Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

"Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
JOP
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 jan 2007 03:12
Mit fyr: Hjemmeflik med pavitronic 2320
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5T
Geografisk sted: Midtjylland

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af JOP » 19 mar 2008 09:36

Ole S.> Har du 2 forbindelser til din ekspansion ?

Det ser ud som om at fremløbet går direkte ud i gulven - du siger jo selv "'en pumpe til hele svineriet" du lukker altså 60 - 70°C vand direkte ?


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af kaptajnen » 19 mar 2008 12:04

Troldmand. skrev:Hej Kaptajnen

Varmen fra pumpen!! Det har jeg skam forstået, men jeg betvivler bare effekten af at det "spildte" skulle kunne genfindes i det varme vand. Desuden er strøm meget dyrere end varmen fra stokeren (2-3 gange)...
Det går 100% over i vandet, intet går til spilde. Bortset fra det man mister ved luftafkølingen af pumpehuset, det går ikke over i vandet, men det opvarmer så det rum pumpen kører i.
Uanset hvor og hvordan man bræder energi af, går der aldrigt noget til spilde. Det er rigtigt, men se ovenstående...
Al den energi vi bruger bliver omsat i varme, og det er uanset om det er bil fyr eller hvad.
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af Ole S. » 19 mar 2008 13:06

Hej

Jep har to forbindelser til ekspantionen, og det cirkulerer ganske stille igennem den, for at holde den frostfri.
Ja lukker ca 60gr varmt vand i gulvvarmen, ingen problem i det.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af Troldmand. » 19 mar 2008 13:34

kaptajnen skrev:
Hej
Må jeg så høre sømand :) Hvor tror du så varmen/spildet bliver af??? Den "skal" genfindes et eller andet sted, den kan jo ikke bare forsvinde ud i den blå luft.
:great:

Ja helt rigtig, de der elektriske "piller" er lidt dyre, det skrev jeg også højere oppe i tråden.

Problemet med det som vi betegner som spildt energi, er i virkeligheden vore dårlig evne til at opfange den på.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af kaptajnen » 19 mar 2008 14:27

Troldmand. skrev: Hej
Må jeg så høre sømand :) Hvor tror du så varmen/spildet bliver af??? Den "skal" genfindes et eller andet sted, den kan jo ikke bare forsvinde ud i den blå luft.
:great:

Ja helt rigtig, de der elektriske "piller" er lidt dyre, det skrev jeg også højere oppe i tråden.

Problemet med det som vi betegner som spildt energi, er i virkeligheden vore dårlig evne til at opfange den på.
Ganske rigtigt påpeger du at al energien bliver omsat til noget andet...
Det bliver afsat som bevægelsesenergi og varme (pga friktionen), men rent faktisk ved jeg ikke hvor der ryger ind i varmeinstallationen...

Det var ikke mit ærinde at spille kloge-åge på din bekostning, men jeg mener bare at effekten nok er lidt teoretisk...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af Troldmand. » 19 mar 2008 18:26

Hel Kapajnen.
Citat
"Det var ikke mit ærinde at spille kloge-Åge på din bekostning, men jeg mener bare at effekten nok er lidt teoretisk..."
Det har jeg ikke følt.
Du kunne jo tro det samme om mig, at jeg spiller klog-Åge.
Må dog indrømme at jeg har nogen viden på området. Hvilket vi altid kan drøfte en anden gang.
Men fint nok - synes da det er herligt, vi kan drøfte tingene i fordragelighed.
At vi ikke ser tingene på samme måde, betyder jo ikke at nogen af os skal føle os jordet.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af kaptajnen » 19 mar 2008 18:32

Troldmand. skrev:Hel Kapajnen.
Citat
"Det var ikke mit ærinde at spille kloge-Åge på din bekostning, men jeg mener bare at effekten nok er lidt teoretisk..."
Det har jeg ikke følt.
Du kunne jo tro det samme om mig, at jeg spiller klog-Åge.
Må dog indrømme at jeg har nogen viden på området. Hvilket vi altid kan drøfte en anden gang.
Men fint nok - synes da det er herligt, vi kan drøfte tingene i fordragelighed.
At vi ikke ser tingene på samme måde, betyder jo ikke at nogen af os skal føle os jordet.
Ja, saglighed frem for fnidder! :great:

Som du ser havde jeg faktisk også slettet sætningen med kloge-Åge, idet det kunne misforstås...

Du har jo fat i det der med energien. Al omsætning af energi betyder blot at energien forvandles til noget andet. Der forsvinder ikke noget. En væsentlig ting er jo bare den energi, som anvendes til at få pumpen til at dreje rundt. Hvor meget den udgør ved jeg ikke, men den bliver vel ikke omsat til varme. Kun friktionen...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af Brian B » 19 mar 2008 18:59

Hej
Jeg har fuldt med i tråden og er stadig ikke blevet klogere... skal pumpen hedde pro eller pro2 eller pro+ ?
og virker feks min ravk ventil i kedelshunten bag fyret ikke hvis jeg finder muldvarpen og køber en ny pumpe ?
Jeg lukker pt 72 grader varmt vand i gulvvarmen på vores badeværelse kun styret af den skydeventil man brugte før termostater blev moderne.. sidste vinter var det 82 pga af kornfyrring, men der skal osse fin justeres..
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af RLStyling » 19 mar 2008 19:08

Hej Brian

forskeller på alpha + / pro / pro2 er strømforbruget. og måden pumpen er bygget på. men selve vand flowet er den samme hvis pumpen altså hedder det samme. alpha+ og pro er et par år gamle. og pro 2 er ikke mere en ½-1 år gammel. så pro2 syntes jeg kun du skal købe hvis de har problemer med pladsen rundt omkring pumpen.
du kan nemt have din shunt tilslutte selv om du køber en nye pumpe. du kan bare stille pumpen til at køre manuelt, og så selv regulere den op/ned til det niveau som passer ind i dit system.
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af kaptajnen » 19 mar 2008 19:46

Brian B skrev:Hej
Jeg har fuldt med i tråden og er stadig ikke blevet klogere... skal pumpen hedde pro eller pro2 eller pro+ ?
og virker feks min ravk ventil i kedelshunten bag fyret ikke hvis jeg finder muldvarpen og køber en ny pumpe ?
Jeg lukker pt 72 grader varmt vand i gulvvarmen på vores badeværelse kun styret af den skydeventil man brugte før termostater blev moderne.. sidste vinter var det 82 pga af kornfyrring, men der skal osse fin justeres..
Jeps, tilbage til studiet!

Ja har også hørt et eksempel på (udover det stokerservice nævner) en ejer af en Baxi MH 2.5 ejer, som går på problemer med at få kedelkredsen til at køre ordentligt på en alpha (ved dog ikke om hvilken model det var)...
Han ombyttede pumpen med en UPS pumpe og satte istedet alpha pumpen på hans 500L akkutank...

Er der nogen, som kan komme med en forklaring på, hvad der går galt?

Kunne man monstro lokke Falck til at komme med et diagram, thi han har vist "kun" (hvilket er fino) en alpha pro i sit anlæg...

Kan dog ikke på stående fod huske om han har gulvvarme og dermed måske et behov for at shunte temperaturen ned med endnu en pumpekreds...
Senest rettet af kaptajnen 19 mar 2008 19:49, rettet i alt 1 gang.
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Besvar