Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

"Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af Ole S. » 18 mar 2008 22:39

Hej

Ja er helt med på at mit anlæg er gammeldags, men det funger bare, jovist kan man da godt mærke at fremløbet er en smule varmere end resten, men pyt den ligger jo helt ude ved væggen, så det kan ikke bringe mig op i det røde felt.
Ja jeg bruger støbejern, så derfor ingen shunt. Men vil nu mene at jeg godt kan lave en shunt,(F.eks en Watts ventil) og stadig nøjes med det ene pumpe.

Kunne ikke lige uploade mit diagram. Filtypen bmp er ikke tilladt. Nå men forsøger lige lidt mere.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af Ole S. » 18 mar 2008 22:46

Prøver igen med diagram, ikke noget fancy, men i kan vist se det vigtigste.
Vedhæftede filer
Kedel.JPG
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af Falck » 18 mar 2008 22:52

Stokerservice skrev:Husk lige at de omtalte pumper ikke virker optmal på anlæg med blander sløjfe(altså det system der sikkre 60grader retur til kedlen), det står i montage villedningen
Min den sidder da i blandesløjfen på kedlen, og virker fint. Men som tidligere sagt her i tråden, kræver det at man justere sit udstyr optimalt, få at det giver fuldt udbytte......precis som at fyre med piller.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af Troldmand. » 18 mar 2008 23:13

Hej
Fandt lige den her.
Bruger den gamle pumpe "over" 50W på laveste trin, er den tjenelig til udskiftning.

http://www.elsparefonden.dk/forbruger/p ... egen-pumpe

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af kaptajnen » 18 mar 2008 23:39

Troldmand. skrev:Hej
Fandt lige den her.
Bruger den gamle pumpe "over" 50W på laveste trin, er den tjenelig til udskiftning.

http://www.elsparefonden.dk/forbruger/p ... egen-pumpe
Vi lader den lige stå i 5 minutter til skræk og advarsel! :shock:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af Falck » 19 mar 2008 08:03

Troldmand. skrev:Hej
Fandt lige den her.
Bruger den gamle pumpe "over" 50W på laveste trin, er den tjenelig til udskiftning.

http://www.elsparefonden.dk/forbruger/p ... egen-pumpe
Nu skal men jo ikke betvivle elsparefonden, men jeg vil nu våge det alligevel, med et lille regnestykke.

Bruger din pumpe 30watt i minimum og du kan sænke den til 10 watt er det en besparelse på 20watt. Har du den tændt hele året er det en besparelse på 175 kw x 1,6kr =280 bananer. Det er vel at mærke efter skat penge, altså skal du tjæne omk en flad 500 mand for at betale det extra forbrug der ligger i 20 watt. Grunden til, tror jeg, at de anbefaler udskiftning ved et minimum på 50 watt, er fordi at det forventes at man får en smed forbi, og giver ham en tusse eller 2 for at udskifte den, MEN DET ER VEL IKKE EN UDGIFT VI BØR REGNE MED HER ELLER HVAD??? :oops: :oops:
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af kaptajnen » 19 mar 2008 08:20

Falck skrev: Nu skal men jo ikke betvivle elsparefonden, men jeg vil nu våge det alligevel, med et lille regnestykke.

Bruger din pumpe 30watt i minimum og du kan sænke den til 10 watt er det en besparelse på 20watt. Har du den tændt hele året er det en besparelse på 175 kw x 1,6kr =280 bananer. Det er vel at mærke efter skat penge, altså skal du tjæne omk en flad 500 mand for at betale det extra forbrug der ligger i 20 watt. Grunden til, tror jeg, at de anbefaler udskiftning ved et minimum på 50 watt, er fordi at det forventes at man får en smed forbi, og giver ham en tusse eller 2 for at udskifte den, MEN DET ER VEL IKKE EN UDGIFT VI BØR REGNE MED HER ELLER HVAD??? :oops: :oops:
Og husk at bestille elekrikeren også, hvis man skal være 100% politisk korrekt!
Der er nu ikke megen rocket science i at skifte den selv...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af Troldmand. » 19 mar 2008 08:27

Hej

Selvfølgeligt har jeg ikke noget imod de nye pumper, havde jeg selv en vild strømsluger, blev den også skiftet ud.
Men - man kan også spare de forkerte steder. En pumpe som min der står og bruger 27 W, ja så går den ikke, den får lov at køre livet ud.
Som tidligere nævnt går de 27 W. jo direkte over i centralvarme systemet, da pumpen jo holdes kold af vandet den køre i.
Såe... Falck du har faktisk sparet piller for 280 Kr.- Med den gamle pumpe. Ok! godt nok lidt dyer "elektriske piller" men de skal da regnes med.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af kaptajnen » 19 mar 2008 08:37

Troldmand. skrev:Hej

Selvfølgeligt har jeg ikke noget imod de nye pumper, havde jeg selv en vild strømsluger, blev den også skiftet ud.
Men - man kan også spare de forkerte steder. En pumpe som min der står og bruger 27 W, ja så går den ikke, den får lov at køre livet ud.
Som tidligere nævnt går de 27 W. jo direkte over i centralvarme systemet, da pumpen jo holdes kold af vandet den køre i.
Såe... Falck du har faktisk sparet piller for 280 Kr.- Med den gamle pumpe. Ok! godt nok lidt dyer "elektriske piller" men de skal da regnes med.
Nu er det jo ikke al varmen, som bliver overført - langt fra(!) med mindre man isolerer den helt vildt og husk på at kW ikke koster det samme for piller og strøm (langt fra)...

Nogen, som har et gæt over hvormange % (sådan ca) af strømmen der bliver overført til "pipelinen"?

Mit skud fra hoften er 10-20% af varmen bliver omsat...

Men det er naturligvis ikke ligegyldigt om den sidder på fremløbet eller returen, idet på fremløbet nok ikke bidrager med mere varme (sikkert tværtom), mens på returen kunne være tale om en akademisk teoretisk opvarmning...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: "Grundfos ALPHA2 25-40 pro" et sikkert hit?

Indlæg af Troldmand. » 19 mar 2008 08:51

Hej Kaptajnen

Varmen fra pumpen!!
Det går 100% over i vandet, intet går til spilde. Bortset fra det man mister ved luftafkølingen af pumpehuset, det går ikke over i vandet, men det opvarmer så det rum pumpen kører i.
Uanset hvor og hvordan man bræder energi af, går der aldrigt noget til spilde.
Al den energi vi bruger bliver omsat i varme, og det er uanset om det er bil fyr eller hvad.


Besvar