Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 05 dec 2014 18:40

:great:


Brugeravatar
Rene Laursen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 02 dec 2014 13:40
Mit fyr: NIBE/VØLUND Pellux 100 30KW
Areal: 341 + 94 + 151
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: 7-8,5 Tons
Geografisk sted: Slagelse

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af Rene Laursen » 05 dec 2014 19:55

Tak til Jesper (Triumph) at jeg måtte komme forbi og se hans Skotte..... det hjalp en del, men har også givet en del at tænke på, da han var meget detaljeret omkring hvor mange kombinationer der kan laves/fås.

nu skal der kigges på forskellige fyr.

Såfremt nogen har en Baxi Tpk24 / MGM / RTB så ville jeg meget gerne høre om jeg må høre omkring jeres erfaringer med disse fyr.

nemocharley

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 05 dec 2014 20:03

Hvis du ikke lige får bid her, så prøv at spørge inde på de individuelle foraer. Synes i øvrigt ikke at du skal afskrive pellux 100 førend du har haft lejlighed til at se et af slagsen - men det er self. helt dit valg. Pøj pøj med processen :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af triumph » 05 dec 2014 20:16

nemocharley skrev:Hvis du ikke lige får bid her, så prøv at spørge inde på de individuelle foraer. Synes i øvrigt ikke at du skal afskrive pellux 100 førend du har haft lejlighed til at se et af slagsen - men det er self. helt dit valg. Pøj pøj med processen :)
jeg gav ham faktisk brochuren med :wink:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af triumph » 05 dec 2014 20:18

Rene Laursen skrev:Tak til Jesper (Triumph) at jeg måtte komme forbi og se hans Skotte..... det hjalp en del, men har også givet en del at tænke på, da han var meget detaljeret omkring hvor mange kombinationer der kan laves/fås.

nu skal der kigges på forskellige fyr.

Såfremt nogen har en Baxi Tpk24 / MGM / RTB så ville jeg meget gerne høre om jeg må høre omkring jeres erfaringer med disse fyr.
karsten fra mgm gav mig en liste med telefonnumre jeg kunne ringe til
http://www.mgm-pillefyr.dk/


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af triumph » 11 dec 2014 05:33

Hej Rene
Jeg tænkte at hvis du var i tvivl om hvor stor dit nye fyr skulle være, så kan du jo bare regne baglængs;
1 kg træpiller giver 4,9 kw varme, hvis kedlen har en virkningsgrad på 0,9, vil du altså få 0,85 x 4,9 =4,41 KWh ud af et kg træpiller.
Så vil et 25 kw træpillefyr altså bruge 25/4,41 = 5,67 kg træpiller/t x 24 = 136 kg/døgn ved fuldlast.

Så kan du jo sammenligne med dit eget forbrug, og se om du bruger mere eller mindre end 136 kg/døgn, når det er aller koldest

Brugeravatar
Rene Laursen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 02 dec 2014 13:40
Mit fyr: NIBE/VØLUND Pellux 100 30KW
Areal: 341 + 94 + 151
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: 7-8,5 Tons
Geografisk sted: Slagelse

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af Rene Laursen » 11 dec 2014 20:26

Så har jeg haft kontakt til en forhandler omkring RTB, det var ikke positivt. den kan ikke fås, og hvorfor ville jeg have den..... den kan nok ikke fås enten fordi den har problemer....... eller også er var den så god at de alle ryger røg til USA, hmm kan ikke gøre mig klog på den snak....

Men begynder nu at vende tilbage til anderkendte mærker, de burde ikke have overlevet i så mange år fordi de bruger juks og hurtig brugtbilforhandler-tricks.....

Jeg er gået lidt væk fra TPK24, fordi, såvidt jeg kunne se, at brænderen ikke var modulerende??? altså kun høj/lav er dette korrekt??

Tænker nu på den anbefalede Vølund Pellux 100, tænd/sluk + Selvrens af rør/brænder + askeskuffer + mulighed for iltstyrring + kendt mærke.... er dette mit nye fyr?? i 30KW

uden religion/farve eller interesse for mersalg fra eventuelle handlere, HVAD er det bedste fyr til prisen for at opvarme 435m2?

og med alle disse nye ting vil jeg høre til råds omkring følgende punkter der skal være/hvorledes burde være eller IKKE være på et nyt moderne fyr:

• Aut. Tænd / Sluk (typer?)
• Modulerende (typer?)
• Automatisk / Sem-Rens (Typer?)
• Iltstyrring (JA/NEJ)
• Vandindhold (hvor stor betydning har det? har 150l på nuværende fyr?)
• WIFI (nødvendigt ved fyr der volder problemer??)
• Følsomhed for 6/8mm piller/smuld (forskel på fyr/erfaringer?)
• Reel KW ydelse (er det som med biler? kører ikke så langt som gennemtestet??)
• Vejrkompensering (++/--?)
• Flowmåler (hvad gør dette?)
• VVB Prioritering (min vandvarmer står i stuehus / fyr i garage kan dette så virke for mig?)
• Besparelse hmmm ja jeg ved det (burde der ikke kunne spares minimum 15-20% ift. det gamle Baxi? 7mdr=10T)
• Burde jeg beholde det gamle Baxi der kan brænde alt fra gamle mennesker til rumvæsener? ;o)

Triumph: Din beregning er jeg ikke helt med på? men jeg bruger i alt i gennemsnit over de sidste 3 år: 10.000kg på 7 mdr. + 5 mdr. el patron.

nemocharley

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 11 dec 2014 20:38

Pellux 100 er et fint bud - og er til en god pris ved Hedestoker 23500,- pt.

Husk nu lige MGM 25kw - den kan en del og spiser de piller du serverer til den. Kort fast snegl i modsætning flexsnegl - østrigertype-opbygning.

Måske 20kw Pellux 100 kan gøre det - 30kw har en bundydelse på 8kw...? Passats Bioheat er faldet i pris (så en 15kw til 40k), den kommer i 25kw også - et danskproduceret kvalitetsfyr (men dog et meget beskedent pillemagasin)

Vandindhold er til et fyr som mit, der ikke kan modulere - et fuldt modulerende fyr har brug for mindre vand.

Iltstyring er en god idé og da også en fast del af mgm og bioheat men skal tilkøbes pellux

Er vejrkompensering ikke lovpligtigt ved alle nye anlæg?

hvis du har plads vil jeg da beholde baxien og lave en kaskadeløsning som [tag]Brandsen[/tag] - så kan baxien også tage over når/hvis 15-20kw ikke rækker

ja du vil have autotænding - det er her sammen med en god varmestyring at de store besparelser ligger ift. baxiens pausefyring.

fyrene yder som minimum det de er testet til.

auto rens - mgm kan mest, bioheat dernæst med pellux 100 tæt på - med dit forbrug vil jeg selv sætte pris på den automatik, med mit er det knap så vigtigt men det giver jo sig selv). Er du ligeglad med at rense fyr, så er det også atmos d21p. Eller det pillefyr jeg har - dog vil en buffertank være en god idé til de ikke-modulerende pillefyr (selvom de også virker fint uden, så reducerer det antallet af tændinger). Jeg vil også placere Baxi tpk i den kategori. Det er noget solidt kram, med nogle år på bagen - gennemprøvede produkter. Men også lidt gammeldags (Varmebaronen har dog fået en ny brænder, som kan en del mere end den jeg har)

wifi og internet opkobling har ikke min interesse og jeg klarer mig fint uden - men der er mange der er rigtig glade for det. At styre fyret fra mobilos har da også nogle fordele.

nemocharley

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 11 dec 2014 21:58

afstand ml fyr og vandvarmer - jeg synes jeg kan læse lidt forskelligt, i nogle tilfælde er det billigst at bruge elpatronen, andre gange er vvb-prio at foretrække.

Men det er klart at med stor afstand så bliver elpatron mere attraktivt (....eller solvarme...sorry jeg har en brist på det punkt..)

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af Aaen » 11 dec 2014 23:17

Brist, aghr Nemo......pjat med dig :)


Besvar