Benzin kontra diesel

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
pendec

Benzin kontra diesel

Indlæg af pendec »

Lintz skrev:De sidste 6 biler jeg har haft har været diesel - og de har squ aldrig fejlet noget i motoren selv om de har kørt masser af småture
Enig, Min diesel focus c-max har kørt masser af små 10-15km ture de sidste 2 år, og har kun oplevet EHB brud, det var så lidt egen fejl.
Så diesel med småture og 6km om ugen, så snakker vi jo folk som burde cykle istedet eller pensionister som burde bruge Flex trafik oftere ;)
vilhapiller skrev:Jeg er på udkig efter en bil mere, og i min søgen er jeg kommet til enten en Skoda Oktavia eller Focus, men efter læsning herinde og andre sider kan jeg forstå at man ikke kan regne ret meget med hvor langt de går på literen.
Kan ikke tro diesel er så surt som sælgere gør dem. Se bare idag, 8,74 for diesel (9,94 for 95okt), så sparer jeg sgu da 1250kr årligt ;) Det er da mindst 11K sparet på 8 år her (mindst).

Skifter du bilen igen om 3 år, så kan det måske bedst betale sig med benzin, der er jo også straf på diesel bilerne i form af afgifter.

Min ældre focus c-max kører ca 16,2km/ltr, 1.6tdci kører en del bedre i 2010+ modellerne ;) men min bil er ingen øko model, og de 1450kg egenvægt siger også lidt om størrelsen, og så sidder man det højere HVIS det virkelig skulle gå galt.

De sagde min kørte 19,7 i snit i 2006, det gjorde den så aldrig, nærmere de 16 som man stadig ser 8år efter.
Måske hvis jeg kørte pænere og ikke gassede for meget og hurtigere optræk, så kunne jeg ramme 17-18km/ltr med det er ikke værd at tænke på. Bilen før (2004 serie) kørte 20,4(4,9/100) og ford sagde jeg kørte pænt i 2004 ;)

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Benzin kontra diesel

Indlæg af Flammen »

med det kørselsbehov, eller rettere mangel på samme, så er det nok lige så billigt at tage en taxi istedet. brændstof og afskrivning på køretøjet er kun en del af de samlede udgifter.
for 2 X 6km ville jeg nok bruge mit krudt på at finde et billigere alternativ frem for en bil. bilejere bliver max straffet i dk
nemocharley

Benzin kontra diesel

Indlæg af nemocharley »

kørte hjem fra skole (Aalborg) og så diesel til 8.21 - det har ikke været så lavt i årevis. Jeg har hørt at det er fordi Opec-landene sammen med amerikanerne presser den russiske økonomi med olieproduktionen.
pendec

Benzin kontra diesel

Indlæg af pendec »

nemocharley skrev:kørte hjem fra skole (Aalborg) og så diesel til 8.21 - det har ikke været så lavt i årevis. Jeg har hørt at det er fordi Opec-landene sammen med amerikanerne presser den russiske økonomi med olieproduktionen.
Lad dem bare fortsætte, jeg kan huske da jeg gav 4.75 for diesel for nogen år siden ;) Den pris vil jeg godt se igen.
nemocharley

Benzin kontra diesel

Indlæg af nemocharley »

sad faktisk og snakkede med min far om det - jeg fik min første bil for 10 år siden - og husker at priserne lå omkring 5-6kr literen.

Men omvendt et destabiliseret Rusland kan hurtigt vise sig at blive en noget blandet fornøjelse.

calle

Benzin kontra diesel

Indlæg af calle »

Hvis du gerne vil nyde momentet i en stor dieselmotor, så kan du montere et dieselfyr i den. Så slipper du for koldstarter. Mange dieselbiler har et dieselfyr monteret fra ny. Lidt ærgerligt for dig, at VW ikke putter deres 170 hestes diesel i Octaviaen, for det er en rigtig lækker motor, men du kan få den i Superben.

Venlig hilsen
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Benzin kontra diesel

Indlæg af Tom_AT »

Man behøver nu ikke køre diesel for at opleve masser af moment og bundtræk. En moderne Turbo-benzin tilbyder det samme.
calle

Benzin kontra diesel

Indlæg af calle »

Tom_AT skrev:Man behøver nu ikke køre diesel for at opleve masser af moment og bundtræk. En moderne Turbo-benzin tilbyder det samme.
Ja - jow ! Men de er godt nok hårdt pumpet. De kan jo presse ca. 180 hk ud af en 1,0 ecoboost benziner, men jeg vil se den motor holde på den lange bane, før jeg tror på den. Jeg turde ihvertfald ikke selv købe den.

Venlig hilsen
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Benzin kontra diesel

Indlæg af Tom_AT »

calle skrev:
Ja - jow ! Men de er godt nok hårdt pumpet. De kan jo presse ca. 180 hk ud af en 1,0 ecoboost benziner, men jeg vil se den motor holde på den lange bane, før jeg tror på den. Jeg turde ihvertfald ikke selv købe den.

Venlig hilsen
Nu blander du jo to diskussioner sammen.
1.0 Ecoboost yder max 130 hk i en Fiesta og gør det rigtigt godt, også i Focus og Cmax. At de har lavet forsøg med den helt op til 220 hk er jo netop kun forsøg. Ved også godt der er snak om at den skal komme i en 180 hk udgave senere. Men det er jo kun snak indtil videre.

Diskussionen her går på momentet i en turbo-diesel. Og der er ikke bedre end i en turbo-benzin. Så moment og bundtræk skal ikke være argumentet for at vælge diesel.
calle

Benzin kontra diesel

Indlæg af calle »

Tom_AT skrev:
Nu blander du jo to diskussioner sammen.
1.0 Ecoboost yder max 130 hk i en Fiesta og gør det rigtigt godt, også i Focus og Cmax. At de har lavet forsøg med den helt op til 220 hk er jo netop kun forsøg. Ved også godt der er snak om at den skal komme i en 180 hk udgave senere. Men det er jo kun snak indtil videre.

Diskussionen her går på momentet i en turbo-diesel. Og der er ikke bedre end i en turbo-benzin. Så moment og bundtræk skal ikke være argumentet for at vælge diesel.
Jeg er med på, at man trækker masser af moment ud af en topmoderne benzinmotor. Min pointe går på, at jeg tvivler på holdbarheden, og i den forbindelse bruger jeg ganske vist et extremt exempel. Jeg er måske også lidt gammeldags og tilmed født skeptiker icon_cheesygrin.gif Jeg spørger fx. mig selv, hvorfor der stadig efterspørges og produceres motorer med stor volume, når langt mindre motorer tilsyneladende gør det lige så godt :roll:

Venlig hilsen

Besvar