Vedligeholdelse af brændefyr

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Vedligeholdelse af brændefyr

Indlæg af mortenmorten »

hej

Måske nogle af Jer vil komme med jeres erfaring omkring vedligeholdelse / reparation af brændefyr?

Jeg har læst under et af emnerne at ejeren af et atmos fyr var skuffet over holdbarheden af stenene mv i fyret,
efter en fyrings sæson...

Hvilke mærke har I?
Har I haft problemer med det?
Hvad er der / skal der skiftes?
Hvad skal man regne med i vedligeholdes omkostninger?

Håber at høre lidt fra Jer, så man kan få et bedre valg hvis man skulle investere i et brændefyr.

Hilsen Morten

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Vedligeholdelse af brændefyr

Indlæg af John Skov Jensen »

Generelt for alle kedler er de keramiske sten og indsatser at betagne som sliddele.
Levetiden påvirkes selvfølgelig af kvaliteten. Sidste år var min Atmos dyse i virkelig ringe forfatning efter bare en sæson, men der gik fabrikken også ind og leverede et komplet sæt sten, free of charge, selvom de aldrig direkte indrømmede at der var noget galt med disse sten.

På en Orlan er der en dyse og et sæt bundsten. Har netop skiftet for en kammerat, her blev dysen 3 år inden den var opslidt, men meget træ med søm og skruer har ikke bidraget positivt til levetiden.
En anden kammerat med en Orlan har fået 6 år ud af sin dyse og 2* 3 år ud af bundstenene

På Atmos DCXXS serien er der også en dyse og en bundsten. På min gamle DC22S fik jeg selv 5 år ud af både dyse og bundsten. På denne serie er røggas sugeren også lidt udsat grundet forholdsvis høje røggas temperaturer. Lejer kan udskiftes for en hundredlap, og afh. hvor hård man kører kedlen kan man regne med at skifte lejer hvert andet eller tredje år.

På Atmos DCXXGD serien er der både keramiske sider i fyrkammeret samt bund og bag sten i sekundær kammeret.
Da denne kedelserie er forholdsvis ny er der ingen lang historik på denne, men dysen bør kunne holde lige så længe som på DCXXS serien

På Baxi er der både en dyse og et trug i sekundær kammeret, særligt truget har en forholdsvis kort levetid på 3-4 år, dysens levetid kender jeg ikke.

Men samlet set bør man nok påregne ca 1000kr om året i vedligehold. Men dette tal er meget påvirket af hvor meget træ man stopper igennem kedlen. Så et tal der svinger fra 500 til 1500 årligt afh. af om man fyrer lidt eller meget træ af.
Dette betyder der vil være år hvor man ikke bruger nogle penge, til gengæld er de keramiske dele forholdsvis dyre når de endelig står for udskiftning
jopa

Vedligeholdelse af brændefyr

Indlæg af jopa »

Min Orlan kører på tredie sæson uden udskiftning af dyse eller bundsten.
Fyrer med briketter og energikoks.
akrag
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 5 gange

Vedligeholdelse af brændefyr

Indlæg af akrag »

jopa, jeg vidste ikke man kunne brænde energikoks i en Orlan! Hvordan funker det? Og hvordan fyrer du med det?
jopa

Vedligeholdelse af brændefyr

Indlæg af jopa »

akrag skrev:jopa, jeg vidste ikke man kunne brænde energikoks i en Orlan! Hvordan funker det? Og hvordan fyrer du med det?
Smider blot en skovlfuld på bålet dvs oven på brændet. Det bliver vel til 2 skovlfulde pr optænding/opvarmning af akku.
Fungerer perfekt og slider tilsyneladende ikke på dysen, som ser fin ud.

Lærte det af ham her: http://www.vigasproblemer.dk/

mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Vedligeholdelse af brændefyr

Indlæg af mortenmorten »

John Skov Jensen skrev:Generelt for alle kedler er de keramiske sten og indsatser at betagne som sliddele.
Levetiden påvirkes selvfølgelig af kvaliteten. Sidste år var min Atmos dyse i virkelig ringe forfatning efter bare en sæson, men der gik fabrikken også ind og leverede et komplet sæt sten, free of charge, selvom de aldrig direkte indrømmede at der var noget galt med disse sten.

På en Orlan er der en dyse og et sæt bundsten. Har netop skiftet for en kammerat, her blev dysen 3 år inden den var opslidt, men meget træ med søm og skruer har ikke bidraget positivt til levetiden.
En anden kammerat med en Orlan har fået 6 år ud af sin dyse og 2* 3 år ud af bundstenene

På Atmos DCXXS serien er der også en dyse og en bundsten. På min gamle DC22S fik jeg selv 5 år ud af både dyse og bundsten. På denne serie er røggas sugeren også lidt udsat grundet forholdsvis høje røggas temperaturer. Lejer kan udskiftes for en hundredlap, og afh. hvor hård man kører kedlen kan man regne med at skifte lejer hvert andet eller tredje år.

På Atmos DCXXGD serien er der både keramiske sider i fyrkammeret samt bund og bag sten i sekundær kammeret.
Da denne kedelserie er forholdsvis ny er der ingen lang historik på denne, men dysen bør kunne holde lige så længe som på DCXXS serien

På Baxi er der både en dyse og et trug i sekundær kammeret, særligt truget har en forholdsvis kort levetid på 3-4 år, dysens levetid kender jeg ikke.

Men samlet set bør man nok påregne ca 1000kr om året i vedligehold. Men dette tal er meget påvirket af hvor meget træ man stopper igennem kedlen. Så et tal der svinger fra 500 til 1500 årligt afh. af om man fyrer lidt eller meget træ af.
Dette betyder der vil være år hvor man ikke bruger nogle penge, til gengæld er de keramiske dele forholdsvis dyre når de endelig står for udskiftning
Mange tak for fine svar.
Hvad skal man så vælge?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Vedligeholdelse af brændefyr

Indlæg af John Skov Jensen »

Baxi har pt kun en godkendt kedel, men fyrkammeret er for lille og så er den i den dyre ende. Men utvivlsomt en kedel i en god kvalitet.
Orlan har pt 2 godkendte kedler, en 25kw og en 40kw. Priserne er stærke, så man får meget kedel for pengene
Atmos er min favorit, god kvalitet, pænt fabrikerede, men forholdsvis dyre i forhold til Orlan kedlerne. Dog kan man få Atmos i flere størrelser fra 18kw til 50kw.
Så er det prisen der er afgørende vil jeg anbefale en Orlan, men er prisen ikke den vigtigste faktor vil jeg anbefale en Atmos

Baxi bonus light og attack kedlerne rummer bare for lidt træ efter min mening og er derfor ikke så interssante.

Må det godt være en brugt er der kun Orlan at finde og det er til ganske fornuftige priser f.eks dba og gul og gratis. Bemærk det er kun Orlan 25 og 40 super kedlerne der er blevet gentestet iht gældende klasse 5
mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Vedligeholdelse af brændefyr

Indlæg af mortenmorten »

Lyder spændende, men hvad med vedelux? varmebaronens fatsbrændselskedel?
Billig til dyr: orlan, atmos, baxi?
Hvordan ligger varmebaronens i forhold til disse?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Vedligeholdelse af brændefyr

Indlæg af John Skov Jensen »

Jeg kender ikke priser på varmebaronens kedler, der må andre lige komme med noget info
Normalt er priserne Orlan-atmos-Baxi
Men da alle baxi innova kedlerne pt ikke er på programmet (og de var svinedyre) er der kun Baxi solo light 30kw tilbage og den er ikke så dyr, lidt billigere end tilsvarende atmos.

Besvar