Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
SuulutK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2014 11:51
Mit fyr: Biotech Toplight M 9,2 kw (MBW)
Areal: 158 m2
Brændsel: Flex Heat 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 5762
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sydfyn

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af SuulutK » 22 dec 2014 17:08

Jeg har nu prøvet at sætte keldeltemp. op til 80 grader. Det påvirker ikke røgtemperaturen meget - kun 5-10 grader

Jeg har snakket med montøren. Han siger det ikke er en trækstabilisator fyret mangler, men noget helt andet, som han ikke kan afsløre endnu... han vil vende tilbage. Jeg er meget spændt :shock:


pendec

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af pendec » 22 dec 2014 17:33

SuulutK skrev:Jeg har snakket med montøren. Han siger det ikke er en trækstabilisator fyret mangler, men noget helt andet, som han ikke kan afsløre endnu... han vil vende tilbage. Jeg er meget spændt :shock:
Den billigste løsning kan være trækstabilisator og det er nok måske derfor VVS'r ikke ser det som muligheden.

Men har du en fin service aftale på den, så slipper du jo hurtigt igennem alle de timer han forbruger, så længe du ikke også skal betale for reservedele og hvad han ellers kommer med af løsninger i materiale.

SuulutK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2014 11:51
Mit fyr: Biotech Toplight M 9,2 kw (MBW)
Areal: 158 m2
Brændsel: Flex Heat 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 5762
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sydfyn

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af SuulutK » 22 dec 2014 18:22

... jeg ved ikke om det skyldes, at det kan være svært at montere en trækstabilisator på mit fyr.
Skorstenen går lige lodret op fra fyret og der ikke langt til loftet ( 50 cm)
Vedhæftede filer
P1030101.JPG
foto af fyr med skorsten

JFK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 18 dec 2009 19:13
Mit fyr: Twin Heat
Areal: 600
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8860
Dagligt forbrug: 80 - 125
Årligt forbrug: 15 - 20
Geografisk sted: Vester Velling mellem Randers og Ulstrup
Kontakt:

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af JFK » 22 dec 2014 22:24

SuulutK skrev:... jeg ved ikke om det skyldes, at det kan være svært at montere en trækstabilisator på mit fyr.
Skorstenen går lige lodret op fra fyret og der ikke langt til loftet ( 50 cm)
Den pumpe der er den koblet til inde i styringen ? Hvis der ikke er monteret klima styrring på en Biotech så skal der retur styrring på så den kan styre returen til kedlen så kedlen ikke bliver for kold i og omkring røgkanaler.
De fleste østriger gør det at den slukker for pumpen hvis kedel temperatur bliver for lav og derved har den styr på flowet i anlægget så pumpen kun køre når kedlen er varm nok

SuulutK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2014 11:51
Mit fyr: Biotech Toplight M 9,2 kw (MBW)
Areal: 158 m2
Brændsel: Flex Heat 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 5762
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sydfyn

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af SuulutK » 23 dec 2014 00:28

Ja, pumpen er koblet til styringen. Den slukker, når kedeltemperatur kommer under 55 grader. På samme måde ved opstart, så skal temp. over de 55 gr. før den starter. På den måde sparer man også noget på elregningen :wink:


SuulutK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2014 11:51
Mit fyr: Biotech Toplight M 9,2 kw (MBW)
Areal: 158 m2
Brændsel: Flex Heat 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 5762
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sydfyn

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af SuulutK » 23 dec 2014 11:05

Hmm ... Jeg har nu sat kedeltemp. til 80 gr. og kan se hvordan fyret når op til de 78-80 grader og så går den ned i ydelse, - holder kedeltemp. i underkanten af de 80 gr. og lummer-varmer med en røgtemp. på 65 ... hmmm

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af Ollii » 23 dec 2014 12:09

SuulutK skrev:Hmm ... Jeg har nu sat kedeltemp. til 80 gr. og kan se hvordan fyret når op til de 78-80 grader og så går den ned i ydelse, - holder kedeltemp. i underkanten af de 80 gr. og lummer-varmer med en røgtemp. på 65 ... hmmm
Altså som flere har nævnt er det fysisk umulig at 80 grader set temp kan afkøle ned til 65 grader røg temp.
Er fyret utæt så der løber en masse falsk luft ind og afkøler røgen?

mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af Flemmingth » 23 dec 2014 12:40

Ollii skrev:
Altså som flere har nævnt er det fysisk umulig at 80 grader set temp kan afkøle ned til 65 grader røg temp.
Er fyret utæt så der løber en masse falsk luft ind og afkøler røgen?

mvh.
Røgtemp. lavere end kedeltemp. har jeg faktisk også observeret et par gange på MGM Comfort 15, når den kører lav last.
Jeg går ud fra årsagen er, at returvand kommer ind øverst på kedlen, hvor røgafg. også er. Fremløb tages ud længere nede på kedlen.
Med det rette (lave) flow, når returvandet at køle røgafg. inden det bliver blandet op med det opvarmede vand længere nede i kedlen.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

nemocharley

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af nemocharley » 29 dec 2014 20:51

kom der nogen løsning på det her Biotech halløj?

SuulutK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2014 11:51
Mit fyr: Biotech Toplight M 9,2 kw (MBW)
Areal: 158 m2
Brændsel: Flex Heat 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 5762
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sydfyn

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af SuulutK » 29 dec 2014 22:56

Nej, ikke endnu. Jeg har fået fat i montøren, der oprindeligt satte fyret op og han vil undersøge noget (!?) og vende tilbage efter nytår ...dvs jeg ringer igen d. 1/1. - Det er rigtigt svært at finde nogen, der kender til og har erfaring med Biotech-træpillefyr.
Ecoteck i Hobro der står for Biotech-fyr i DK er også sat ind i sagen (det blev de også første gang, jeg havde problemer med fyret) ... men jeg synes, at de er meget stille!
- Jeg er som sagt meget spændt på at snakke med min VVS'er i næste uge ... og jeg skal nok fortælle, hvad det ender med :great:


Besvar