Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af newpas » 22 dec 2014 00:36

Hvis du afspærrer dit stigerør (på det lodrette stykke evt lige før T) og afspærrer "svanehalsen så tror jeg at dit problem er løst


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Zarge » 22 dec 2014 09:06

Det er muligt, men så er installationensgu ikke mere lovlig... ;-)
Og du er sikker på at problemet var det samme inden du proppede udluftningen af, er overbevist om at den er der som hævertbryder...
Ellers et din opsætning i princippet magen til min... Min ekspedition sidder dog noget højere... Måske det alligevel er problemet...

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Ollii » 22 dec 2014 14:45

Jeg havde overset den halvtommer du har i bunden. Så det beklager jeg. Men der mangler dog stadig en åbning i toppen af stigerøret efter min teori.
Og som Tony også er inde på. Et t stykke i toppen at stigerør i stedet for bøjning så tror jeg det kører selvfølgelig monteret med et rør så vandet stadig ledes ud gennem afløb. eller i stedet prop ud af din udluftning som hæves over afløb.

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Stuhr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Modtaget likes: 2 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Stuhr » 22 dec 2014 21:42

Tak for input og ideer !
I dag har jeg foretaget et par ting, inden jeg fyrede op:
Pumpen har jeg sat på trin 3.
Afløbsrøret stod før ned-sænket i en spand, så jeg kunne følge med i, hvor meget vand der kom ud af tanken. Muligvis det har kunnet danne et undertryk, som har forhindret vandet i at trække sig tilbage i anlægget under afkøling! ( tanke / forsøg )
Monteret en "skue-slange" fra varmelåsen helt op over toppen på tanken, så jeg hele tiden kan holde øje med den aktuelle vandstand.

Så må vi se resultatet i morgen.

Noget der dog undrede mig, da jeg afmonterede varmelåsen var, at rørene under tanken, fremløb til akk.-tank, røret med de røde stophaner, kun var halvfuldt med vand, og det på trods af, at tanken (15 cm over røret!) indeholdt 9 liter vand! :shock:

Nå, jeg vender tilbage når jeg ved mere i morgen .......
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Zarge » 22 dec 2014 22:01

Står røret op i en bue eller noget, så der kan blive fanget luft?
Det er altså lidt en spøjs situation... Umiddelbart bør systemet virke, så der er en ukendt gremling et sted....


Stuhr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Modtaget likes: 2 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Stuhr » 23 dec 2014 02:26

Ja, det er sgu lidt underligt :twisted:
Nej røret står ikke op eller noget, så jeg synes ikke der skal kunne samles luft eller noget, noget sted.
Og svane-halsen er helt sikkert ikke problemet, for den er som nævnt, kun svejset på i toppen, og ikke med en rør der går ned i selve tanken.

Men nu lavede jeg en fyring her tidligere på dagen ...................... og så er det bare gået helt i lort :evil:

Det gik fint til at starte med. Ikke noget overløb at betydning, og kedel og akk.-tank varmede op som de skulle, så alt var fryd og gammen :P

En halv time senere går jeg lige ud og tjekker, og ser, at skue-slangen jeg har sat på, var faldet ned, hvilket vil sige UNDER BUNDNIVEAU på tanken, og dermed smidt alt vandet fra eks.-beholderen ud på gulvet :x

Nå, i gang med at fylde på, for der var jo masser af brænde i fyret ................. og der skulle en del til, før der igen var niveau på vandet. Luftede ud så godt jeg kunne. og gik ind igen.
Ud en time senere ........ og kunne med det samme lugte, at det denne gang var endnu værre :shock: :evil: :x :(
Vand over det hele ............ damp på vinduer ...................... og et anlæg der var alt for varmt.
Jeg regnede med at temp-måleren på Orlanen var stået af, for den viste bare 2 streger og "E1", men den ser ud til at have overlevet, for den virkede da jeg løsnede den fra fyret.
Men vand på igen ..................... og så blev det bare ved med at boble og syde ,,,,,,,,,, og ja, jeg ved godt der er fordi den pletkoger, men pludselig var det som om pumpen på min ladeventil kørte den forkerte vej!!! ??
For der var masser af varme, men top temperaturen i akk.-tanken dalede, mens temometrene på ladeventilen viste lavere temperatur ind i bunden af fyret, end den temperatur der kom fra bunden af tanken. Altså som om den kørte varmere vand ind i bunden af min akk-tank ................. hvilket også blev bekræftet af et termoneter jeg satte på ................................ nå, forvirrende snak .......... klokken er også mange.

Til h...... med det nu. Black Star'en tager over, når akk-tanken er kold om nogle timer, så nu er det sovetid ..................... og så må jeg lige have lillebror med på et kig over skulderen i morgen.

Men kan sådan en LK ladeventil godt pludselig "slå bak"??? :?

Godnat og godmorgen ............
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Ollii » 23 dec 2014 08:22

Svanehalsen er der jo netop bare for at bryde hævert funktionen. der er vel hul ned i tanken fra den? ellers giver det jo ikke mening med en prop i den.
Den har vel også funktion som overkogssikring for damp ved evt. overkog.
Jeg synes ikke at have set Ernst lave løsninger uden ånderør i toppen af det hele. Har jeg overset hvor du har denne henne?

Har du pumpen monteret før eller efter eksp.?


mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Stuhr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Modtaget likes: 2 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Stuhr » 23 dec 2014 16:42

Hej Ollii ... tankens opbygning er ikke planlagt ud fra at den skulle bruges på det her anlæg. Faktisk ved jeg ikke hvad den er blevet fremstillet til. Det var én jeg arvede efter en storebror, men jeg mente fint den kunne bruges.
Det kan den sikkert også, jeg skal bare have fundet ud hvordan :-)
De første gange jeg fyrede i den, var der ikke nogen problemer, men nu hvor det er blevet koldere, får den jo lidt mere gas, og derfor tror jeg problemet er blevet synligt.
Der ér hul fra tanken ud igennem svanehalsen, og proppen kom i, da vandet begyndte at komme dén vej ud. Men jeg blev først opmærksom på problemets omfang, da jeg opdagede, at fremløbs-røret, 20 cm under tanken, var tomt, samtidig med, at der åbenbart stadig stod vand i tanken ?!!

Jeg ved godt Ernst har ånderør i toppen, men min tanke var, at anlægget kunne ånde igennem afløbsrøret, men måske ikke .......

Et eller andet sted er jeg nok kommet til tænke på, at jeg er nødt til at skal have noget mere højde på min vandsøjle, altså have tanken højere op!
Det ville jeg helst have undgået, da loftrummet over fyrrummet er et uopvarmet, uisoleret halmloft, som p.t. "kun" bruges, når der er fest for de unge her på matriklen. Der kan de larme og te sig som de vil (naturligvis under behørig opsyn, IKKE overvågning!, af os voksne).
Men så må jeg isolere tanken godt, og evt. sætte den så tæt på skorstenen, at den kan hjælpe med at holde tanken frostfri.

Pumpen, altså ladeventilen, er monteret lige udenfor returen på Orlane, nederst i systemet.

Nå, lillebror, også en Orlan / Black Star "selvbygger", kommer til juletræ i morgen, så mon ikke der også lige bliver tid til et kig forbi fyret.
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Aussieboy » 23 dec 2014 19:42

Har du skrevet om den sidder på højeste punkt i varmesystemet ? Eller har du veksler imellem hus og fyr ?

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Ollii » 23 dec 2014 21:30

Stuhr skrev:Hej Ollii ... tankens opbygning er ikke planlagt ud fra at den skulle bruges på det her anlæg. Faktisk ved jeg ikke hvad den er blevet fremstillet til. Det var én jeg arvede efter en storebror, men jeg mente fint den kunne bruges.
Det kan den sikkert også, jeg skal bare have fundet ud hvordan :-)
De første gange jeg fyrede i den, var der ikke nogen problemer, men nu hvor det er blevet koldere, får den jo lidt mere gas, og derfor tror jeg problemet er blevet synligt.
Der ér hul fra tanken ud igennem svanehalsen, og proppen kom i, da vandet begyndte at komme dén vej ud. Men jeg blev først opmærksom på problemets omfang, da jeg opdagede, at fremløbs-røret, 20 cm under tanken, var tomt, samtidig med, at der åbenbart stadig stod vand i tanken ?!!

Jeg ved godt Ernst har ånderør i toppen, men min tanke var, at anlægget kunne ånde igennem afløbsrøret, men måske ikke .......

Et eller andet sted er jeg nok kommet til tænke på, at jeg er nødt til at skal have noget mere højde på min vandsøjle, altså have tanken højere op!
Det ville jeg helst have undgået, da loftrummet over fyrrummet er et uopvarmet, uisoleret halmloft, som p.t. "kun" bruges, når der er fest for de unge her på matriklen. Der kan de larme og te sig som de vil (naturligvis under behørig opsyn, IKKE overvågning!, af os voksne).
Men så må jeg isolere tanken godt, og evt. sætte den så tæt på skorstenen, at den kan hjælpe med at holde tanken frostfri.

Pumpen, altså ladeventilen, er monteret lige udenfor returen på Orlane, nederst i systemet.

Nå, lillebror, også en Orlan / Black Star "selvbygger", kommer til juletræ i morgen, så mon ikke der også lige bliver tid til et kig forbi fyret.
Så er vi jo egentlig enige. Og jeg tror du kan have ret i at højdeforskellen kan være for lille. Kan pumpen i realiteten pumpe vandet direkte ud pga. trykforskellen? hvad sker der hvis du slukker den en tid?
Når vandet løber af anlægget. Du kunne evt. nøjes med et højere ånderør fremfor at flytte hele eksp.

mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Besvar