Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jeg fatter hat :(

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
yvonne44
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 jan 2015 11:41

Jeg fatter hat :(

Indlæg af yvonne44 » 03 jan 2015 11:55

Har et hus på 350 m2 i to plan, det er hulmurs isoleret, men har ellers ikke den store isolering i sig. Vi har forsatsvinduer på vores gamle vinduer og det fungerer egentlig godt.

Vi vil gerne have et woody pillefyr, men vores store problem er, at vi aner ikke hvilken rør dimension vi skal vælge? Vi har i den ene halvdel af vores hus gulvvarme, og i resten vil vi have radiatorer, både foroven og forneden. Men hvordan dimensionerer vi så, når vi har både gulvvarme og radiatorer. Det skal siges, at gulvvarmen vil være i starten fra vores pillefyr. Hvad med udluftning?

Vi har pt. ingen radiatorer og rør nogen steder andet end i gulvet.

Har hørt at det skulle være 16 mm. til ovenpå (radiatorer) men hvad så med gulvvarmen?


levi

Jeg fatter hat :(

Indlæg af levi » 03 jan 2015 12:00

yvonne44 skrev:Har et hus på 350 m2 i to plan, det er hulmurs isoleret, men har ellers ikke den store isolering i sig. Vi har forsatsvinduer på vores gamle vinduer og det fungerer egentlig godt.

Vi vil gerne have et woody pillefyr, men vores store problem er, at vi aner ikke hvilken rør dimension vi skal vælge? Vi har i den ene halvdel af vores hus gulvvarme, og i resten vil vi have radiatorer, både foroven og forneden. Men hvordan dimensionerer vi så, når vi har både gulvvarme og radiatorer. Det skal siges, at gulvvarmen vil være i starten fra vores pillefyr. Hvad med udluftning?

Vi har pt. ingen radiatorer og rør nogen steder andet end i gulvet.

Har hørt at det skulle være 16 mm. til ovenpå (radiatorer) men hvad så med gulvvarmen?
Fra fyr til gulvvarmeshunt skal I bruge 22 mm rør (kobberrør ville jeg vælge).

Fra fyr til fordelerrør til radiatorerne skal i bruge 22 mm rør (Pexrør ville jeg vælge).

Fra fordelerrør til radiatorer skal i bruge 15 mm rør (Pexrør ville jeg vælge).

Jeg er gerne behjælpelig med bedre forklaring - samt forslag til rørtræk etc. :great:

yvonne44
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 jan 2015 11:41

Jeg fatter hat :(

Indlæg af yvonne44 » 03 jan 2015 12:06

Hvorfor kobberrør og ikke pex? mange tak, det er ikke utænkeligt, at vi får brug for noget professionelt hjælp.

yvonne44
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 jan 2015 11:41

Jeg fatter hat :(

Indlæg af yvonne44 » 03 jan 2015 12:15

I øvrigt, hvilken størrelse fyr ville I vælge til mit ikke helt velisolerede hus fra år 1892 :)

levi

Jeg fatter hat :(

Indlæg af levi » 03 jan 2015 12:16

yvonne44 skrev:I øvrigt, hvilken størrelse fyr ville I vælge til mit ikke helt velisolerede hus fra år 1892 :)
Omkring 20 kw.


levi

Jeg fatter hat :(

Indlæg af levi » 03 jan 2015 12:17

yvonne44 skrev:Hvorfor kobberrør og ikke pex? mange tak, det er ikke utænkeligt, at vi får brug for noget professionelt hjælp.
Pexrør anvendes til skjulte rørføringer - kobberrør/jernrør anvendes til synlige rørføringer :great:

yvonne44
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 jan 2015 11:41

Jeg fatter hat :(

Indlæg af yvonne44 » 03 jan 2015 12:29

Har lige kikket på shuntpriser hos dig Søren, og igen er jeg på dybt vand, for hvordan beregner man hvor stor en shunt man skal bruge? og en anden ting, skal jeg mon have en pumpe, når det både skal op og ned? hmm...mange spørgsmål ved det godt..

levi

Jeg fatter hat :(

Indlæg af levi » 03 jan 2015 12:39

yvonne44 skrev:Har lige kikket på shuntpriser hos dig Søren, og igen er jeg på dybt vand, for hvordan beregner man hvor stor en shunt man skal bruge? og en anden ting, skal jeg mon have en pumpe, når det både skal op og ned? hmm...mange spørgsmål ved det godt..
Du skal have 2 pumper på dit anlæg, - 1 ved fyret en (25/60 - 180) - og 1 ved gulvvarmeshunten (Størrelsen på denne afhænger af hvor mange zoner du skal bruge).

Gulvvarmeshunten vælges udfra hvor mange rum under 30 m2 du skal have gulvvarme i.

Har du f.eks 7 rum under 30 m2 der skal gulvvarme i - skal du have en 7 kreds gulvvarmeshunt (Komplet pakke).

Har du f.eks 6 rum der er under 30 m2, - og 1 rum der er over 30 m2 skal du have en 8 kreds gulvvarmeshunt (Rum over 30 m2 skal opdeles i 2 gulvvarmezoner).

Det projekt du her har gang i kræver HELT SIKKERT en gennemgang inden du går i gang - du SKAL have en fagmand ind over der kan vejlede dig korrekt......... :great:

yvonne44
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 jan 2015 11:41

Jeg fatter hat :(

Indlæg af yvonne44 » 03 jan 2015 14:56

Men har det ikke noget at gøre med radiatorene de der shunts? ja ved godt det med fagmand, men for pokker det er så hulens dyrt, og inden vi får noget som helst i gang har det kostet spidsen af en jetjager :( men ja det kan sikkert godt betale sig, men hvor lang tid vil det tage for en fagmand at gå en runde og se osv?

levi

Jeg fatter hat :(

Indlæg af levi » 03 jan 2015 15:40

yvonne44 skrev:Men har det ikke noget at gøre med radiatorene de der shunts? ja ved godt det med fagmand, men for pokker det er så hulens dyrt, og inden vi får noget som helst i gang har det kostet spidsen af en jetjager :( men ja det kan sikkert godt betale sig, men hvor lang tid vil det tage for en fagmand at gå en runde og se osv?
Det kan som regel klares i en telefon & vha. et par tegninger af huset (Kvit og frit) - hvilket er normal service hos os, - hvis man handler hos os naturligvis :great:


Besvar