Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Våd vestvendt gavl ?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Benny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 jun 2008 20:57
Mit fyr: Scotte Black Star 10 kW
Areal: 186
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 10 kg
Årligt forbrug: 4,2
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 9 gange

Våd vestvendt gavl ?

Indlæg af Benny » 02 jan 2015 15:07

Hej med jer

Håber der et par kloge hoveder der kan hjælpe med følgende...

Vi bor i et halvanden plan hus, der er 9 år gammel. Indervægge i let beton elementer og derefter skalmuret med en ST 3 facade sten. Tag af betontagsten med gesims. Førstesalen er udnyttet.
Nu til sagen.. I det sidste år tid har jeg lagt mærke til at gavlen mod vest nogle gange efter hård regn ser mørkere ud en de andre facadevægge. Jeg har slået den hen, idet det forsvandt igen efter nogle dage med tørvejr.
I forbindelse med jeg havde væg ventiler med tilhørende rør ude ville jeg lige mærke om isoleringen var våd i stue og på 1. sal. På 1. salen i gavltrekanten var stenene i facadevæggen våde, men isoleringen var ikke på nogen måde gennemvædet, blot fugtigt ud mod stenene. Det virker som om vandet enten blot sidder på væggen eller "løber" stille ned af stenene,- bagmuren var ligeledes knastør
I stueplan lige under den ovennævnte ventil på 1. sal var der ikke noget at komme efter.
Er dette noget vi skal have gjort noget ved, eller er det meget normalt?? :wink:
Og hvad kan man evt gøre?

Håber I kan hjælpe :)


calle

Våd vestvendt gavl ?

Indlæg af calle » 02 jan 2015 16:47

Hej Benny.

Jeg tror du skal spørge Ole (Skiveren). Han har forstand på den slags. Send ham evt. en pb. Det kan jo være, at han ikke lige ser dit spørgsmål. Han er en flinker mand.

Venlig hilsen
Last edited by 1 on calle; edited 2 times in total

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Våd vestvendt gavl ?

Indlæg af newpas » 02 jan 2015 16:47

Smøre vandglas på gavlen det vil gøre den "immun" for slagregn o.lign.

Benny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 jun 2008 20:57
Mit fyr: Scotte Black Star 10 kW
Areal: 186
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 10 kg
Årligt forbrug: 4,2
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 9 gange

Våd vestvendt gavl ?

Indlæg af Benny » 02 jan 2015 17:10

Hej med jer

Mange tak for svar so far :great:

Jeg prøver lige PB til Ole

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Våd vestvendt gavl ?

Indlæg af pelle » 02 jan 2015 17:13

Hej.. Jeg bruger dette murimprægnering fra ceresit..har købt det hos 10-4 tømmerhandel.

http://www.ceresit.dk/index.php?id=23627
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Våd vestvendt gavl ?

Indlæg af newpas » 02 jan 2015 18:49

Hej Pelle. Ja det ser jo ud til at være en "moderne" udgave af vandglas!

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Våd vestvendt gavl ?

Indlæg af MichaelK » 02 jan 2015 19:17

Smøre vandglas (eller lign.) på en facademur? -Den operation vil jeg stille mig stærkt tvivlende
over for. Det er min bedste overbevisning, at dette vil forhindre murværket i at ånde. Fugt inde
i murværket, skal kunne fordampe og derved forsvinde fra muren. Man risikere fugtskader, eller
endnu værre, et angreb af skimmelsvamp?

Facademuren er udsat for slagregn, og særligt på vestsiden, da vinden ofte blæser fra den kant.
Det er nødvendigvis ikke noget problem, da muren gerne skulle være konstrueret til, at kunne
modstå denne påvirkning. Og det er den, da opbygningen af din facademur er en vel afprøvet
konstruktion. Slagregnen kan trække ind på bagsiden af facadestenen, løbe ned i hulmuren, hvor
et stykke murpap i bunden, vil lede fugt ud igen.

Som sagt bør slagregn ikke give anledning til bekymring, hvis muren er lavet korrekt? At smøre
vandglas, eller lign. på, vil jeg som sagt afholde mig fra. I hvertfald indtil jeg havde fået et syn
på sagen fra en fagmand.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

skrot1

Våd vestvendt gavl ?

Indlæg af skrot1 » 02 jan 2015 19:23

Så længe der er tørt på bagmuren har du ingen problemer, nyd varmen i stuen, og glem at facaden er våd, den tørrer igen. Mvh. Carsten.

xkfc

Våd vestvendt gavl ?

Indlæg af xkfc » 02 jan 2015 19:28

Jeg vil også anbefale noget der er diffusionsåben. Jeg har købt noget i Bauhaus i tyskland http://www.bauhaus.info/impraegnierunge ... %3DGallery
Som jeg er voldsom imponeret over, det formår at holde muren helt tør, og faktisk er murene blevet varmere, det må jo være fordi at fugtige sten transporterer mere varme end tørre.
Det er ganske nemt at arbejde med, men der går noget til så det er ikke helt billigt.

Det er dog ærgerligt hvis man skal i gang med et så nyt hus. Jeg ville også prøve at snakke med en fagmand, måske kunne man endda få fat i firmaet der har lavet det.

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Våd vestvendt gavl ?

Indlæg af Skiveren » 02 jan 2015 19:38

Benny skrev:Hej med jer

Mange tak for svar so far :great:

Jeg prøver lige PB til Ole
Halløj icon_cheesygrin.gif og godt nytår...

Vælger lige at svarer her i tråden.

Der kan være flere ting som du bør kontrollere, men lad os lige først slå kold vand i blodet...det er ikke unormalt at mellemrummet imellem facadestenen og isolering er letter fugtige, da ydervæggen sikret er lavet som man "plejer" at gøre, nemlig hvor isoleringen er lagt op imod bagvæggen, således at der er en smal luftspalte imellem isoleringen og facacemuren - dette gør at konstruktion kan ventilere - Dog kræver dette at du evt sætter nogle studs-ventiler i, evt med snefangsrør i bunden af facademueren (evt pr 4-5 studsfuge), dette vil afhjælpe med at fjerne kondensophubning i konstruktion.

Men hvis du får vand (f.eks. Regnvand) kan overståendende også hjælpe, men på den lange banen dur det ikke, så derfor bør du kontrollere om alle dine tegl ved gesimsen ligger som de skal, nu er den type tegl du har på ingen måder tætte i sig selv, det skal de heller ikke være, det er dit undertag som skal være tæt ! Men kontrollere ligeledes om den mørtel som de yderste teglsten er lagt i, ikke er revnet / flækket, således at slagregn kom trænge ind bagom og ind i ydervæggen...

En anden ting skal det måske kan være er at undertaget ikke er korrekt afsluttet ude mod gavlen / gesmien, som jeg tidligere nævnte er tegltaget ikke tæt imod regn og hård blæst, så derfor kan fugten /regnvandet komme ind fra oven fra og ned i ydervægskonstruktionen, så derfor er det meget vigtigt at undertaget er tæt !

Håber dette kan hjælpe dig lidt videre :great:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


Besvar