Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af Lintz » 12 dec 2014 19:26

http://www.tv2nord.dk/artikel/330735:Re ... ker-fredag

Nr. Kongerslev-Komdrup friskole tvinges til at dreje nøglen om pga. elevtal - Er det rimeligt ?
Mange af friskolerne ligger i yderområderne og forælderne er åbenbart villige til at betale for at deres børn kan gå i skole i umiddelbart nærhed af hjemmet.

Vores egen datter går på en friskole med pt. 32 elever - altså ligger vi lige på grænsen til at blive lukket.
- hvis det skulle ske har vi to folkeskoler at vælge imellem her i nærheden - Og en tredje som absolut IKKE kan komme på tale :evil:
Men vi hører jo fra andre børn her i området at der sagtens kan gå 15 - 20 min af en time før der er ro i klassen når man har 28 unger at hode styr på.

- men stort er jo godt, og mega-stort er mega-godt - Tror nogle.....

Hvad synes I - Er det rimeligt at lukke en friskole på det grundlag - Der er jo en forælder-betaling samt et tilskud pr elev som er på skolen pr 1/9 - Vist nok.

Og hvis skolen kan løbe rundt med hensyn til udgifter - hvad rager det så undervisningministeriet....

Hvad siger I ???
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


jopa

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af jopa » 12 dec 2014 19:32

Prinsipielt går jeg ind for folkeskolen.
Friskole er fint med mig blot forældrene selv afholder udgifterne.

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af WoodyHugo » 12 dec 2014 19:42

Friskolen i nørre blev lukket i dag . Synes det er ok da der kun er 2 km til sdr kongerslev skole og dalende elev tal,det var kun et spørgsmål om tid . Fri skolen i Vaarst er jo også lukket, der er kun fri skolen i Egense tilbage i vores område .

nemocharley

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af nemocharley » 12 dec 2014 19:44

altså lærerne og pædagogerne ved udmærket godt at store klasser er håbløse for god indlæring. De har bare ikke noget at skulle have sagt, da djøfficeringen af hele samfundet jo ingen ende vil tage.

folkeskolerne kunne være rigtig gode - allesammen - men ikke i disse tider. Så jeg forstår godt hvorfor folk vælger friskole/privatskole - men også det vil politikerne blande sig - det er ok at de sikrer sig at loven overholdes (nogle friskoler har jo vist sig at være for ringe) - men det er ikke ok at tvinge en lukning igennem, hvis skolen ellers kan køre rundt - medmindre der kan gives en faglig begrundelse derfor.

calle

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af calle » 12 dec 2014 19:58

WoodyHugo skrev:Friskolen i nørre blev lukket i dag . Synes det er ok da der kun er 2 km til sdr kongerslev skole og dalende elev tal,det var kun et spørgsmål om tid . Fri skolen i Vaarst er jo også lukket, der er kun fri skolen i Egense tilbage i vores område .
Mon ikke det er den Lintz unger frekventerer :)


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af Lintz » 12 dec 2014 20:25

WoodyHugo skrev:der er kun fri skolen i Egense tilbage i vores område .
Og det er så vores - Håber da på at der kan falde et par elever af til os.
jopa skrev:Prinsipielt går jeg ind for folkeskolen.
Friskole er fint med mig blot forældrene selv afholder udgifterne.
Har du lyst til at uddybe hvad du mener med at: "forældrene selv afholder udgifterne"

Vores søn gik i folkeskole de første tre år - Derefter blev han meldt ud (hans egen ønske) og meldt ind i friskolen til den sluttede i 7 klasse - Derefter røg han på efterskole til og med 10 klasse.

Vores datter tog vi ud af børnehaven da hun var 4 år pga. manglende sprog og fik hende på friskolen i "pandekageklassen" efter 3 mdr beherskede hun et rimligt ordforråd.

At vi har/har haft vores børn på friskole og efterskole er et valg som vi har truffet - Det har kostet os nogle (læs: mange) penge OVENI de penge som vi har betalt over skattebilleten til vores børns uddannelse - Er det ikke rimeligt at kommunen/staten giver os de penge - eller nogle af dem tilbage i form af et tilskud til en friskole/efterskole som vores børn går på.
- de skal jo ikke "døje" med vores børn i en folkeskole.
nemocharley skrev:nogle friskoler har jo vist sig at være for ringe- men det er ikke ok at tvinge en lukning igennem, hvis skolen ellers kan køre rundt - medmindre der kan gives en faglig begrundelse derfor.
Nemo - en friskole bliver jo bedømt på deres faglighed - Ved at vores har besøg af en med (tror jeg) tilknytning til undervisningsministeriet som følger skolegangen i et par dage.
-Men ja - du har nok ret i at der skal være nogle brådne kar imellem - Det er der også ved folkeskolerne, men det råber man nok ikke så højt op om - De folkeskoler giver man så bare et nyt navn - Et eller andet med "eng" eller "fælled"

Citat fra Berlinske:
En af de skoler, der har haft gavn af det, er Klostervængets Heldagsskole på Østerbro i København, som i 2013 skiftede navn til Nørre Fælled Skole. Skolen var blandt de 15 dårligst præsterende skoler i landet og havde 93 procent tosprogede elever. Andelen af tosprogede elever er efter navneskiftet faldet til 60 procent, hvilket glæder skoleleder Morten Østergaard Jensen, der helst ser en blandet elevsammensætning.

Andre skoler som Høje Gladsaxe Skole og Værebro Skole har også skiftet navn og hedder nu henholdsvis Grønnemose Skole og Skovbrynet skole.
calle skrev:Mon ikke det er den Lintz unger frekventerer :)
Lige netop - Calle :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

nemocharley

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af nemocharley » 12 dec 2014 20:29

hvilken begrundelse har de givet for lukning - er det kun p.g.a. lavt elevantal?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af Lintz » 12 dec 2014 20:30

nemocharley skrev:hvilken begrundelse har de givet for lukning - er det kun p.g.a. lavt elevantal?
Har du læst linket i trådstart......
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

nemocharley

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af nemocharley » 12 dec 2014 20:46

nej - undskyld, det overså jeg.

Se det er netop det her Djøf pis, jeg raser mod. Hvornår er en skole for lille? Der er ingen undersøgelser, der for alvor kan dokumentere at en lille skole er ringere end en stor skole (de undersøgelser der er lavet har været eller er blevet brugt dybt tendentiøs for at spare - og nu viser det sig måske at de store skoler rent faktisk bliver dyrere end flere mellemstore skoler).

Helt ærligt - der er givet dispensation en gang tidligere, der er flere elever på vej, og der gives ingen klar begrundelse andet end 32 elevs grænsen - det stinker langt væk af en skjult dagsorden.

øv altså - jeg har lyst til at sparke nogen i nosserne, når jeg ser sådan noget her. Ingen pis.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af Brandsen » 12 dec 2014 21:01

Halløj i forum,

Er det mon nu jeg skal sige, at jeg gik i en klasse med kun 2 elever, jeg og én anden stakkels gut ?
Og sad ved bordet lige foran kateteret, indenfor rækkevidde af pegepinden ?
Jeg skal dæl'me love for, vi aldrig glemte at have lavet vores lektier, og at vi i den grad fik lært noget.

PS. Nej, lad være med at spørge til min levealder.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar