Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

3 mdr. med RTB16

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

3 mdr. med RTB16

Indlæg af Madster » 29 dec 2014 00:35

Jeg fik installeret et RTB16 med 320kg silo i starten af oktober, og da jeg i forbindelse med valg af fyret fik en masse god hjælp herindefra, så tænkte jeg at jeg også skyldte en solid foreløbig evaluering.

Installationsfakta:
Gammel og dårligt isoleret gård fra 1923 med ca. 180 m2, der varmes op. (Fyret er dimensioneret til også at kunne klare 1. sal når den engang er klar, som vil bringe det samlede areal op på 300+ m2)
RTB16 installeret i forbindelse med skift fra oliefyr, og samtidig skift af varmtvandsbeholder, nye termostater på radiatorer, nyt badeværelse med gulvvarme etc. så mange samtidige ændringer.
Fyret er installeret og monteret af VVSer, som har mange års erfaring med den almindelige Scotte - jeg er dog hans første RTB-kunde.
Ingen iltsstyring eller andet ekstra udstyr.
Gammel skorsten blev ved samme lejlighed foret for at passe til fyret.

Det gode:
Efter installation kørte fyret stort set problemfrit 2,5 måneder.
Nemt at betjene styringen
Nemt at komme på StokerCloud
Fedt at kunne følge status via mobilapp

Det knapt så gode:
Den medfølgende kompressor er ekstern, og står derfor "uden for" selv fyrbeholderen.
320kg silo kan kun rumme ca. 240kg træpiller (bruger 6mm HP).
På trods af korrekt afvejning og manuel indtastning når man fylder på magasinet, så kan man ikke stole 100% på pilleforbruget - kan godt svinge +/- 10%.
På trods af at der står, at askebeholder kun skal tømmes ved 1-2 ton forbrugte træpiller, så er det for mig mere for hvert 0,5 ton. (på trods af fin forbrænding)
Displayet faldt af efter kun én uge, og er nu sat på med gaffetape.
Har en enkelt gang haft problemer med at få træpiller ud af silo, men efter ca. 5 minutters manuel kørsel med sneglen, så løste problemet sig.

Det dårlige:
Fyret har ingen måling på om kompressoren rent faktisk kommer med luft, så i tilfælde af at den bliver slukket ved et uheld*, så opdages manglende rensning først når fyret pludselig lukker ned på grund af fejl, og på det tidspunkt kan det kræve ekstern hjælp at løse problemet.

Lidt om daglig drift:
Jeg bruger i øjeblikket ca. 32kg piller i døgnet (http://stokercloud.dk/dev/madster.html)
Fyret lukker ned i 15-30 min. hver 2-3 dag, hvor det kører luftrensning m.m. og starter herefter selv op igen.
Udover når der ikke er blevet fyldt piller på, så har jeg kun haft 1 driftsstop, som fyret/installationen var skyld i, se *.
Er nemt at tænde igen efter påfyldning, har sågar fået forklaret konen hvordan hun skulle gøre det via telefonen. Og 2. gange kunne hun selv huske hvad man skulle.

Alt i alt er jeg indtil videre stadig tilfreds med mit valg af RTB, men der har været flere ting at sætte sig ind i og gøre end jeg havde forventet. Men, kommer også direkte fra 14 år i et større lejlighedskompleks, så er vant til at skulle gøre absolut ingenting.

*) Min kompressor havde over de første par måneder stille og roligt rykket sig en lille smule henover gulvet, for til sidst ved et mærkeligt sammentræf at have ramt noget, så den fik slukket for sig selv. Det medførte så meget aske i røgkanalen, så fyret lukkede ned (varm faldskakt) og efter flere fejlsøgninger fra VVSer blev skorstensfejer tilkaldt, hvorefter det kørte igen.


calle

3 mdr. med RTB16

Indlæg af calle » 29 dec 2014 00:48

Madster skrev:Jeg fik installeret et RTB16 med 320kg silo i starten af oktober, og da jeg i forbindelse med valg af fyret fik en masse god hjælp herindefra, så tænkte jeg at jeg også skyldte en solid foreløbig evaluering.

Installationsfakta:
Gammel og dårligt isoleret gård fra 1923 med ca. 180 m2, der varmes op. (Fyret er dimensioneret til også at kunne klare 1. sal når den engang er klar, som vil bringe det samlede areal op på 300+ m2)
RTB16 installeret i forbindelse med skift fra oliefyr, og samtidig skift af varmtvandsbeholder, nye termostater på radiatorer, nyt badeværelse med gulvvarme etc. så mange samtidige ændringer.
Fyret er installeret og monteret af VVSer, som har mange års erfaring med den almindelige Scotte - jeg er dog hans første RTB-kunde.
Ingen iltsstyring eller andet ekstra udstyr.
Gammel skorsten blev ved samme lejlighed foret for at passe til fyret.

Det gode:
Efter installation kørte fyret stort set problemfrit 2,5 måneder.
Nemt at betjene styringen
Nemt at komme på StokerCloud
Fedt at kunne følge status via mobilapp

Det knapt så gode:
Den medfølgende kompressor er ekstern, og står derfor "uden for" selv fyrbeholderen.
320kg silo kan kun rumme ca. 240kg træpiller (bruger 6mm HP).
På trods af korrekt afvejning og manuel indtastning når man fylder på magasinet, så kan man ikke stole 100% på pilleforbruget - kan godt svinge +/- 10%.
På trods af at der står, at askebeholder kun skal tømmes ved 1-2 ton forbrugte træpiller, så er det for mig mere for hvert 0,5 ton. (på trods af fin forbrænding)
Displayet faldt af efter kun én uge, og er nu sat på med gaffetape.
Har en enkelt gang haft problemer med at få træpiller ud af silo, men efter ca. 5 minutters manuel kørsel med sneglen, så løste problemet sig.

Det dårlige:
Fyret har ingen måling på om kompressoren rent faktisk kommer med luft, så i tilfælde af at den bliver slukket ved et uheld*, så opdages manglende rensning først når fyret pludselig lukker ned på grund af fejl, og på det tidspunkt kan det kræve ekstern hjælp at løse problemet.

Lidt om daglig drift:
Jeg bruger i øjeblikket ca. 32kg piller i døgnet (http://stokercloud.dk/dev/madster.html)
Fyret lukker ned i 15-30 min. hver 2-3 dag, hvor det kører luftrensning m.m. og starter herefter selv op igen.
Udover når der ikke er blevet fyldt piller på, så har jeg kun haft 1 driftsstop, som fyret/installationen var skyld i, se *.
Er nemt at tænde igen efter påfyldning, har sågar fået forklaret konen hvordan hun skulle gøre det via telefonen. Og 2. gange kunne hun selv huske hvad man skulle.

Alt i alt er jeg indtil videre stadig tilfreds med mit valg af RTB, men der har været flere ting at sætte sig ind i og gøre end jeg havde forventet. Men, kommer også direkte fra 14 år i et større lejlighedskompleks, så er vant til at skulle gøre absolut ingenting.

*) Min kompressor havde over de første par måneder stille og roligt rykket sig en lille smule henover gulvet, for til sidst ved et mærkeligt sammentræf at have ramt noget, så den fik slukket for sig selv. Det medførte så meget aske i røgkanalen, så fyret lukkede ned (varm faldskakt) og efter flere fejlsøgninger fra VVSer blev skorstensfejer tilkaldt, hvorefter det kørte igen.
Ja træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen :)

Venlig hilsen

nemocharley

3 mdr. med RTB16

Indlæg af nemocharley » 29 dec 2014 00:55

godt med lidt brugerinfo på et nyt fyr, tak for det - hold os endelig opdateret (og udfyld gerne din profil).

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

3 mdr. med RTB16

Indlæg af H.S » 29 dec 2014 03:12

Hej
Jeg har kikket på dine grafer
Jeg ved ikke med hvad og hvordan det er indreguleret
Det er helt sikkert at du kunne vinde en del med en ilt styring/indregulering
Jeg kan ikke se hvor du kommer fra (ud fra vejr data er det ikke så langt fra Slagelse hvor jeg har et par kaskade RTB er som jeg snart skal forbi :great: )
Så Hvis det Ikke er vildt langt fra noget jeg kommer i radius af
Vil jeg godt kikke forbi ring evt på 86929393 eller mail på info@q-pro.dk
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

pendec

3 mdr. med RTB16

Indlæg af pendec » 29 dec 2014 09:27

Madster skrev:320kg silo kan kun rumme ca. 240kg træpiller (bruger 6mm HP).
Omkring silo størrelse og indhold, så mener jeg den er 320LITER , som rigtig nok bliver omkring 14-15 sække(16kg)
Madster skrev:Jeg bruger i øjeblikket ca. 32kg piller i døgnet (http://stokercloud.dk/dev/madster.html)
Du må afgjort have fat i pille bruger eller få ekstern hjælp på eller som [tag]H.S[/tag] skriver få iltstyring på.
Jeg har for nyligt blevet fortalt at med RTB kunne jeg komme ned på 16-20kg om dagen, så du har klart et 50% overforbrug som vel burde kunne findes i manglende udstyr eller forkerte indstillinger. Og dit hus lyder rigtig meget som mit og samme m2.
Eller også fik jeg bare en dårlig PR sang fra de varme lande, som måske ikke helt kan holde vand i virkeligheden, men så længe du er rimelig tilfreds så skal forbruget nok ikke slå dig af banen.

Omkring kompressor delen, Så må du få sat nogle sutter på den, så den ikke flytter sig. Surt er , de ikke kan teste på den del, eller har overvejet det, så det kunne forebygges, for problemerne lyder jo rigtig ringe og det kan vel ikke være så sjovt at skulle have ekstern hjælp på for at rense kedel/skorsten pga. sådan fejl.
Men du kan jo gøre dem opmærksom på fejlen, så må NBE nok arbejde på at finde sutsko til kompressor eller noget som går den til at stå fast eller simpelthen skrue den op på væggen.

Lånt fra en af dine andre tråde:
pille bruger skrev:Når det er kørt ind, er der ikke mere at lave før askeskuffen skal tømmes om 2 til 4 ton piller.
Det lyder jo mærkeligt at du så syntes det allerede må gøres efter 500kg ;(


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

3 mdr. med RTB16

Indlæg af martin_b » 29 dec 2014 09:38

Har din installatør indreguleret det med måling af forbrændingsluft og alt det der man skal på RTB, fordi man ikke kan kigge til flammen. Noget tyder på det ikke er tilfældet?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

3 mdr. med RTB16

Indlæg af triumph » 29 dec 2014 10:49

martin_b skrev:Har din installatør indreguleret det med måling af forbrændingsluft og alt det der man skal på RTB, fordi man ikke kan kigge til flammen. Noget tyder på det ikke er tilfældet?
Hvis sneglen ændre sig (som på en scotte) så er den måling jo ikke nødvendigvis brugbar efter 14 dage.

Rigtigt dejligt med brugeranmeldelser af RTB :great: :great: :great:

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

3 mdr. med RTB16

Indlæg af martin_b » 29 dec 2014 10:55

triumph skrev:
Hvis sneglen ændre sig (som på en scotte) så er den måling jo ikke nødvendigvis brugbar efter 14 dage.

Rigtigt dejligt med brugeranmeldelser af RTB :great: :great: :great:
Er det ikke en del af at være autoriseret RTB-installatør, at man følger op efter 14 dage? Uanset, så skal installatøren sørge for at det er korrekt indreguleret. Trådstarter: ring til din installatør og få ham til at få det til at køre.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

3 mdr. med RTB16

Indlæg af Madster » 29 dec 2014 11:03

H.S skrev:Hej
Jeg har kikket på dine grafer
Jeg ved ikke med hvad og hvordan det er indreguleret
Det er helt sikkert at du kunne vinde en del med en ilt styring/indregulering
Jeg kan ikke se hvor du kommer fra (ud fra vejr data er det ikke så langt fra Slagelse hvor jeg har et par kaskade RTB er som jeg snart skal forbi :great: )
Så Hvis det Ikke er vildt langt fra noget jeg kommer i radius af
Vil jeg godt kikke forbi ring evt på 86929393 eller mail på info@q-pro.dk
Det eneste jeg har fået at vide at iltstyringen skulle gøre er, at det er nemmere at skifte piller. Er ikke blevet informeret om andre potentielle fordele?

Bor 10km fra Næstved, så der er alligevel noget vej fra Slagelse, men kunne måske godt være interessant :-)

Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

3 mdr. med RTB16

Indlæg af Madster » 29 dec 2014 11:06

[quote="pendec"][/quote]
Omkring silo størrelse og indhold, så mener jeg den er 320LITER , som rigtig nok bliver omkring 14-15 sække(16kg)

Niksen. Se vedhæftede screenshot fra deres hjemmeside, der står 320kg, og ikke 320 liter.
Screen Shot 2014-12-29 at 11.01.09.png


Besvar