulvkonvektore, er ved at lave hus om så tænker jeg lidt på en løsning af den art foran nogle gulv til loft vinduer

Kan se de mange bliver lavet med blæsere i men burde man ikke kunne gøre det uden bare hullet er lidt dybere og så med alm radiatorer


HFR
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 18 dec 2014 22:09
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 220+60
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Modtaget likes: 3 gange

Gulvkonvektor

Indlæg af HFR » 04 jan 2015 17:11

Hej

Vi er tilfredse ejere af en ejendom fra 70'erne, hvor der er gulvkonvektorer i stuen. Vi har 3 vinduer fra gulv til loft, hvor disse konvektorer er placeret. Det fungerer ganske fortrinligt. Vi har altid en behagelig varme og mærker aldrig kuldenedfald fra de store vinduer.
Der er ikke nogen blæser på. Tror det er almindelige lave radiatorer fra da huset blev bygget.
Jeg kan kun sige at det fungerer fint med denne type varme, men du skal tænke på, hvor meget skidt der kan ligge på bunden af sådan en radiatorgrav for ikke at tale om edderkopper og deslige. Ligeledes tager de mindst lige så meget plads som almindelige radiatorer

Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

Gulvkonvektor

Indlæg af Jens J » 04 jan 2015 20:43

Hej igen

Skal til at udvide stuen i forbindelse med renovering, og der skal der vinduer i fra gulv til loft, og det ville ærge mig gul og grøn, hvis jeg kan mærke træk fra de store vinduer, og radiatore oppe foran vinduer synes jeg ikke om, der skal gulvvarme i, havde tænkt lidt på bare at lave en streng på 30 cm bred rundt foran vinduerne som adskilt fra det andet gulv med mur pap, og elles ligge gulv man vælger i stuen gå, henover og lade den streng få en del mere varme en det andet gulv varme, styring kan klare at styre begge dele, men er bare bange for at selv om det er en lille beton klump det ikke reagere hurtig nok og evt ikke kan gi varme nok, som radiatore gør, skal lige ha udtænkt isolering ved vinduet, da grav vil fjerne det isolering som skulle ligge op af soklen under vinduet, så evt en isolring udv vil blive løsning på det

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Gulvkonvektor

Indlæg af Brian B » 04 jan 2015 21:18

Hej
Hvad med super lav energi, vi har en forsøgs model i kantinen på arbejde glasset er stort set samme temp som inden for
Mener glasset er 3 lag 48 mm tyk termorude og skum isolering i karmen
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Gulvkonvektor

Indlæg af BWJ » 04 jan 2015 21:29

Jens J skrev:Hej igen

Skal til at udvide stuen i forbindelse med renovering, og der skal der vinduer i fra gulv til loft, og det ville ærge mig gul og grøn, hvis jeg kan mærke træk fra de store vinduer, og radiatore oppe foran vinduer synes jeg ikke om, der skal gulvvarme i, havde tænkt lidt på bare at lave en streng på 30 cm bred rundt foran vinduerne som adskilt fra det andet gulv med mur pap, og elles ligge gulv man vælger i stuen gå, henover og lade den streng få en del mere varme en det andet gulv varme, styring kan klare at styre begge dele, men er bare bange for at selv om det er en lille beton klump det ikke reagere hurtig nok og evt ikke kan gi varme nok, som radiatore gør, skal lige ha udtænkt isolering ved vinduet, da grav vil fjerne det isolering som skulle ligge op af soklen under vinduet, så evt en isolring udv vil blive løsning på det
Med Rio Integra http://www.rio.dk/da/products/riopanel-integra/ får du en optimal løsning - også uden blæser.http://www.rio.dk/media/dyn/productatta ... 1335352307
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

Gulvkonvektor

Indlæg af Jens J » 04 jan 2015 21:50

nogen som kender priser på disse

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Gulvkonvektor

Indlæg af BWJ » 04 jan 2015 22:11

Jens J skrev:nogen som kender priser på disse
http://vvsgiganten.dk/item/Rio-integra- ... m-2200watt
Men kan gøres billigere, har du evt ønsker/ mål og antal ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

Gulvkonvektor

Indlæg af Jens J » 04 jan 2015 22:29

har ikke eksakt mål endnu skal vel bruge 3 i den str, men jeg slet ikke i de priser der, jeg kan godt leve med en dybere grav med en lav radiator i,

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Gulvkonvektor

Indlæg af martin_b » 04 jan 2015 22:52

Min kollega har lige fået skiftet alle gulv-til-loft vinduer i sit hus - og han beretter, at de nye super-lav-energi-vinduer er ligesom at få bygget en dobbelt murstenvæg med isolering i. Absolut intet kuldenedfald fra de nye vinduer, i modsætning til de gamle thermoruder. Med sådanne vinduer er det nok med almindelig gulvvarme.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

Gulvkonvektor

Indlæg af Jens J » 05 jan 2015 08:38

Ok jeg tager lige det til efter retning


Besvar