Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mobilt drivhus

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Mobilt drivhus

Indlæg af jhjorsal » 03 jan 2015 19:26

Nogen husker måske at jeg for godt et år siden postede tråd herinde omkring et drivhus der nu var i 1000 stykker, nu er den gal igen. Gårsdagens blæsevejr har væltet det nye drivhus, det var ellers et compact plus med polyplader og det var fuldlimet med silikone. Jeg ved ikke hvor længe forsikringen vil blive ved, men denne her får jeg vel, og så er jeg kommet til at tænke på at det måske bare ikke er stedet med drivhus, om vinteren. Så derfor tænker jeg om ikke man kan lave et mobilt drivhus, jeg forestiller mig at lave en ramme i firkant 100mm jern, montere hjul udvendig i bagenden, også noget med en trækstang og et næsehjul i front, som kan demonteres. Ideen var så at montere drivhuset ovenpå, hver vinter bliver det kørt ind og i foråret kan man kører det hen over sokkelen, lukke luften ud af baghjulene, og demontere hjulene og trækstany. Hvad tænker I og kan i tilføje nogle ideer.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Mobilt drivhus

Indlæg af anderswitt » 03 jan 2015 19:54

det lyder smart vilde nok lave to hydraulik stempler som ku løfte bagakslen så man slipper for at tage luften ud af hjulene og træirk stangen kan man lave så den kan pilles af med en split så den kan sættes efter traktoren

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Mobilt drivhus

Indlæg af jhjorsal » 03 jan 2015 21:51

Ja jeg havde også tænkt på det med hydraulikken men tænkte det var overkill, havde også overvejet at bruge et par sax dunkrafte, Hvordan ville du lave det med trækstangen ?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Mobilt drivhus

Indlæg af Landlyst » 03 jan 2015 21:58

Øh var det ikke nemmere at bruge alt det materialer/penge og tid på at bygge et stærker hus? :shock:

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Mobilt drivhus

Indlæg af Hjemme teori » 03 jan 2015 23:38

Kunne trækstangen ikke bare være fast og så løftes op på krogen, evt. med en donkraft?

Baghjulene kan laves med en vægtstang i hver side. Evt. et rør i rør, så kan røret tages af, når den ikke bruges.

eller med en akseltab, så hjulet kan trækkes af og løftes med donkraft for af og påmontering. se feks. http://cnfritid.dk/hestehuse-inventar
Mvh. Sophus


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Mobilt drivhus

Indlæg af Lintz » 04 jan 2015 07:35

Landlyst skrev:Øh var det ikke nemmere at bruge alt det materialer/penge og tid på at bygge et stærker hus? :shock:
Eller pille vinduerne ud af et alm. drivhus om vinteren så vinden kan suse igennem.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Mobilt drivhus

Indlæg af jhjorsal » 04 jan 2015 07:40

Lintz skrev:
Eller pille vinduerne ud af et alm. drivhus om vinteren så vinden kan suse igennem.
Det må man efter sigende slet ikke, så bliver det helt vildt ustabil.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Mobilt drivhus

Indlæg af jhjorsal » 04 jan 2015 07:42

Landlyst skrev:Øh var det ikke nemmere at bruge alt det materialer/penge og tid på at bygge et stærker hus? :shock:
Nu tror jeg ikke problemet har så meget med trivhuset at gøre, det er en stående vits at jeg bor et vindomsust sted, jeg har lige plantet 3500 træer og buske af samme grund, og jeg har inden for de sidste 15 år haft stormskader for over en 1/2 million, så det blæser altså på min lille matrikel.
Nu syntes jeg jo ikke lige Juliana er noget pangelværk, jeg er da godt klar over at det kan købes dyrer, men det kan da også sagtens købes billigere, jeg tror denne her stod til en 17-18 K med sokkel og lister til vinduer, og grunden til at det denne gang blev til polyplader, var at den står på græsplæne lige ved siden af en gårdsplads, der var 9 murerbaljer med glasskår og det tog en uge af samle op ( jeg finder stadig glasskår ind imellem) men disse polyplader, når de blev fuldlimet, ville gøre drivhuset mere stivt, end de selvanlige drivhus glas der er delt minimum 3 steder på en bane, og det gjorde de også, drivhuset var langt mere stabil. Så kunne jeg selvføgelig have købt en anden model hvor jeg kunne få hele baner i panserglas, men man har jo ikke fra drivhusproducenternes side været så smart at lave nogle standart størrelser, også passer min pudsede betonsokkel jo ikke.
Hvad der gik galt ved jeg ikke nu var det jo midt om natten, så jeg så det jo ikke, men døren havde fået 2 ekstra spændebeslag (ligesom dem der sidder på sidefjeld af en gammeldags traktorvogn) så døren er helt sikker ikke gået op, Hvert vindue havde fået 4 strips omkring vinduesåbnerene, og dem har jeg jo tjekket efterfølgende, de var heller ikke gået op. Jeg havde et spandset horisontalt hele vejen rundt om drivhuset, for at sikre mig at en polyplade, selvom den var fuldlimet, ikke kunne trækkes ud af suget. Men jeg kan se at et af hjørnerne, der hvor bundlisten er sat sammen med stålsoklen, der er hjørnet trukket ca. 30 cm. Bundlist og stålsokkel bliver holdt sammen med sådan nogle gribe beslag, også har vinden jo kunne komme ind, men det er bare et gæt. Så derfor efterlyser jeg bare gode ideer til et mobilt drivhus :-)
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Mobilt drivhus

Indlæg af Lintz » 04 jan 2015 07:50

jhjorsal skrev:Så derfor efterlyser jeg bare gode ideer til et mobilt drivhus :-)
Så håber jeg at du får dem, så du kan komme vidre i dit projekt. :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Mobilt drivhus

Indlæg af jhjorsal » 04 jan 2015 08:01

Hjemme teori skrev:Kunne trækstangen ikke bare være fast og så løftes op på krogen, evt. med en donkraft?

Baghjulene kan laves med en vægtstang i hver side. Evt. et rør i rør, så kan røret tages af, når den ikke bruges.

eller med en akseltab, så hjulet kan trækkes af og løftes med donkraft for af og påmontering. se feks. http://cnfritid.dk/hestehuse-inventar
Problemet med en fast trækstang er at den skal sidde i den ende hvor døren også er, da jeg kun kan sætte vognen på plads fra en side, grundet beplantning, ellers en god ide. Det med vægtstangen forstod jeg ikke, og en akseltap har jeg også tænkt, også på med et par trillebørehjul, men soklen er sat på en let skrånede plads, og soklen er selvføgelig højest fra indkørselssiden, har ikke lige målt men ca. 40 cm. Så i går aftes, efter jeg kom i seng :) fik jeg den ide at jeg måske også kunne montere næsehjul i bag, dog skal de formentlig modificeres sådan at de ikke kan dreje, ellers bliver vognen nok ikke nem at bakke ind,også kan jeg jo sænke rammen via spindlen når den er på plads, og efterfølgende demontere næsehjulene i et snuptag, hvad tænker du om den ide ?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Besvar