Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmetab på frem og retur

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af Hjemme teori » 03 jan 2015 13:32

Grunden til at din pumpe ikke kan finde ud af det i auto, er at dine rørdimensioner er for små til auto. det vil sige at dimensionen på rør begynder at skabe modtryk, derfor skruer pumpen ikke nok op! Men kan du sætte den på konstantryk og løse det derved, tror jeg ikke det er noget du skal bekymre dig om.

Derudover kunne en vejrkompensering, nok hjælpe med at skabe modtryk, så der kunne kommer mere vand gennem shunten og hvis ikke, er shunten for lille.
jhjorsal skrev: Er det du siger så, blæse være med hastigheden og energiforbruget i cirkulationspumpen, det skal bare hurtigst muligt igennem ?
1. Det afhænger jo af hastigheden på cirkulationspumpen
2. Pumpen kan jo godt følge med, bare ikke om vinteren i auto. Og jeg har jo shunt på den kan bare ikke åbne nok når det er rigtig koldt, hvilket giver en retur på ca. 50 grader.
Mvh. Sophus


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af jhjorsal » 03 jan 2015 14:47

Okay lidt meget teori for mig, men det jeg konkludere: min smed sagde, da han installerede baxi'en, at jeg kunne risikere 10 dage om året at fyret ikke kunne følge med men at det var bedre end et større fyr, så jeg går ikke ud fra at mit fyr er for stort, og derved kan jeg vel godt sænke fremløb til 70 grader ? Og derved behøver jeg jo så også gun 50 grader på returen ind i fyret, ikke ? Så hvis jeg prøver det, og sætter cirkulationspumpen tilbage i auto, giver det så ikke meget god mening ? Og i øvrigt, vil en lavere fremløbstemp ikke give bedre fyringsøkonomi ?
Og det er rigtigt min retur er selvføgelig efter shunt ventilen, det. Kan være jeg skal have fat i Weber thermometret igen;-) men inde i huset har jeg pt. efter jeg har sat fuld knald på cirkulationspumpen, en frem til radiator på 68 grader og en retur på 30 grader ( målt med føler i lomme) dette er dog som jeg skriver kun på radiator kredsen, 1/3 af huset har gulvvarme og jeg har også en VVB men dem kan jeg ikke lige aflæse retur temp for.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af Hjemme teori » 03 jan 2015 15:24

Korrekt med det første, at Brandsen mener du godt kan sænke kedel temperaturen, hvis fyret har nok at lave. Dog skal du passe på med returen, for jo lavere kedeltemperatur, jo større risiko for kondens, som jo kan modvirkes af en varm retur. Så hvis du kan holde den på 60 eller 55 ville jeg gøre det.

Hvordan styrer du varmen i VVB, det sætter jo også en begrænsning på hvor lav fremløbstemperaturen kan være.
jhjorsal skrev:Okay lidt meget teori for mig, men det jeg konkludere: min smed sagde, da han installerede baxi'en, at jeg kunne risikere 10 dage om året at fyret ikke kunne følge med men at det var bedre end et større fyr, så jeg går ikke ud fra at mit fyr er for stort, og derved kan jeg vel godt sænke fremløb til 70 grader ? Og derved behøver jeg jo så også gun 50 grader på returen ind i fyret, ikke ? Så hvis jeg prøver det, og sætter cirkulationspumpen tilbage i auto, giver det så ikke meget god mening ? Og i øvrigt, vil en lavere fremløbstemp ikke give bedre fyringsøkonomi ?
Og det er rigtigt min retur er selvføgelig efter shunt ventilen, det. Kan være jeg skal have fat i Weber thermometret igen;-) men inde i huset har jeg pt. efter jeg har sat fuld knald på cirkulationspumpen, en frem til radiator på 68 grader og en retur på 30 grader ( målt med føler i lomme) dette er dog som jeg skriver kun på radiator kredsen, 1/3 af huset har gulvvarme og jeg har også en VVB men dem kan jeg ikke lige aflæse retur temp for.
Senest rettet af Hjemme teori 03 jan 2015 15:55, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af jhjorsal » 03 jan 2015 15:36

Der sidder en theromstat på returen af VVB. Jeg skruer lige op for min shunt ventil igen.
Mine radiatorrør er i øvrigt 2" frem og min pex slange noget lign. Så de kan da ikke være for underdiminsioneret ?
Hjemmeteori: (er der nogen der har byttet om på din "nu" og "jo" tast ? det vil give mening, eller er det bare mig der ikke forstår talemåden)
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af Hjemme teori » 03 jan 2015 16:01

Det kan jo være længden der er problemet, eller installationen omkring fyret. Jeg har 1" men 3/4 ved fyret (bla. pga. af pladsproblemer).

Hvor stor løftehøjde har pumpen (25-40 eller 25-60 er normale pumper) 25 er dimensionen og 40 og 60 er løftehøjden 4 eller 6 meter

jhjorsal skrev:Der sidder en theromstat på returen af VVB. Jeg skruer lige op for min shunt ventil igen.
Mine radiatorrør er i øvrigt 2" frem og min pex slange noget lign. Så de kan da ikke være for underdiminsioneret ?
Hjemmeteori: (er der nogen der har byttet om på din "nu" og "jo" tast ? det vil give mening, eller er det bare mig der ikke forstår talemåden)
Mvh. Sophus


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af jhjorsal » 03 jan 2015 18:02

Jeg har1 tomme omkring fyret og em 25/60 pumpe, shunten er bygget op omkring en Danfoss Ravk 25-65 grader men er kun forbundet via 1/2 tomme rør
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af Hjemme teori » 03 jan 2015 18:58

Ja, så har du forudsætninger for at kunne køre auto, på nær 1/2 tomme røret (og måske ventilen, hvis den er 1/2" er det klart i den meget lille ende). Hvis din retur fra huset er 30grader skal mellem 3/5 dele af vandet gennem den og resten til huset.
jhjorsal skrev:Jeg har1 tomme omkring fyret og em 25/60 pumpe, shunten er bygget op omkring en Danfoss Ravk 25-65 grader men er kun forbundet via 1/2 tomme rør
Mvh. Sophus

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af Flammen » 03 jan 2015 19:49

jhjorsal skrev:Ved et tilfælde fik jeg sat stokeren til at vise retur temp fast, og blev opmærksom på at den, når det blev koldt, ofte lå under 60 grader - selvom at jeg har shunt ventil på, jeg satte cirkulationspumpen fra auto til trin 3, også kører det, fyret er 7-8 år gammel - gad vide om det har taget skade af det ? Men i den forbindelse er jeg kommet til at tænke, jeg kører frem med 80 grader, taber 20 grader over gårdspladsen, for der er kun 60 grader frem i teknikskabet lige før VVB, og det er da egentligt et kæmpe tab tænker jeg, og den må jo også tabe noget på returvejen. Jeg har sådan nogle ca. 100mm enkelt rør i jorden mellem stuehus og fyrrum, hvoraf det meste selvføgelig er isolering, og det er ikke fordi jeg, når vi har sne, kan se hvor rørene løber. Men er det bare et varmetab jeg må acceptere, eller er det noget jeg bør gøre noget ved, og spiller hastigheden på cirkulationspumpen nogen rolle her?
Godt nytår
Johnny
du må godt have 15gr i differens på indlø/udløb, før der opstår kondensdensproblemer
NBE anbefaler en by-pass shunt, hvilket i 90% af tilfældene er ok. falder din retur kraftigt, så vil dit fremløb også gøre det, og du holder de 15gr i diff. en væsentlig dyre løsning er at monterer en en 3vejs ventil der sikre min. temp på kedel. dette er ikke nødvendigt, men jeg fandt det billigt på e-bay. derudover burde din pumpestyrring være justeret korrekt, således at den stopper ved for stor diff.
Landlyst skrev:.......Så har du nok fejlen.... Men husk at sådan en lasermåler også kan svinge ret meget afhængigt af vinklen og overfladen....

auto helst.. hvis det giver nok varme frem...
det er noget sludder. lasermåler måler meget korrekt uanset vinklen. mon ikke du mener en IR (infrared) måler, der passer din beskrivelse meget godt på

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af Landlyst » 03 jan 2015 20:13

det er noget sludder. lasermåler måler meget korrekt uanset vinklen. mon ikke du mener en IR (infrared) måler, der passer din beskrivelse meget godt på
Så må du lige oplyse mig... Er det ikke bare to ord for samme instrument? :shock:

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Varmetab på frem og retur

Indlæg af Hjemme teori » 03 jan 2015 20:19

Det er en Baxi, så jeg tror ikke NBE har ret mange holdninger til retur temperaturen på denne kedel!

Flammen skrev: du må godt have 15gr i differens på indlø/udløb, før der opstår kondensdensproblemer
NBE anbefaler en by-pass shunt, hvilket i 90% af tilfældene er ok. falder din retur kraftigt, så vil dit fremløb også gøre det, og du holder de 15gr i diff. en væsentlig dyre løsning er at monterer en en 3vejs ventil der sikre min. temp på kedel. dette er ikke nødvendigt, men jeg fandt det billigt på e-bay. derudover burde din pumpestyrring være justeret korrekt, således at den stopper ved for stor diff.


det er noget sludder. lasermåler måler meget korrekt uanset vinklen. mon ikke du mener en IR (infrared) måler, der passer din beskrivelse meget godt på
Mvh. Sophus


Besvar