Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

pilleforbrug bio18

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
pendec

pilleforbrug bio18

Indlæg af pendec » 07 dec 2014 20:26

Oki, den blev vist misforstået.

Din VarmtVandsBeholder må sidde på det varme vand, for du varmer vel ikke op med strøm der. Så her tænker jeg at du ikke bare smider 60c efter den hele tiden og har en termostat der imellem. min er vist på ca. 4-5 og vandet er rimelig ok varmt her.
Virker mine termostater ikke på radiatorer, så ryger der også en del ekstra der, så prøv at få alle radiatorer temps af, og få splitten masseret så den kan trykkes ind.

Et forslag (til 300kr+) er måske en lille hjælp men det virker da her, når temp skal måles diverse steder, når en synder skal findes.
En termisk måler, f.eks den fra Black&Decker (kan findes i silvan) der kan du måle varmen på rør rundt omkring, og gulv og vægge. Det giver en idé om hvor der er ekstra køligt. Måleren er ikke 100% præcis men den ser da samme tal når den skal.
Måske kan du få en ide om frem og retur temp på rør ved at pege på dem, virker rimelig simpelt.


thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

pilleforbrug bio18

Indlæg af thomas larsen » 07 dec 2014 20:33

ja den sidder på det varme vand fra fyret ja, så du vil mene jeg skal skruge den ned fra 8 til 4? da den står helt åbent nu nemlig, så den smider jo det varme ind som fyret er?

pendec

pilleforbrug bio18

Indlæg af pendec » 07 dec 2014 20:51

thomas larsen skrev:ja den sidder på det varme vand fra fyret ja, så du vil mene jeg skal skruge den ned fra 8 til 4? da den står helt åbent nu nemlig, så den smider jo det varme ind som fyret er?
hmmm, det lyder godt nok som lidt for meget, min VVS'r for mange år siden, sagde jeg skulle sætte den lidt over 4 ;)

Så der kan du nok finde noget besparelse, for selvf. kan du ikke varme over din kedel temp men det betyder nok du smider en del igennem VVB og så trækker den jo også på vand og nok hjælper til med at afkøle.

Så ja, prøv at sænke den, og udgangspunkt 4 - 5, prøv 4 efter en tidlig morgen, og se vandet om aftenen er varmt nok.
Har aldrig rodet med min indstillinger så meget der. udover at jeg kører på strøm om sommeren de sidste somre.

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

pilleforbrug bio18

Indlæg af thomas larsen » 07 dec 2014 21:08

Det er straks gjort, så må vi se om det giver noget i den anden ende ;)

pendec

pilleforbrug bio18

Indlæg af pendec » 07 dec 2014 21:40

Well, jeg har dog termostat af på min VVB og rense split.
Har ingen rodet med den i flere år, så sidder splitten fast og din justering vil ingen ændring have på forbruget ;(.
Så check split på VVB termostat, at den stadigvæk virker éfter hensigten og kan trykkes ind, så der kan lukkes ;)


kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 451
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 92 gange

pilleforbrug bio18

Indlæg af kreller » 08 dec 2014 19:53

pendec skrev: oki, der mangler nok for mange detaljer til man kan afgøre om du fyrer for gråspurve eller du har et nulenergi hus der. og om alle m2 er opvarmet, altid hjemme osv.. og sækkene er måske 50kg/stk ;) men 168m2 alene burde vel være 20kg/dag*7 , så kan det godt matche på velisoleret forhold og en 20-22g overalt og 25kg sække.

Ellers lyder det jo godt, jeg bruger ca. 14 sække(16kg) på 7dage.

Der er jo dem som siger Bio18 viadrus kun har 30% udnyttelsesgrad efter 7 dage uden rens, så ville du godt nok skulle bruge mange sække til 160m2 (ligesom jeg ville uden rens)
Alle 168 m2 er opvarmet og er ikke hjemme hele dagen. Har et energi D hus, der efterfølgende har fået hulmursisolering og nye energivinduer.
Sækkene er 25kg og jeg renser en gang i ugen. Renseblæs er kun på 85% da pillerne ellers flyver ud over herden.
Jeg har en blandeshunt monteret med 10 graders forskel på returen, så har ikke de store udspring i temp og vi fryser ikke.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 451
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 92 gange

pilleforbrug bio18

Indlæg af kreller » 11 dec 2014 20:58

Har siden søndag brugt 5 poser. Så det koldere vejr og blæst æder noget mere fra siloen.

nemocharley

pilleforbrug bio18

Indlæg af nemocharley » 11 dec 2014 21:23

det er vilkårene her på vores breddegradder :)

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

pilleforbrug bio18

Indlæg af thomas larsen » 13 dec 2014 20:52

måtte skruge op for temp på vvb da konen ikke var tilfreds med varmen vi havde i vandet... så den står på 6 nu... har på 5 dage brugt 200kg, hvilket giver 40 kg i snit pr dag...

pendec

pilleforbrug bio18

Indlæg af pendec » 13 dec 2014 21:42

thomas larsen skrev:måtte skruge op for temp på vvb da konen ikke var tilfreds med varmen vi havde i vandet... så den står på 6 nu... har på 5 dage brugt 200kg, hvilket giver 40 kg i snit pr dag...
Positivt er nok at du så termostaten have en funktion ;) Så har du måske fundet midtpunkt, så nogle kilo vindes, 40kg var da mindre end sidst, og vi har jo ellers rimelig blæsevejr hvor mange mærker forbruget stige.

Jeg går og leger med mine indstillinger , da den er gået lidt amok de sidste dage med meget vind. Årsagen er jeg har en Aspirotorhætte, og er der gang i vinden, så har jeg et rigtig godt træk og den kan tage pusten af min kedel. Så jeg sænker blæs disse dage og er lige nu på 17% og kan stadig holde min 75-80% ydelse med 1.00 ydelse på bio18.
Værd at vide er, hvis jeg lod den være på de 21% blæs, så har jeg ydelse på 90-95%, så en lille gevinst efter test over timer her.
men nu har den så kørt med de 17% i dage, ville have været fedt at den kunne teste sig selv frem til justering af blæs, som vel nok bliver en ilt måler.


Besvar