Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Åben eller tryk ekspansion

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Bace
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 maj 2011 21:53

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af Bace » 21 dec 2014 16:44

Hej,

Jeg er på udkik efter en brændeovn med gris som skal bruges sammen med et nyt jordvarme anlæg.
Anlæget er med en 500L buffertank, ville godt have haft en på 1000L, men den er der ikke plads til, så løsningen bliver en ekstra 500L som så bliver sat i serie hvis det viser sig at være nødvendigt.

Spørgsmålet er så hvilke krav jeg løber ind i mht. ekspansionsbeholder?
Da jeg ikke har noget loftrum og fyr mv. er i kælder ville jeg foretrække en tryk ekspansion, men kan ikke gennemskue kravene...
Heta og et par andre dansk producerede brændeovne er godkendt til trykekspansion ved at der er en overkogningssikring som kan lukke koldt vand ind i spiralen.. Men det kan jeg ikke umiddelbart se at der på fx. Haas Sohn modellerne og de er også angivet til at kunne køre med tryk ekspansion...

Så håber der er nogle kloge hoveder som kan hjælpe med information om hvad der reelt skal til...
Har bl.a. kigget på bioovn.dk, men den står til at skulle have åben ekspansion, men da opbygningen er tilsvarende dem fra Haas Sohn er jeg noget forvirret... :)

På forhånd tak

Mikkel


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af John Skov Jensen » 21 dec 2014 17:11

Jeg kan nemt finde en Haan & sohn med kølesløjfe

http://www.haassohn.com/produkte/kamino ... aminwt.pdf

Den vil sikkert kunne godkendes til trykekspansion i danmark da dens sikring mod kogning er som på alle godkendte brændefyr der er godkendte herhjemme, dvs en watts sts20 eller lign overkogningstermostat der åbner for koldt brugsvand og dermed tvangskøler brændeovnen.

Hvis Haan & sohn har andre brændeovne uden kølesløjfe kan disse måske godkendes i andre lande. Men herhjemme får du aldrig en brændeovn uden kølesløjfe godkendt til trykekspansion.

Bace
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 maj 2011 21:53

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af Bace » 21 dec 2014 17:17

Hej John,

Det er også hvad jeg læser mange steder - altså at der skal være en kølesløjfe, men kan bare ikke se at det står beskrevet i BR10: http://bygningsreglementet.dk/br10_02_id134/0/42. Under 8.5.1.3 skriver de: "Vandbeholdere i pejse og brændeovne må ikke sluttes til lukkede centralvarmeanlæg. Dette gælder dog ikke, hvis hver kedel (varmeafgivende enhed) forsynes med sikkerhedsventil.”

Så derfor min forvirring...

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af John Skov Jensen » 21 dec 2014 17:19

Bace skrev:Hej John,

Det er også hvad jeg læser mange steder - altså at der skal være en kølesløjfe, men kan bare ikke se at det står beskrevet i BR10: http://bygningsreglementet.dk/br10_02_id134/0/42. Under 8.5.1.3 skriver de: "Vandbeholdere i pejse og brændeovne må ikke sluttes til lukkede centralvarmeanlæg. Dette gælder dog ikke, hvis hver kedel (varmeafgivende enhed) forsynes med sikkerhedsventil.”

Så derfor min forvirring...
Ja, men en brændeovn med gris uden sikkerhed mod kogning er en ulykke der bare venter på at ske

Bace
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 maj 2011 21:53

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af Bace » 21 dec 2014 22:05

Er ikke nødvendigvis uenig - men mit spørgsmål gik alene på hvad lovgivningen siger... og jeg kan ikke finde ud af om der er andre regler der skal overholdes end dem der er i BR10 :)


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af Hjemme teori » 21 dec 2014 22:37

Hvis du forelsker dig i noget bestemt kan det laves med en varmeveksler og 1-2 ekstra pumper. Så har du åben ekspansion på brændeovnen og lukket på resten af huset.

Alternativt, kunne du lave opvarmningen af buffer med varmespiral i tanken, så har ovnen igen sin egen kreds og tanken virker som varmeveksler, så er der en pumpe på ovnen og en på huset. Varmespiral og ovnen skal dog været dimensioneret så ovnen kan komme af med varmen.
Og så får du ikke sværere ved at holde styr på lagdelingen i tanken!, hvilket gør udnyttelsen af buffertanken dårligere og måske gør samarbejdet mellem jordvarme og brændeovn ringere end det måske kan laves.
Mvh. Sophus

Bace
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 maj 2011 21:53

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af Bace » 21 dec 2014 22:54

Ja, jeg har selv haft samme tanker og det kan også være at det ender med at jeg går den vej, men lige nu forsøger jeg blot at finde ud af hvad reglerne egentligt er...

fx. har jeg set denne brændeovn som de melder er godkendt til lukket anlæg selvom der ikke er nogen kobling til brugsvand i tilfælde af at den bliver for varm... http://www.braendeovne-vandtank.dk/shop ... 126&v=1130

Så jeg er kommet i tvivl omkring hvor meget der er lovgivning og hvor meget der er levn fra tidligere regler og blot god praksis...

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af Hjemme teori » 22 dec 2014 00:24

De beskriver da ellers i manualen, krav til vandtryk i brugsvandsdelen.

Så jeg tror godt du kan regne med at der er tale om sikkerheds ventil med koldtvandsforsyning. På fastbrændselsfyr, som jo ikke selv kan skrue ned skal der være sikkerhedsanordning der kan køle, hvis pumpen går i stykker. Om det så er kogning, med åben ekspansion eller koldtvand ved lukket ekspansion, sikring skal der være.
Mvh. Sophus

Bace
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 maj 2011 21:53

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af Bace » 22 dec 2014 07:49

Hjemme teori skrev:De beskriver da ellers i manualen, krav til vandtryk i brugsvandsdelen.

Så jeg tror godt du kan regne med at der er tale om sikkerheds ventil med koldtvandsforsyning. På fastbrændselsfyr, som jo ikke selv kan skrue ned skal der være sikkerhedsanordning der kan køle, hvis pumpen går i stykker. Om det så er kogning, med åben ekspansion eller koldtvand ved lukket ekspansion, sikring skal der være.
Det er godt set, for i databladet er der kun 2 forbindelser - nemlig vand ind og ud, så spørgsmålet er om de så forventer at man selv (for VVS'eren til det) bygger et sikkerhedskredsløb bag ovnen og om en sådan tilbygning overhovedet er lovlig i og med at det ikke er integreret i ovnen?

Bace
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 maj 2011 21:53

Åben eller tryk ekspansion

Indlæg af Bace » 23 dec 2014 08:23

Jeg har skrevet lidt med braendeovne-vandtank.dk og dette er deres tilbagemelding på cooling loop:

"Det er helt rigtig at der skal være en sikkerheds ventil på fremløbs røret lige efter udtaget, så ovnen kan komme af med trykket hvis den bliver så varm at den koger, hvis du har lukket ekspansions. Dette er ikke et krav hvis du har et åben system.
Det er noget som installatøren monter.

Ud over dette har de fleste ovne et cooling loop som kan køle ovnen ned hvis den bliver for varm. Dette er dog ikke et lovkrav at monter."

Virker underligt hvis en stor forhandler af netop brændeovne med vandtank ikke kender dansk lovgivning...
Men måske jeg blot skal tage kontakt til min skorstensfejer og høre hvad han vil godkende.. for det må jo i sidste ende være dét som det kommer an på.

Mvh
Mikkel


Besvar