Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Min egen lille Tornado

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Falcon
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 10 jan 2007 14:55

Re:

Indlæg af Falcon » 19 jan 2007 20:04

Det kunne godt se ud til at du har fat i den lange ende her. Går pladen også ned bag på ? Er det ikke vanskeligt at rense ud ? Er du ikke nødsaget til at tage hele buen ud ?


Brugeravatar
Slivsgaard
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 04 jan 2007 10:40
Mit fyr: Benekov L25 silver
Areal: 200
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Præstø (sydsjælland)
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Indlæg af Slivsgaard » 19 jan 2007 22:09

glæder mig til at se mere til din ombyggede kornbue. hvis det virker kan det jo gøres for noget mindre end hvad Karsten skal have. vi venter i spænding på om den kan varme kedlen op og om forbruget falder.

Brugeravatar
vagterne
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 30 dec 2006 00:28
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af vagterne » 20 jan 2007 00:32

Hej de skamol plader er limet på med det lim man bruger til at lime tætnings snore på feks brændeovne med. Det er en lille tube. Ja der sider også plader bag på buen. Jeg har en ilddrager fra brændeovnen den har jeg altid brugt til at rage i bålet med, men ikke så godt at gøre høre jeg :P Falcon forstår ikke lige hvad du mener med om buen skal ud :oops: . Tilsidst igen pt ingen problem med at holde temp. I morgen vil jeg lige stoppe fyret for at se om der skel fin justeres på pladerne :lol:

Rasmus
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 10 jan 2007 14:27
Mit fyr: Pl 27 Silver (med gl.dags kornbue)
Areal: 100, snart 250
Brændsel: Byg, havre, lidt piller og træ
Årligt forbrug: 6 tons, snart mere
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Rasmus » 20 jan 2007 10:50

Det lyder meget spændende, dit projekt...hvis det virker og du har gode erfaringer efter nogle måneder, så er der mange der skal i byggemarkedet efter skamolplader.

Ang. det med rensning af bålet for slagger, så undrer det mig, at man ikke må tage kornbuen ud. Jeg tager den ALTID ud når jeg renser, jeg gør de hver uge ca., og det gir´ ingen problemer. Man skal bare lade toppen af bålet ligge, så kører den lystigt videre.

Rasmus

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 20 jan 2007 11:03

Jeg tror vi snakker forbi hinanden. Det jeg aldrig gør i det daglige er at rage aske og slagger ud af bålet. Så når den aldrig at opbygge en "kant" som er god til at holde lidt ekstra på asken. Jeg tager skam også min bue ud fra tid til anden, men så oplever jeg også at der går et stykke tid til fyret igen "har fundet sig selv"
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Brugeravatar
vagterne
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 30 dec 2006 00:28
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af vagterne » 20 jan 2007 15:56

Hej igen ja dentager jeg også ud når jeg renser, men ikke før :oops: idag fik den en lille prøve uden at jeg var klar over det. ! Konen fik pludselig den ide at soveværlset var koldt og skruede op fra 1 til 3. Sad i køkkenet og kunne høre at fyret gik op i drift, hva satan er nu det, og forklaring kom fra konen! 8) Jeg må sige den dykkede godt men den kom meget hurtiger op i temp end før skamolpladerne, så det tegner godt til det bliver koldt. Aske stadig meget fin, og har ikke tømt beholder.
:D

Brugeravatar
Svendsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 16 dec 2006 19:51
Mit fyr: Scotte 16kW BS1016
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Gråsten
Modtaget likes: 1 gang

Indlæg af Svendsen » 21 jan 2007 00:15

Jeg tror også du har fat i den lange ende her...Min bremse synes at have givet op efter en lille modificering, men jeg tror din er vejen frem..
Det bliver spændende at følge projektet, så send endelig data og billeder her til :lol:

Svendsen

Brugeravatar
RasmusP
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 119
Tilmeldt: 09 jan 2007 09:10
Mit fyr: Benekov vl 25
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Bukkerup, Sjælland

Indlæg af RasmusP » 21 jan 2007 10:21

Det ser rigtigt godt ud, men har du et billede af hvordan asken så ud får skamolen kom på ?
Rasmus

Flexsnegl - Kridtdossere - Trækstabilisator

"Livet er som et varmt karbad - Jo længere man bliver i det, des mere rynket bliver man!" Garfield

Falcon
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 10 jan 2007 14:55

Indlæg af Falcon » 21 jan 2007 12:17

vagterne skrev:Hej de skamol plader er limet på med det lim man bruger til at lime tætnings snore på feks brændeovne med. Det er en lille tube. Ja der sider også plader bag på buen. Jeg har en ilddrager fra brændeovnen den har jeg altid brugt til at rage i bålet med, men ikke så godt at gøre høre jeg :P Falcon forstår ikke lige hvad du mener med om buen skal ud :oops: . Tilsidst igen pt ingen problem med at holde temp. I morgen vil jeg lige stoppe fyret for at se om der skel fin justeres på pladerne :lol:
Det jeg mente var om du skal have hele buen ud for at rense evt. slagger ud ... eller det hele kommer måske med ud ?

Hvor høj er "sprækken" hvor asken kommer ud ?

Brugeravatar
vagterne
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 30 dec 2006 00:28
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af vagterne » 21 jan 2007 15:26

Min aske før var meget klumbet i sorte klaser der fyldte. Sprækken er ca 4 cm og de der hårde slagger følger normalt med ud elles stikker jeg lige ind og fjerner dem, det skuller jeg også før skamol fætteren.

Jeg har så liget et spørgsmål til jer. Hvis man i blowergraf justere lidt op i lavlast følger aktuelt puls så også med op automatisk eller retter den sig ind efter O2%


Besvar