Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Første uge med RTB30

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
MortenF
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 05 mar 2009 20:47
Mit fyr: Passat C4 med ilt styring
Areal: 600 kvm
Brændsel: korn (Rug)
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 150-400 kg
Årligt forbrug: ~40 tons
Geografisk sted: Sjælland - Skibby
Kontakt:

Første uge med RTB30

Indlæg af MortenF » 11 nov 2014 22:02

Hej

Jeg fik indstalleret mit RTB30 fyr i sidste uge (Onsved Smeden - Skuldelev). Der har tidligere været et rændefyr på gården men jeg vil gerne havde et pillefyr. Min bror har et Scotte 16kw og jeg havde set mig lun på den opdateret version, grundet kompressor rens, automatisk askeskuffe og standard V10 styringen. Jeg valgt at købe udvidelse korte med og ilt sensor.

Først og fremmest skal jeg sige tak til Pillebruger (Michael) . Fyret kørte godt ud af boksen men Pillebruger hjalp med at optimere fyret, i starten brugte det 50-60kgkg om dagen men efter en del optimering , aktivering af ilt styringen osv, er forbruget nede på ca. 35 kg om dagen. Fyret er solidt bygget og i en pæn indpakning. Eneste problem jeg har haft, var at plastikrøret imellem silo og brænder begyndte at gabe lidt .. og så en Allike rede i skorsten.

Jeg har lagt lidt billeder op her: http://1drv.ms/1Eys5BV Det tog en dag for smeden at installere fyret. Hvis der er andre RTB30 eller RTB30 ejer, må i meget gerne skrive. Jeg vil gerne havde et par andre anlæg som jeg kan sammenligne mig med.
Tak for hjælpen herinde, ser frem til mange gode år med fyret


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Første uge med RTB30

Indlæg af lamborg » 12 nov 2014 05:24

RTB 30 ejere får du nok svært ved at finde så mange af da modellen jo er ny så der er ikke solgt så mange i den størrelse endnu. Jeg har en 30kw scotte med V10 fra 2012 og der er andre herinde med en 30kw men vi er ikke mange . Det kræver jo et hus af en hvis størrelse. Desuden er det svært at sammenligne med andre da forbrug og måden den kører på afhænger af isoleringsgrad , skorstens forhold osv. Hvad mit forbrug ligger på lige nu ved jeg ikke med sikkerhed men jeg tror ikke jeg kan nøjes med 35 kg nok nærmere omkring de 50-60.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

flemmingkok
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 feb 2014 19:26
Mit fyr: RTB30
Areal: 450
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 50
Årligt forbrug: 12

Første uge med RTB30

Indlæg af flemmingkok » 15 dec 2014 17:19

MortenF skrev:Hej

Jeg fik indstalleret mit RTB30 fyr i sidste uge (Onsved Smeden - Skuldelev). Der har tidligere været et rændefyr på gården men jeg vil gerne havde et pillefyr. Min bror har et Scotte 16kw og jeg havde set mig lun på den opdateret version, grundet kompressor rens, automatisk askeskuffe og standard V10 styringen. Jeg valgt at købe udvidelse korte med og ilt sensor.

Først og fremmest skal jeg sige tak til Pillebruger (Michael) . Fyret kørte godt ud af boksen men Pillebruger hjalp med at optimere fyret, i starten brugte det 50-60kgkg om dagen men efter en del optimering , aktivering af ilt styringen osv, er forbruget nede på ca. 35 kg om dagen. Fyret er solidt bygget og i en pæn indpakning. Eneste problem jeg har haft, var at plastikrøret imellem silo og brænder begyndte at gabe lidt .. og så en Allike rede i skorsten.

Jeg har lagt lidt billeder op her: http://1drv.ms/1Eys5BV Det tog en dag for smeden at installere fyret. Hvis der er andre RTB30 eller RTB30 ejer, må i meget gerne skrive. Jeg vil gerne havde et par andre anlæg som jeg kan sammenligne mig med.
Tak for hjælpen herinde, ser frem til mange gode år med fyret
Jeg har også RTB30, installeret slut september af Hedestoker.

Fyret kan ses her:
http://www.stokercloud.dk/dev/kokrtb.html

Er supergodt tilfreds, men da jeg slet ingen forstand har på emnet, vil jeg også gerne dele erfaringer.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Første uge med RTB30

Indlæg af Dunas » 15 dec 2014 17:47

Er lidt nysgerrig, synes bare pillesneglen (fra silo til brænder) står meget stejlt, næsten 90 grader...
Når jeg kigger på MortenF billeder af RTB30. Er det meningen, at den skal stå så stejlt??
Min har en 45 grader hældning, men det er også den traditionelle woody med BS kedel.

pendec

Første uge med RTB30

Indlæg af pendec » 15 dec 2014 17:53

Dunas skrev:Er lidt nysgerrig, synes bare pillesneglen (fra silo til brænder) står meget stejlt, næsten 90 grader...
Når jeg kigger på MortenF billeder af RTB30. Er det meningen, at den skal stå så stejlt??
Min har en 45 grader hældning, men det er også den traditionelle woody med BS kedel.
et er hvor stejl den er ;) Hvad sata. er alt det savsmuld som falder ned? Er træpillerne så ringe eller skærer snegl så meget af træpiller pga. højden, at det sorteres fra med huller? Det ser lidt umodernet ud, undskyld ;)


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Første uge med RTB30

Indlæg af pille bruger » 15 dec 2014 18:19

pendec skrev: et er hvor stejl den er ;) Hvad sata. er alt det savsmuld som falder ned? Er træpillerne så ringe eller skærer snegl så meget af træpiller pga. højden, at det sorteres fra med huller? Det ser lidt umodernet ud, undskyld ;)
Sneglen skal stå så stejlt, og "udslippet" skyldes det gab du kan se.
Når det er samlet korrekt er den tæt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

pendec

Første uge med RTB30

Indlæg af pendec » 15 dec 2014 18:26

pille bruger skrev:
Sneglen skal stå så stejlt, og "udslippet" skyldes det gab du kan se.
Når det er samlet korrekt er den tæt.
men det bevidner en vis del savsmuld produceres af det stejle forløb, dog uden betydning hvis du mener rør skal stå sådan, så må snegl afgjort være anderledes end de gamle scotte, for der ville nogen jo hellere vælge en bio18 snegl frem for originalen og det siger vist lidt om sneglen, så den må da være forbedret en del, så af ukendte årsager ;)

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Første uge med RTB30

Indlæg af HR LUCCA » 15 dec 2014 18:36

pendec skrev: men det bevidner en vis del savsmuld produceres af det stejle forløb, dog uden betydning hvis du mener rør skal stå sådan, så må snegl afgjort være anderledes end de gamle scotte, for der ville nogen jo hellere vælge en bio18 snegl frem for originalen og det siger vist lidt om sneglen, så den må da være forbedret en del, så af ukendte årsager ;)
Sneglen er ikke magen til de gamle (fik en længere forklaring til åben hus sidste år ) motoren sider i bunden og sneglen har et 90 graders knæk ,også ligger sneglen vandret i bunden af siloen , og er ikke så følsom over for smuld :wink:
Last edited by 1 on HR LUCCA; edited 15 times in total

pendec

Første uge med RTB30

Indlæg af pendec » 15 dec 2014 18:42

HR LUCCA skrev: Sneglen er ikke magen til de gamle (fik en længere forklaring til åben hus sidste år ) motoren sider i bunden og sneglen har et 90 graders knæk , og er ikke så følsom over for smuld :wink:
så "push" er blevet bedre end "pull" ;) spændende, i starten var alt jo omkring kedel som værende den eneste forskel som jeg læser tidligere tråde. +1 til RTB (håber jeg da)

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Første uge med RTB30

Indlæg af HR LUCCA » 15 dec 2014 18:49

Det jeg syntes er mest "vildt" er af sneglen ikke knækker når den bliver vredet 90 grader , det må være noget godt fjeder stål :wink:


Besvar