Landdomat lav retur temp

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Subhuman
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 64
Tilmeldt: 28 mar 2014 20:42
Mit fyr: Multiheat 2,5 og Atmos DC70S
Areal: 180+værksted
Brændsel: Flis/fastbrændsel
Geografisk sted: 8620 Kjellerup

Landdomat lav retur temp

Indlæg af Subhuman »

Jens skrev:Hvis det er sat sammen, som på tegningen, - og der ikke er en ventil/hane på den tynde streng ned fra ekspansion, - SÅ tager din pumpe til huset hele tiden fra ekspansionsbeholderen og trækker dermed varmen fra kedlen op i ekspansionen.

Da ekspansionsbeholderen er øverst, så er det nemmest for pumpen til huset, at tage vandet derfra, - det er også derfor at din ladekreds til akku virker når du slukker for pumpe til hus.

Kan du lukke for en tynde streng, så tror jeg dit system virker som du ønsker, - håber din ekspansion er oversupergodt isoleret, for lige nu er det en fin stor radiator med fuld gennemstrømning.

Der er en kuglehane på, som halvt åben. Fik af vide tidligere i tråden det er til at frost sikre ekspansionsbeholderen? Men jeg prøver at lukke helt i morgenen, når jeg fyrer.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Landdomat lav retur temp

Indlæg af Zarge »

Arh det ka sgu ikke passe at en almindelig cirkulationspumpe kan trække så meget flow igennem det tynde rør, så ladomaten ( kraftig strøm slugende pumpe) ikke kan trække bare rimelig flow gennem sandsynligvis betydelig tykkere rør imens... Det synes jeg lyder usandsynligt...
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Landdomat lav retur temp

Indlæg af John Skov Jensen »

Vi mangler jo lige at få bekræftet om der også var disse variationer i returtemp før termostaten blev skiftet eller om det er noget der er opstået efter udskiftningen
Subhuman
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 64
Tilmeldt: 28 mar 2014 20:42
Mit fyr: Multiheat 2,5 og Atmos DC70S
Areal: 180+værksted
Brændsel: Flis/fastbrændsel
Geografisk sted: 8620 Kjellerup

Landdomat lav retur temp

Indlæg af Subhuman »

Kørte også op og ned før udskiftning, men nåede ikke at køre så meget med den inden udskift, da det kører virkelig ringe. Så fik hurtig købt en ny, efter at have læst om flere der var glade for sin 72ere. Da jeg skiftede synes jeg det virkede til at den gamle ventil virker noget træt, samt skiven ventilen flytter, ikke kørte så godt.

Alt er nu renset og samlet med den nye 72 ventil. Det køre rigtig fint endtil ventilen åbner, så falder retur endtil ventilen lukker også stiger returen igen osv...
Subhuman
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 64
Tilmeldt: 28 mar 2014 20:42
Mit fyr: Multiheat 2,5 og Atmos DC70S
Areal: 180+værksted
Brændsel: Flis/fastbrændsel
Geografisk sted: 8620 Kjellerup

Landdomat lav retur temp

Indlæg af Subhuman »

Jeg har prøvet at lukke for kugle hanen på det lille rør fra fremløb til eks. Beholder.

Retur temp til kedel køre stadig op og ned, har så prøvet at slukke for cirkulations pumpen, men samme resultat.

Jeg har så prøvet at slukke for laddomat pumpen når retur til kedel er meget lavt også tænde med det samme igen. Det får retur til kedlen til at stige op til de ca. 60g men falder så kort efter igen? Når jeg lige starter pumpen kan jeg høre tydeligt at pumpen har noget at arbejde med, hvilket ikke er så tydeligt når den falder igen?

Kan det være luft i systemet der driller?

Subhuman
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 64
Tilmeldt: 28 mar 2014 20:42
Mit fyr: Multiheat 2,5 og Atmos DC70S
Areal: 180+værksted
Brændsel: Flis/fastbrændsel
Geografisk sted: 8620 Kjellerup

Landdomat lav retur temp

Indlæg af Subhuman »

Har lige læst på atmos hjemmeside at det kan være nødvendigt at varme op uden termostat nogle gange for at få luften ud? Da jeg overtog huset var systemet tømt og har derfor fyldt nyt vand på.
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Landdomat lav retur temp

Indlæg af newpas »

Ja men, er vi enige om at ladomatpumpe kun kører når kedeltemperatur er over 72¤. Og hvorfor forøvrigt så høj? Havde 63-65 ikke været tilstrækkelig?? Det anbefales jo at have max 15¤ forskel mellem kedeltemperatur og driftstemperatur og jeg tror ikke at du kører konstant på 80¤?
Subhuman
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 64
Tilmeldt: 28 mar 2014 20:42
Mit fyr: Multiheat 2,5 og Atmos DC70S
Areal: 180+værksted
Brændsel: Flis/fastbrændsel
Geografisk sted: 8620 Kjellerup

Landdomat lav retur temp

Indlæg af Subhuman »

newpas skrev:Ja men, er vi enige om at ladomatpumpe kun kører når kedeltemperatur er over 72¤. Og hvorfor forøvrigt så høj? Havde 63-65 ikke været tilstrækkelig?? Det anbefales jo at have max 15¤ forskel mellem kedeltemperatur og driftstemperatur og jeg tror ikke at du kører konstant på 80¤?
Hmm jeg kan kan læse at atmos anbefaler at køre med 78¤ ventil, men flere her inde er glade for at køre med 72¤ ventil. Jeg er ret ny med mit anlæg og fastbrændsel generalt, så måske jeg stiller nogle dumme spørgsmål :(

Min Laddomat pumpe bliver styret af fyret og starter sammen med blæseren på fyret. Så det vil sige at røggas temperaturen styre blæser og pumpe i mit tilfælde.

Er det monteret forkert?
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Landdomat lav retur temp

Indlæg af newpas »

Spørgsmålet er jo hved hvilken kedeltemperatur ladomaten starter. Hvis du vil undgå tempsving må den jo ikke starte før kedeltemperatur er over termostattemperatur, ellers henter den jo bare det kolde vand fra kedlen!
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Landdomat lav retur temp

Indlæg af John Skov Jensen »

Subhuman skrev:
Hmm jeg kan kan læse at atmos anbefaler at køre med 78¤ ventil, men flere her inde er glade for at køre med 72¤ ventil. Jeg er ret ny med mit anlæg og fastbrændsel generalt, så måske jeg stiller nogle dumme spørgsmål :(

Min Laddomat pumpe bliver styret af fyret og starter sammen med blæseren på fyret. Så det vil sige at røggas temperaturen styre blæser og pumpe i mit tilfælde.

Er det monteret forkert?
Nej det er helt korrekt. Atmos anbefaler en ladeventil med en 72 graders termostat der giver en returtemp på ca 65 grader. Atmos anbefaler en fremløbstemp på 80-90 grader.
Ladeventilen tilsluttes klemme 5 og 6 og starter ganske rigtig sammen med blæseren.
Atmos anbefaler intet sted at temperaturforskel kun skal være 15 grader

Ladeventilen starter omgående sammen med blæseren og vil cirkulere vandet rundt i kedlen indtil vandet når ladeventilens åbningstemperatur, hvorefter ladeventilen begynder at blande kold returvand fra akku med i vandet til kedel.
Sådan virker det og sådan skal det virke.

Besvar