Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hun er nu bedst nybarberet !!!!

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
calle

Hun er nu bedst nybarberet !!!!

Indlæg af calle » 19 dec 2014 21:44

Så forstår i måske bedre hvorfor jeg har en Scotter V4.99 :abe:


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Hun er nu bedst nybarberet !!!!

Indlæg af J-B » 20 dec 2014 02:37

Fin frisure til hunden :wink:
Var det nu en ny frisure til dig, så ville kommentarerne nok være sådan her, "Så er den ged barberet" :lol:

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Hun er nu bedst nybarberet !!!!

Indlæg af MichaelK » 20 dec 2014 03:13

Lintz skrev:
ÅH - Åh så starter det...Nu er det vel dyreplageri og synd for hunden at den er race-ren icon_cheesygrin.gif
JA, gu' fanden starter det. Den slags skulle direkte forbydes :evil: Designerhunde, føj for fanden! :evil:
Dametaskehunde og designerhunde som bøsse-"tilbehør" er i mine øjne fuldstændig utilstedelig.

Jeg er helt på det rene med, at man stort set altid har fremavlet visse hunderacer med et
bestemt formål. Jeg kan også sagens acceptere, at man gøre det, så længe det sker ud fra
et praktisk formål. Modeflip og folks mere eller mindre underlige tilbøjeligheder, skal ikke
gå ud over uskyldige dyr.

Om jeg er forarget, ja, det er der vist ingen tvivl om icon_frown.gif

Jeg elsker hunde, og har selv hund. Men sætter grænsen der, hvor det går ud over hundens
trivsel. Hunde med indavlsrelaterede problemer, eller fremavlede hunde med specielt korte
snuder, der derfor døjer med vejrtrækningsproblemer er nogle af de ting jeg opponere i mod.

Og så er der de hunde, der tvinges i diverse "modetøj", eller skal trimmes i bestemte faconer,
der intet har med naturlig fremtræden eller adfærd at gøre. Det bringer mit pis i kog!

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Hun er nu bedst nybarberet !!!!

Indlæg af Lintz » 20 dec 2014 10:03

MichaelK skrev:Jeg elsker hunde, og har selv hund.
Hvilken hund har du - Michael.
MichaelK skrev:så er der de hunde, der tvinges i diverse "modetøj", eller skal trimmes i bestemte faconer,
der intet har med naturlig fremtræden eller adfærd at gøre.
Nu er det altså så bare lige det at en lille hund har en tilbøjlighed til at fryse nemmere end en stor hund - Det har altså ikke noget at gøre med avl, Det har noget at gøre med massen i forhold til overflade. Altså: Lille hund = stor overflade til lille masse. Stor hund = Stor masse til lille overflade.
MichaelK skrev:Jeg er helt på det rene med, at man stort set altid har fremavlet visse hunderacer med et
bestemt formål. Jeg kan også sagens acceptere, at man gøre det, så længe det sker ud fra
et praktisk formål.
Altså - Så længe det tjener menneskeheden, er det ok at fremavle "sære" hunde. - Eller hvad, Michael.
MichaelK skrev:Hunde med indavlsrelaterede problemer, eller fremavlede hunde med specielt korte
snuder, der derfor døjer med vejrtrækningsproblemer er nogle af de ting jeg opponere i mod
Der vil jeg trods alt give dig ret.
Mopsen, som ikke kan føde selv.
Schæferren som ikke kan findes uden HD
Border Collie som er fremavlet som brugshund og skal bruges derefter for ikke at blive tosset i hovedet.
Gigant-racerne som vokser alt for hurtigt i de første leveår.
Osv. osv.

MEN man ser altså også alvarbejde som går den anden vej. Avlarbejde som stadig fremelsker de forskellige karakteristika for den enkelte race dog uden at komme til yderlighederne.
MichaelK skrev:Dametaskehunde og designerhunde som bøsse-"tilbehør" er i mine øjne fuldstændig utilstedelig.
Nu ved jeg ikke om du referere til Paris Hilton og chihuahuen, Men så vidt jeg lige er orinteret så kom hunden FØR Paris Hilton - og det er vel for pokker ikke racens skyld at den er blevet populær som "Dametaskehund". Det er da mere Paris Hilton og paparazzierne som er skyld i det.

Jeg tror nu ikke at der findes en race som er specielt udviklet til din såkaldte "Bøsse-tilbehør". Det kan godt være at der er mennesker med specielle sexuelle tilbøjligheder som har taget bestemte hunde-racer til sig - Men igen - Racen var der først.

Michael - Jeg synes ærligt talt at du skal vågne lidt op og læse årstallet på avisen. ALT er fremavlet til mennesket bedste.
Tænker du over dét, når du tager et glas mælk, at koen har et unaturligt stort yver?
At bøffen kommer fra "Kød-kvæg"
Flæskestegen kommer fra en toptrimmet gris der nøjagtig vejer dét den skal for at tilfredsstille mennesket.
og anden er unaturlig opfeddet.

Vi har to racer herhjemme:
Coton de tulear og Chinese crested.

Hører de under dine såkaldte "designerhunde" ?

Coton de tulear er oprindeligt en brugshund (alarmhund) fra Madagascar og Chinese crested stammer oprindeligt fra "Canis africanis" som er en opstået mutation - Altså IKKE et resultat af menneskelig indblanding.
Mon ikke der findes flere af dine såkaldte "designerhunde" som måske IKKE oprindeligt er et resultat af menneskelig indblanding....

Begge racerne har et fantastisk sind og er stor set sygdomsfri.
Der vil nok være racer som du betegner som "normale" som ikke kan prale med det.

Kan du hav en god jul - Michael - Og nyd din julemad - Den er jo opdrættet så den tjener et formål. :great:

Og til slut. Det er min kone som har hundene og som udstiller dem.
Begge racer bliver brugt som "bøsse-tilbehør" og jeg har fundet ud af at min kone og "bøsserne" har noget til fælles - De kan begge lide at få noget "stok" icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hun er nu bedst nybarberet !!!!

Indlæg af Tom_AT » 20 dec 2014 11:41

Jeg må nu give Michael lidt ret.
Der er trods alt forskel på om en hund er avlet til brugshund eller bliver fremavlet for ren og skær udstilling og forfængelighed. Og det med at trimme en hund i forskellige faconer af ren kun for at vise den frem, det giver jeg sgu ikke meget for.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Hun er nu bedst nybarberet !!!!

Indlæg af Lintz » 20 dec 2014 12:05

Tom_AT skrev:Jeg må nu give Michael lidt ret.
Der er trods alt forskel på om en hund er avlet til brugshund eller bliver fremavlet for ren og skær udstilling og forfængelighed. Og det med at trimme en hund i forskellige faconer af ren kun for at vise den frem, det giver jeg sgu ikke meget for.
Brugshunde og udstillingshunde - Der er vel ikke den store forskel. Brugshunden skal også udstilles - Den skal have de rigtige proportioner og sind for at kunne bruges til avl. Og det finder man bla. igennem udstillinger.

Brugshunde er altså nødvendigvis ikke en bedre hund - racemæssigt - Mange gange bliver de ensrettet til et bestemt formål, og bliver de ikke brugt til det, risikerer de at blive tosset i hovedet.

En hund bliver klippet, trimmet, plukket eller barberet afhængig af racen. Ved nogle racer er det en fuldstændig nødvendighed at få gjort det ene eller det andet.
En Schnauzer skal plukkes for at få de døde hår af.
En kongepuddel behøver nødvendigvis ikke klippes, men kan blive gjort.
En Coton de tulear må ikke klippes hvis den skal udstilles, men hunden er ligeglad med om den er langhåret eller korthåret.
En Chinese crested virker til at have det bedst når den er barberet. De lange stuppe som den kan få, klør åbenbart.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Hun er nu bedst nybarberet !!!!

Indlæg af Oldgaard » 20 dec 2014 12:50

Lintz skrev:
Brugshunde og udstillingshunde - Der er vel ikke den store forskel. Brugshunden skal også udstilles - Den skal have de rigtige proportioner og sind for at kunne bruges til avl. Og det finder man bla. igennem udstillinger.
Det ved du jo godt at det desværre ikke passer mere :|
I Danmark er det ikke mere nødvendigt at få sin hund bedømt på en udstilling for at avle på den, det er en af de største fejl DKK har fortaget sig i nyere tid.

Lintz skrev:Brugshunde er altså nødvendigvis ikke en bedre hund - racemæssigt - Mange gange bliver de ensrettet til et bestemt formål, og bliver de ikke brugt til det, risikerer de at blive tosset i hovedet.
Tja hvis nu folk gad sætte sig ind i hvad det er for hund de vil have/køber så var vi sku nået et langt stykke væk fra rundforstørrede hunde ;)
Personligt så kunne vi ikke finde på at sælge en arbejdshund til en familie som bare vil have en hygge hund, det ville være synd for både hund og familien
Lintz skrev:En hund bliver klippet, trimmet, plukket eller barberet afhængig af racen. Ved nogle racer er det en fuldstændig nødvendighed at få gjort det ene eller det andet.
En Schnauzer skal plukkes for at få de døde hår af.
En kongepuddel behøver nødvendigvis ikke klippes, men kan blive gjort.
En Coton de tulear må ikke klippes hvis den skal udstilles, men hunden er ligeglad med om den er langhåret eller korthåret.
En Chinese crested virker til at have det bedst når den er barberet. De lange stuppe som den kan få, klør åbenbart.
Selv om vi opdrætter hunde, så bliver jeg stadig forarget over at se hvordan de såkaldte selskabshunde bliver ordnet, klippet,pudret og tro mig meget andet inden en udstilling, Det burde faktisk skiltes med brandfare i de områder hvor de er :lol:
jo vi ordner da også hundene = vask ( nogle gange) samt klippe/plukke det værste, men stadig er det i småtings afdelingen og kan se på dem at de faktisk nyder når de bliver redt igennem :wink:
Ps. så er vores sheltier jo åbenbart pr. definition også en designerhund ;) idet den er avlet med det formål at få den rigtige størrelse og temperament til at kunne hyrde får på Shetlandsøerne icon_cheesygrin.gif at det så er sket for over 100 år siden er en anden snak ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

flemse
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 17 apr 2011 18:15
Mit fyr: Baxi 1,5 350 med iltstyring +TS
Areal: 240 m2 + 120 m2 værk
Brændsel: Lava 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: Vejen sydjylland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hun er nu bedst nybarberet !!!!

Indlæg af flemse » 20 dec 2014 14:16

Jeg ville også tape ørene på min rottweiler hvalp hvis den havde flyvører bare for at hjælpe den lidt
De 1 - 2 uger det tager og er fuldstændig smertefrit for hunden betyder ingenting
Så må det jo være galskab når børn får bøjle på tænderne i 1 - 3 år som jo gør ondt hver gang tråden skiftes med en tykkere men hva det er jo kun børn :shock:

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Hun er nu bedst nybarberet !!!!

Indlæg af Lintz » 20 dec 2014 17:33

Oldgaard skrev:
Det ved du jo godt at det desværre ikke passer mere.
Jep - Det ved jeg - Men jeg betragter en seriøs opdrætter som en der stadig tager på udstilling for at få bedømt sin hund samt at finde egnede hunde til avl den vej.
Vi stoppede med avlsarbejdet da de nye regler trådte ikraft.
Og det skal ikke forståes sådan at vi IKKE er seriøse men syntes ikke vi ville være med under de nye regler.
Oldgaard skrev:Personligt så kunne vi ikke finde på at sælge en arbejdshund til en familie som bare vil have en hygge hund, det ville være synd for både hund og familien.
Ps. så er vores sheltier jo åbenbart pr. definition også en designerhund, idet den er avlet med det formål at kunne hyrde får.
Hold da op - Olle - Så er der mange fårehyrder herhjemme :D
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Hun er nu bedst nybarberet !!!!

Indlæg af Lintz » 20 dec 2014 17:37

flemse skrev:Jeg ville også tape ørene på min rottweiler hvalp hvis den havde flyvører bare for at hjælpe den lidt
De 1 - 2 uger det tager og er fuldstændig smertefrit for hunden
Det bliver også gjort ved Chinese crested - Hvilket jeg kom til at nævne herinde i en tråd. Det blev straks sammenlignet med øre/hale kupering og var sådan set noget af det værste man kunnne gøre ved en hund.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar