Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af Landlyst »

Nej det er noget fis.... Det er da lovligt at hjemme undervise, bare det bliver et godt nok fagligt resultat....

Vi har selv vores børn i en friskole, som ligger 10km fra os i den "forkerte" retning.... Men vi har valgt den fordi at alternativet hvor vi egentligt høre til er en kommuneskole (hvor jeg selv gik) Og erfaringerne og det som man høre er bestemt ikke godt... Den anden kommune skole tætter på er heller ikke attraktiv...

Den vi har valgt har i dag både skole, børnehave og vuggestue, og det fungere rigrigt godt. der er 75 elever 0 til 8klasse.... Børnehaven er fuld lige som vuggestuen.... De køre med to klassetrin sammen og det fungere virkeligt godt... Og pt er 0-1 kasse på 21-22 elever og har været det i to år og igen næste... Det gør at der er plads til 2 lære... Kommunenskolen har haft en 0 klasse med 42 elever... !!! Godt nok 2 lære... Meeen alligevel....

Det at sætte børn i en friskole, kræver tilgengæld en del arbejde af forældrene. og det skal man forstå og være en del af... Men det giver tilgengæld en rigtigt god scocial forbindelse mellem familierne!

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af triumph »

Jeg tror at skolelukninger er blevet ideologi. Stort er godt, småt er snot.
Herude ville slagelse lukke en masse små skoler.
Kriterierne som politikerne satte op som begrundelse var helt håbløse. De ville transportere 1500 elever med bus for 150.000 kr/år.
Elevtallet skulle på nogen skoler (dem der skulle lukkes), falde 3 gange mere end de officelle tal. Mens elevtallet iflg. politikkerne skulle stige, langt mere end de officelle prognoser. på de skolere der skulle overleve.
Begrundelsen var at man kunne drive skolerne billigere hvis der var 28 elever i alle klasser. Vores skole med 140 elever havde et genemsnitligt elevtal på 23 pr klasse, og antverskov skole med 1500 elever havde et på 26 elever/klasse. Tilgændgæd var både lærenes og elevernes sygefravær på antverskov skole, 3 gange højere end på vores skole, Og elevernes ulovlige fravær var 5 gange højere.
Selvom man troede på politikernes håbløse tal, der lå til grund for skolelukningen, så ville besparelsen ved skolelukningen være ca. 350.000 kr/år. Der skal ikke flytte andet en et par få børnefamilier med job, ud af kommunen, og blive erstattet af pensionister. før det regnestykke ikke holder..
Hertil svarede politikkerne at det var ligegyldigt, fordi udligningsordningen ville kompentsere dem.
nemocharley

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af nemocharley »

djøfferi af værste skuffe.
jopa

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af jopa »

Lintz skrev:
Og det er så vores - Håber da på at der kan falde et par elever af til os.



Har du lyst til at uddybe hvad du mener med at: "forældrene selv afholder udgifterne"
Jamen jeg mener da det jeg skrev :P
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af Lintz »

jopa skrev: Jamen jeg mener da det jeg skrev :P
Altså - At forældrene afholder alle udgifter uden nogen form for tilskud + at de betaler til alm. uddannelse over skattebilletten ???
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af Lintz »

Landlyst skrev:Det at sætte børn i en friskole, kræver tilgengæld en del arbejde af forældrene. og det skal man forstå og være en del af... Men det giver tilgengæld en rigtigt god scocial forbindelse mellem familierne!
Helt enig - Er man samtidig tilflytter er det en fantastisk måde at blive indlemmet i lokalsamfundet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
jopa

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af jopa »

Lintz skrev:
Altså - At forældrene afholder alle udgifter uden nogen form for tilskud + at de betaler til alm. uddannelse over skattebilletten ???
Jeps.
Jeg ser en fare ved at flere og flere bortvælger folkeskolen og således er med til opdeling af samfundet i en uheldig retning.
Vi risikerer at folkeskolen kun indeholder udlændinges børn samt problembørn.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af Lintz »

jopa skrev:
Jeps.
Jeg ser en fare ved at flere og flere bortvælger folkeskolen og således er med til opdeling af samfundet i en uheldig retning.
Vi risikerer at folkeskolen kun indeholder udlændinges børn samt problembørn.
AAHHH - mon....

Citat fra "dansk friskoleforening:

Hvor mange elever går i friskole
15 pct. af de danske grundskoleelever går på de cirka 540 frie grundskoler, der findes i Danmark, svarende til 105.000 elever. Til sammenligning er der cirka 1.300 folkeskoler i Danmark med cirka 570.000 elever.

Der er nu altså et stykke vej op til hvor folkeskolerne kommer til at mangle elever.

Men hvis der er flere og flere der søger mod friskolerne er det vel også et vink med en vognstang til folkeskolerne.....

- En ting er sikkert - Havde vi en god folkeskole med en laverer klassekvoitent som kunne tilbyde det som vores friskole kan ville jeg da vælge den og spare de ekstra penge.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
jopa

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af jopa »

Lintz skrev:
AAHHH - mon....

Citat fra "dansk friskoleforening:

Hvor mange elever går i friskole
15 pct. af de danske grundskoleelever går på de cirka 540 frie grundskoler, der findes i Danmark, svarende til 105.000 elever. Til sammenligning er der cirka 1.300 folkeskoler i Danmark med cirka 570.000 elever.

Der er nu altså et stykke vej op til hvor folkeskolerne kommer til at mangle elever.
Ja men udviklingen peger i den retning desværre.
Jeg betaler også til folkekirken selvom jeg ikke er medlem.
Der er masser af ting vi i det mørke Jylland betaler til som vi ikke bruger :P
nemocharley

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af nemocharley »

jopa skrev:
Jeps.
Jeg ser en fare ved at flere og flere bortvælger folkeskolen og således er med til opdeling af samfundet i en uheldig retning.
Vi risikerer at folkeskolen kun indeholder udlændinges børn samt problembørn.
ja men husk på at dette kan løses strukturelt - altså ved at bevare små folkeskoler i god kvalitet. Det er ikke den enkelte persons problem eller ansvar at de til enhver tid siddende politikere (i de sidste årtier) gang på gang sælger deres befolkninger ud til storkapitalen. Det er vores lederes ansvar at skabe rammer, som befolkningen så kan udfylde på ansvarlig vis.

Men hvem skal man stemme på - der er stort set ingen på Borgen som tjener under det dobbelte af en gennemsnitsindkomst - de er blevet til en visionsløs elitær pøbel-elite, som fordrer og dyrker pøbel-mentalitet i befolkningen for at fastholde magten.

Det paradoksale er at dem der vælger friskolerne som oftest viser mere samfundssind og social forståelse (blandt andet gennem lokalt engagement) end de politikere der vælger at køre stordrift i uddannelsessystemet - hvilket så igen betyder, at dem som politikerne for alvor har brug for, når vi taler om sammenhængskraft fuldstændig mister tilliden til systemet. Husk på at mange friskoler er opstået i frustration over at nogle forældre gang på gang har måtte sande, at deres børn ikke fik den hjælp de havde brug for. Selv Mette Frederiksen fik jo konsekvensen at føle med hendes børn - og det pta. hendes bannerføring for folkeskolen (mens hun i ly af mørket sammen med et flertal i folketinget var med til at skabe en folkeskolereform, som måske ender med at knække de gamle demokratiske dannelsesidealer i folkeskolen - længe leve konkurrencestaten og dens robotter).

problembørn ... fedt ord i øvrigt - kunne det tænkes at vi voksne greb det galt an? At det var os som var problemet?

Besvar