Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Et "videnskabeligt" ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Et "videnskabeligt" ?

Indlæg af Jobak » 14 dec 2014 20:32

Goaften i forum.
Er det godt eller "skidt" at jeg kan skrue 3-4% ned i blæs uden at kedlen bliver sort, siden jeg har startet med en sending nye piller?
Kort fortalt må det jo være pillerne der brænder rent ved en lavere temp eller hvad?
Er de nye piller "dårligere" end de gamle? De nye levere dog lidt slagger og asken er "tungere". (det er nok sand)
Syntes egentligt ikke at den sluger flere piller end med de gamle pt., men det er jo nærmest umulig at finde ud med det vejr vi har haft indtil nu... :)
på forhånd tak.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Et "videnskabeligt" ?

Indlæg af triumph » 14 dec 2014 20:36

Din fødning med sneglen er volumetrisk = den dossere en given mængde pr omd.
Et kg træpiller fylder noget forskeligt, alt efter om det er eg, eller poppel pillerne er lavet af

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Et "videnskabeligt" ?

Indlæg af Brandsen » 14 dec 2014 20:40

Halløj i forum,

Sand i træpillerne giver typisk slagge, ikke tungere aske, og slaggen vil være hvidlig
eller gullig. Den nemmeste måde at kontrollere om der er sand i, er at opløse
en håndfuld træpiller i et glas vand, og så efter et døgns tid, se om der ligger
sand på bunden af glasset.

Den slags ser man ellers ikke ret tit mere, det er sjældent smuldet kommer fra værksteder med
slibende værktøjer, som typisk gav sandindhold, det var mere almindeligt for 10 - 15 år siden,
altså inden det blev forbudt at træpiller indeholder andet en træ, som f.eks melanin, lim, maling, osv.

Men, visse træsorter kan godt trække meget sand op i barken, og dermed ende i træpillerne.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Et "videnskabeligt" ?

Indlæg af Jobak » 14 dec 2014 21:02

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Sand i træpillerne giver typisk slagge, ikke tungere aske, og slaggen vil være hvidlig
eller gullig. Den nemmeste måde at kontrollere om der er sand i, er at opløse
en håndfuld træpiller i et glas vand, og så efter et døgns tid, se om der ligger
sand på bunden af glasset.
Den slags ser man ellers ikke ret tit mere, det er sjældent smuldet kommer fra værksteder med
slibende værktøjer, som typisk gav sandindhold, det var mere almindeligt for 10 - 15 år siden,
altså inden det blev forbudt at træpiller indeholder andet en træ, som f.eks melanin, lim, maling, osv.
Men, visse træsorter kan godt trække meget sand op i barken, og dermed ende i træpillerne.
Med aske mener jeg egentligt "alt det" som ikke er brændt af, og det er mærkbart tungere end forrige piller. Med de gamle piller lå asken helt fremme ved lugen. Slaggen har samme farve som asken.
Der står på pillerne at det er fra hele træstammer og dermed må det jo også være barken = masser af sand.
Syntes bare det er mærkligt at de futter rent af, med mindre blæs. ?

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Et "videnskabeligt" ?

Indlæg af triumph » 14 dec 2014 21:39

1 kg træpiler har samme brændværdi, ligemeget hvad træsort de kommer fra. Men piller af eg kan fylde 30-40% mindre end piller af gran.
Når dit fyr køre f.eks 30% last, så vil det altså få 30-40% mindre eneri at brænde af. Derfor vil det selvfølig også skulle bruge 30% mindre luft.
Det der så vil ske, er at dit fyr så vil køre mere "høj" last end før.


pendec

Et "videnskabeligt" ?

Indlæg af pendec » 15 dec 2014 09:18

triumph skrev:1 kg træpiler har samme brændværdi, ligemeget hvad træsort de kommer fra. Men piller af eg kan fylde 30-40% mindre end piller af gran.
Ikke får at gå OT her men kan dette overføres til at billige træpiller fylder mere og er også en grund til at de smider mindre på pallerne, sådan rent transport mæssigt, altså sækkene kommer højere op i bilen end de dyre som er af andet træsort, som fylder mindre?
Så det er ikke kun for at "snyde" kunder for 64kg men også en rent praktisk løsning for fragten.

xkfc

Et "videnskabeligt" ?

Indlæg af xkfc » 15 dec 2014 11:23

triumph skrev:1 kg træpiler har samme brændværdi, ligemeget hvad træsort de kommer fra. Men piller af eg kan fylde 30-40% mindre end piller af gran.
Når dit fyr køre f.eks 30% last, så vil det altså få 30-40% mindre eneri at brænde af. Derfor vil det selvfølig også skulle bruge 30% mindre luft.
Det der så vil ske, er at dit fyr så vil køre mere "høj" last end før.
Hvis pillefyret blev født med træstammer havde du helt ret. Jeg vil dog mene at når først træet er lavet til træpiller så ligger alle fabrikanter omkring 650-675kg/m3. Så når luften er presset ud af gran, så vejer de det samme som hårdttræ. nåletræ har faktisk en lidt højere brændværdi end hårdttræ, men jeg tror ikke det er noget man kan måle. Jeg har brugt Barlinek(hårdttræ) og Stampemøllen (nåletræ) og kan ikke mærke forskel.

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Et "videnskabeligt" ?

Indlæg af Jobak » 15 dec 2014 22:59

triumph skrev:1 kg træpiler har samme brændværdi, ligemeget hvad træsort de kommer fra. Men piller af eg kan fylde 30-40% mindre end piller af gran.
Når dit fyr køre f.eks 30% last, så vil det altså få 30-40% mindre eneri at brænde af. Derfor vil det selvfølig også skulle bruge 30% mindre luft.
Det der så vil ske, er at dit fyr så vil køre mere "høj" last end før.
Og der ud af kan jeg vist konkludere at disse piller har en lavere brændværdi end de forrige.
Men der er 1 fordel ved lavere blæs = mindre fiser ud til gråspurvene.. icon_cheesygrin.gif
Manne tak

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Et "videnskabeligt" ?

Indlæg af triumph » 16 dec 2014 08:15

du skal samenligne med hvor mange sække du bruger, det må være det mest rigtige

pendec

Et "videnskabeligt" ?

Indlæg af pendec » 16 dec 2014 09:07

xkfc skrev:Så når luften er presset ud af gran, så vejer de det samme som hårdttræ. nåletræ har faktisk en lidt højere brændværdi end hårdttræ, men jeg tror ikke det er noget man kan måle. Jeg har brugt Barlinek(hårdttræ) og Stampemøllen (nåletræ) og kan ikke mærke forskel.
Så dermed sagt at 1kg gran træpiller fylder præcis det samme som alle andre typer træpiller. sække burde vel også tilsvarende være 30% større hvis den oprindelig statement skulle passe ;) og sån træpilleposer har jeg ikke set på 16kg.


Besvar