Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny rekord

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ny rekord

Indlæg af Ole S. » 21 mar 2008 13:03

Hej

Torben A kalder det blæserspjæld, så det må da vist være det foran blæseren såvidt jeg forstår.

Lad os høre nogle erfaringer fra folk der både har kørt med og uden det omtalte spjæld. Er der nogen forskel???

Jeg har altid kørt med spjældet, da jeg også godt kan finde på at putte en pind i kedlen.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Ny rekord

Indlæg af søren ø » 21 mar 2008 13:07

Nu ved jeg ikke om den styring fungere ligesom den gamle styring på benekov. Der justere man hvor mange % blæseren kører, og det kører den så med hele tiden. Mit fyr er født med den gamle styring og der var ikke noget spjæld på blæseren. Da jeg monterede den nye styring med iltstyring og alt det smarte, skulle jeg sætte et stykke gaffa på ca. 2/3 af blæseren for at den kunne finde ud af det, men den gamle kørte med fuld luft ind.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Ny rekord

Indlæg af Troldmand. » 21 mar 2008 13:14

Ole S. skrev:Hej

Torben A kalder det blæserspjæld, så det må da vist være det foran blæseren såvidt jeg forstår.

Lad os høre nogle erfaringer fra folk der både har kørt med og uden det omtalte spjæld. Er der nogen forskel???

Jeg har altid kørt med spjældet, da jeg også godt kan finde på at putte en pind i kedlen.
Ole - hvis jeg kan gå med.... under dem med erfaring, så kommer det spjæld aldrig på mere. AMS Styringen gør det mere end 100%. Luft max er sat til 20 og det køre barer, kigger aldrigt mere for lige at se, om den træger til rensning. Rensning hver lørdag, og så snupper den en uge mere ude problemer overhovedet.

Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: Ny rekord

Indlæg af Stokerservice » 21 mar 2008 15:20

Der ingen der har sagt at klappen skal være der

JP skrev at hvis den fjernes skal luft max justeres


er der ingen der har luret hvorfor ??
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Ny rekord

Indlæg af Troldmand. » 21 mar 2008 18:35

Stokerservice skrev:Der ingen der har sagt at klappen skal være der

JP skrev at hvis den fjernes skal luft max justeres


er der ingen der har luret hvorfor ??
Hej
Måske skal jeg søge mine skolepenge tilbage.
Men.
Jp. skrev "citat"
"Så du har altså gjort det helt rigtige Torben,så bliv bare ved med det."
Med det "helt rigtige og Torben bliv ved med det" forstår jeg det sådan - tilsidesæt den elektroniske styring og lad spjældet overtage.

JP glemte bare at fortælle, vil man bruge spjældet, er det ikke ligemeget hvad luft max står på. Vil man bruge spjældet og luft max er sat til 15, så vil jeg da gerne se økonomien i det fyr og ligeså omvendt med luft max på 100. :great:

Citat.
"er der ingen der har luret hvorfor ??[/quote]"
Kom nu ikke og fortæl mig at ved "set punkt og pause fyring", er der mindre afkøling af kedlen gennem blæseren med spjældet på.


Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Ny rekord

Indlæg af Fyrteknik » 21 mar 2008 18:52

Troldmand. skrev:Kom nu ikke og fortæl mig at ved "set punkt og pause fyring", er der mindre afkøling af kedlen gennem blæseren med spjældet på.
Nej det er der ingen som vil påstå.

Men kurven i styringen er lavet sådan at den passer med klappen skal stå åben ca 12 mm ved setpunkt og så kan man jo ikke få andet ud af det, end hvis man køre uden klap, vil den jo få for meget luft, da trægregulatoren jo ikke lukker for luften, i takt med at kedlen bliver varm.

Ja og så ved jeg godt at fyret godt kan køre med for meget luft, men det har jo også noget med forbruget at gøre.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Ny rekord

Indlæg af Troldmand. » 21 mar 2008 19:45

J.P. skrev: Nej det er der ingen som vil påstå.

Men kurven i styringen er lavet sådan at den passer med klappen skal stå åben ca 12 mm ved setpunkt og så kan man jo ikke få andet ud af det, end hvis man køre uden klap, vil den jo få for meget luft, da trægregulatoren jo ikke lukker for luften, i takt med at kedlen bliver varm.

Ja og så ved jeg godt at fyret godt kan køre med for meget luft, men det har jo også noget med forbruget at gøre.

Hej

JP. Citat

"kurven i styringen er lavet sådan at den passer med klappen skal stå åben ca 12 mm ved setpunkt "
Den er helt ny for mig - har aldrigt hørt det før, men ok. Er der nogen steder man kan hente lidt flere oplysninger ang. dette???
Tror - det kommer bag på en del, hvis altså ikke det er mig, der bare er uviden på området.
--------------------------------------------
Nej JP. De 12 mm er sat sådan - at indenfor de 12mm er der plads til at lave de fin-fusteringer(bla luft) i den elektroniske styring uden at klappen(12mm) gør sig gældende/påvirker styringens indstilling. Ligeledes er de 12 mm sat sådan, at smider man en pind i, kommer kedlen ikke i kog.

Mon så ikke det er godt nok, enige bliver vi aldrig :great:

Jeg vil dog gerne have et link til det med styringen og de 12mm.

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Ny rekord

Indlæg af Fyrteknik » 21 mar 2008 19:54

Hejsa

Jeg har ingen link, men styringen er lavet til brug med en klap, så derfor ændre luftmængen jo også sig, hvis man ikke bruger klappen.

Men hvad gør det at vi ikke er enig ? , bare alle er tilfreds med deres valg, med eller uden klap.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Ny rekord

Indlæg af Troldmand. » 21 mar 2008 20:15

J.P. skrev:Hejsa

Jeg har ingen link, men styringen er lavet til brug med en klap, så derfor ændre luftmængen jo også sig, hvis man ikke bruger klappen.

Men hvad gør det at vi ikke er enig ? , bare alle er tilfreds med deres valg, med eller uden klap.
Vi er ikke enige - fordi ... ved set temp og klappen på 12 mm giver det ingen mening "set temp" er jo meget tæt på pausefyring - hvad skal man så bruge 12 mm luft til, når den næsten ikke har brug for luft?????
Citat
""bare alle er tilfreds med deres valg, med eller uden klap""

Jeg var også tilfreds med "klap", da jeg fik min multi, men det varede kun kort, indtil jeg fandt ud af hvad den kunne uden klap.
Jeg hev klappen af, da jeg kom så langt, at den ingen betydning havde for mine indstillinger mere.

Nåede vi så vejs ende?? :)

Malcivian
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 05 jan 2008 11:43
Mit fyr: Orlan 25
Areal: 193
Brændsel: fastbrændsel
Geografisk sted: Holstebro
Kontakt:

Re: Ny rekord

Indlæg af Malcivian » 22 mar 2008 06:48

Så er det måske ok hvis vi vender tilbage til det indlæget startede med :wink:


Besvar