Effektivitet på fastbrændselkedler.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af mejeristen »

Tom_AT skrev:Man skal holde sig helt fra kombifyr. Dårlig virkningsgrad både med fastbrændsel og med flis/piller osv.
så er det altså heller ikke mere end lidt mener jeg har en virkningsgrad på 88.7 og en ren brændekedel af samme mærke og str. har en virkningsgrad på 90,1 såeee...
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af Ollii »

Jeg ville også overveje flis fyr. Med det varme behov skal der i min verden maskiner til at fylde fyret og så er flis ikke meget mere besværlig end piller.
Halm er også en mulighed. Men fyret er frygtelig dyrt.

mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
kmerrild
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af kmerrild »

Jeg kunne godt se ideen med et kombifyr. Her vil man få det bedste i begge verdener. Mulighed for en stabil varmekilde, man behøver ikke at tænde op hver gang, mindre akkumulering end fastbrændsel, og man kan smide en pind på hver gang man kommer forbi.
halmfyret er jeg ikke meget til - Det er utroligt billigt at fyre med, men det er noget griseri og det lugter

Jeg har set nogle spændende røgkølere herinde. Det kunne blive et godt hyggeprojekt hvis røgtemperaturen bliver for høj.

Vi har adgang til billig hvede/byg - Men er det ikke bare noget gøjl at fyre med. Hvis der er nogle der har erfaringer med dette på en daglig basis, så giv gerne jeres besyv med. Umiddelbart har jeg bare hørt for mange negative ting omkring det. Men givet - det er billigt at fyre med, og det er nemt, hvis håndteret korrekt.
Vores landbrug er nedlagt, så vi har adgang til siloer, rørføringer, snegle osv. Det ville være nemt at lave, og nemt at håndtere, men hvordan er det at fyre med i praksis.
http://www.stokergaarden.dk/db-stoker/db-400-le
Denne ville kunne klare det, dog med en genopfyld i magasinet, men med snegle ville det ikke være så slemt et problem.

Skal man slå ideen med korn ud af hovedet?

Korn ville faktisk nok være det absolut nemmeste at håndtere for os, jeg havde ikke rigtig overvejdet det pga. de problemer der ligger i mht syre. Hvis korn er et reelt alternativ, så behøver det ikke at være et kombifyr, der vil korn/piller være udemærket.
nemocharley

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af nemocharley »

Jeg kom lige til at tænke på godkendelserne - det kan blive svært at finde et kombifyr som må fyre med det hele

her er den danske liste fra DTI: http://www.teknologisk.dk/kedelliste/35412

Listen er dog ikke fuldstændig da anlæg kan være blevet testet på andre godkendte institutter i udlandet.

Brænde og træpille kombi er mulig - baxi dbk, atmos kombi og Varmebaronens biomax er dem jeg lige kender til. (De to sidste er ikke på DTI´s liste).

pille og flis stoker (tak for rettelsen Tom_AT :oops: ) er bestemt også mulig -

stoker til korn - kun en type dukker op på listen (fra Twinheat)

Kombi-stoker - til alt - kan ikke lige se det på listen.

Det er også muligt at lave en løsning med både brændekedel og en regulær stoker eller pillebrænder - men så er vi tilbage ved nogle af de udfordringer, du selv har været inde på.
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af Ollii »

Korn er et udmærket alternativ til piller. Problemet består i skadedyr(rotter kan rigtig godt lide korn) Og slagger (kridt duer. Og det gør Reka's vandrerist også) Meget aske men ikke holdt op imod det før omtalte arbejde med fast brændsel. Og så dufter korn i modsat fald halm.

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

kmerrild
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af kmerrild »

Mht. skadedyr. Så ville løsningen på det problem være at erhverve sig en glasfibersilo til 20 tons. Der er mange muligheder for at blæse, snegle eller koppe det op. Mht udtræk kunne det gøres også på utallige måder, men her er en fast snegl som kører ind over fyrrum det nemmeste. En 20 tons silo kan erhverves for 15.000 på DBA.

Den portion skulle vel nok holde hen over vinteren, hvis man blander blandingen op med 50% træpiller og 50% korn.
Jeg kan se at du Ollii fyrer med bla hvede, er dine erfaringer overhængende gode med fyring af hvede?

Har du prøvet andre blandinger, f.eks korn+raps, der må man kunne få temperaturen højere op hvor man bedre kan undgå slagger dannelse??
Reka's modeller med denne type vandreris, hvad prisleje findes de i? Jeg syntes deres hjemmeside er en smule rodet.

På forhånd tak for alle de venlige kommentarer.
nemocharley

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af nemocharley »

de mindre Rekaer startede i midt 30erne og så gik det ellers opad - men det er da underligt at deres prisliste er væk, der har været en på siden.
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af Ollii »

kmerrild skrev:Mht. skadedyr. Så ville løsningen på det problem være at erhverve sig en glasfibersilo til 20 tons. Der er mange muligheder for at blæse, snegle eller koppe det op. Mht udtræk kunne det gøres også på utallige måder, men her er en fast snegl som kører ind over fyrrum det nemmeste. En 20 tons silo kan erhverves for 15.000 på DBA.

Den portion skulle vel nok holde hen over vinteren, hvis man blander blandingen op med 50% træpiller og 50% korn.
Jeg kan se at du Ollii fyrer med bla hvede, er dine erfaringer overhængende gode med fyring af hvede?

Har du prøvet andre blandinger, f.eks korn+raps, der må man kunne få temperaturen højere op hvor man bedre kan undgå slagger dannelse??
Reka's modeller med denne type vandreris, hvad prisleje findes de i? Jeg syntes deres hjemmeside er en smule rodet.

På forhånd tak for alle de venlige kommentarer.
Jeg mener at træpiller er ganske overflødige og unødvendigt bøvl. Blæs siloen fuld af korn og find et fyr der kan klare opgaven. Igen taler jeg varmt for Reka da det virker. Jeg har fyret med hvede(nu) rug og har indblik i havre. Havre er klart nemmest af de tre. pga. slaggedannelse eller mangel på samme.
Rug fungerer rigtig fint og jeg vil mene lidt nemmere end hvede.
Byg vil jeg forvente er nemt pga af en mindre vægtfylde i min teori.
Forvent ikke du kan holde dig rotte fri med store mænder korn på ejendommen. ligemeget hvordan du forsøger. de er snu de sataner.

Raps har jeg aldrig haft fornøjelsen af men det har @Brandsen


mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
kmerrild
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af kmerrild »

Jeg kommer fra et større landbrug, så jeg har erfaringer mht bekæmpelse af skadedyr - Hvis man på ejendommen har det opryddeligt og rengjort for foder, så har man ikke rotter, der kan selvfølelig komme en strejfer, men har man gift liggende ude, så snupper man den.

Men det er dejligt at se at der er nogle som har gode erfaringer med korn som brændsel - det glæder mit nærrige hjerte.

Jamen, jeg vil til at kikke efter et reka fyr, er der nogen herinde som har et reka, hvor man kan få et fyrspark? Jeg gider ikke forhandlere da de vil sælge deres produkter, og ikke yde service.
Hvad siger du til tærring af fyret? Hold temperaturen oppe i vandet og en god skorstenstemp, så slipper man for alle dårligdommene?
Skal man have en skorsten med keramisk inderrør?
Mvh Kim
nemocharley

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af nemocharley »

en keramisk skorsten er ihvertfald fremtidssikret - men jeg kender ikke røgtemp. på Reka. Alle pladejerns kedler skal have en minimum retur temp. - ordnes typisk med shunt. Men tæring mod korn - er der ikke nogen der smider lidt kridt efter kornet?

Nå ja - Reka er kun godkendt til at fyre med træpiller. Det kan godt være din skorstensfejer vil se gennem fingre med det, men det kan også være han ikke vil.

Besvar