Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
pendec

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af pendec » 09 dec 2014 18:23

Nå,
Gik og overvejede om jeg skulle gå ud og trække lidt i rørene og rengøre dem inden sneen måske slår igennem og det kan blive svært at komme til for frosne dæksler osv..

Hvornår gør i dette?
Har i offentlig kloak? og betaler for ekstra rens?
Valgt at få dem renset af vvs'r?
Hvor gamle er rør ved jer?

Mine er nok 10+ år gamle mindst, og mindre skade ved køkkenvask som gør der nok skal tages fat bare lidt oftere end 2 gange om året her. Jeg har ingen kommune eller vvs'r der gør det, og rørene er stadig min ejendom. Godt nok kun 25-30meter hovedrør men det er jo nok med diverse afløb til hovedrøret her. Trixtanken klarer den lokale kloakrenser, når de kommer og tømmer septik tanken alligevel, så kan jeg pænt få dem ti at suge slam i den anden.

Jeg er mest nysgerrig efter at høre om nogen gør det per rutine eller bare når lorten stopper til.
Min onkel var en af de uheldige og havde gamle rør og måtte tage sine mindst 1 gang om måneden iflg. ham selv.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af MichaelK » 09 dec 2014 18:56

Een gang årligt, bør sandfangsbrønde tilses og om nødvendigt tømmes.
Øvrige dele af kloaksystemet er normalt selvrensende, og burde ikke
kræve videre tiltag. Under forudsætning af, at rørene er uden skader,
eller væsentlige sætningsskader.

Mit eget kloaksystem blev totalt renoveret i 2008, så jeg har ikke nogen
problemer her. Selv mine to sandfangsbrønde har ikke haft behov for
rensning endnu.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af Landlyst » 09 dec 2014 20:24

pendec skrev:Nå,
Gik og overvejede om jeg skulle gå ud og trække lidt i rørene og rengøre dem inden sneen måske slår igennem og det kan blive svært at komme til for frosne dæksler osv..

Hvornår gør i dette?
Har i offentlig kloak? og betaler for ekstra rens? Offentlig kloak er når man ikke har nedsivning af en eller anden slags på egen grund og du får aldrig renset dine rør på egen matrikkel af kommunen
Valgt at få dem renset af vvs'r? Han skal kun rør dem over jorden og skal du have dem renset så ring til et spulerfirma
Hvor gamle er rør ved jer?

Mine er nok 10+ år gamle mindst, og mindre skade ved køkkenvask som gør der nok skal tages fat bare lidt oftere end 2 gange om året herHvad mener du med det? Har du en skade som ikke er lavet? . Jeg har ingen kommune eller vvs'r der gør det, og rørene er stadig min ejendom. Godt nok kun 25-30meter hovedrør men det er jo nok med diverse afløb til hovedrøret her. Trixtanken klarer den lokale kloakrenser, når de kommer og tømmer septik tanken alligevel, så kan jeg pænt få dem ti at suge slam i den anden. En trixtank OG en septiktank? Hvad skal det sige? En septiktank er sådan set det samme som en trixtank, men en trixtank har tre kamre... Og er det eneste lovlige at sætte ned i dag.

Jeg er mest nysgerrig efter at høre om nogen gør det per rutine eller bare når lorten stopper til.
Min onkel var en af de uheldige og havde gamle rør og måtte tage sine mindst 1 gang om måneden iflg. ham selv.
Er helt enig med MichaelK....
Men der er noget i din tekst som jeg undre mig noget over og måske tænker nogle har haft gang i at bilde en uvidende noget ind for at tjene penge? :shock:

pendec

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af pendec » 09 dec 2014 20:35

@Landlyst
Skaden som ikke er ordnet var delvist ordnet af anden med nyt rør på det område det var flækket men det her porcelænsrør's agtige erstatning er ikke lagt ned.

Skaden gør det virker men fosfor og skidt sætter sig på kanten fra køkken afløb (vel opvask affald) og skal renses oftere end ønsket.
Det har jeg så kloakrenseren til, selve røret i jorden har jeg split som sendes igennem når det er nødvendigt.

Spørgsmålene leder hen imod forskellen fra at få spulet/renset for en betaling , og regulær vedligehold når nødvendigt. Og så de mere heldige(og uheldige økonomisk) som har offentlig kloak tilslutning, som visse på lolland blev pålagt oprindeligt (men på pause lige nu).
Har man hjælp fra det offentlige og problemer, så aner jeg ikke om man så betaler for ekstra spuling?

Og jeg tror ikke mit eget er særligt nyt og om det gør en forskel om det er 10 eller 30år ved jeg heller ikke. Det virker!

edit: Måske blander jeg selve RØR i jorden og dem som sidder ved køkkenvask sammen. skakten udenfor ens t.ex køkkenvask er den som jeg primært mener. De skal jo vel også vedligeholdes selvom rør vedligeholder sig selv?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af Landlyst » 09 dec 2014 20:55

pendec skrev:@Landlyst
Skaden som ikke er ordnet var delvist ordnet af anden med nyt rør på det område det var flækket men det her porcelænsrør's agtige erstatning er ikke lagt ned.Okay nu mener jeg egentigt at jeg har lavet ret meget kloak og ved hvad der er hvad men jeg er lidt lost i hvad du mener? Porcelænsrør er nok glaseret lerrør.... Det er godt... Men ikke lagt ned?

Skaden gør det virker men fosfor og skidt sætter sig på kanten fra køkken afløb (vel opvask affald) og skal renses oftere end ønsket.
Det har jeg så kloakrenseren til, selve røret i jorden har jeg split som sendes igennem når det er nødvendigt.Fosfor? :shock: Er det en køkkenbrønd du har? Den skal væk.... Det er et fortidslevn

Spørgsmålene leder hen imod forskellen fra at få spulet/renset for en betaling , og regulær vedligehold når nødvendigt.Der er ingen grund til at rense mere end konstateret nødvendigt... Og er det mere end en gang så er det bedre at lave det der er årsagen... Og så de mere heldige(og uheldige økonomisk) som har offentlig kloak tilslutning, som visse på lolland blev pålagt oprindeligt (men på pause lige nu).
Har man hjælp fra det offentlige og problemer, så aner jeg ikke om man så betaler for ekstra spuling?Du får ikke hjælp fra det offentlige til noget kloak på din egen grund... Det er for egen lomme altid!

Og jeg tror ikke mit eget er særligt nyt og om det gør en forskel om det er 10 eller 30år ved jeg heller ikke. Det virker! Ikke specielt, det kommer an på om det er PVC, Beton eller Ler.... Og hvordan det ligger.... Virker det så lad det ligge... (og du har selvfølgeligt en skjulte rør forsikring, ik)

edit: Måske blander jeg selve RØR i jorden og dem som sidder ved køkkenvask sammen. skakten udenfor ens t.ex køkkenvask er den som jeg primært mener. De skal jo vel også vedligeholdes selvom rør vedligeholder sig selv?
Under din køkkenvask sidder en VANDLÅS som måske sommetider skal renses, afhængigt om at du har meget jord og fedt i det... Skakten udenfor? Er det en køkkenbrønd du mener? Måske du skulle tage nogle billeder så vi kan blive enige om hvad du snakker om? icon_cheesygrin.gif


Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af Flemmingth » 09 dec 2014 21:00

Har egen kloak med nedsivning og gammeldags septiktank.
Septiktanken bliver tømt en gang årlig iht. kommunal tømningsordning.
En rist på gårdspladsen 'trigger' rensning. Den er en slags samlebrønd for al indendørs afløb med en form for udfældning. Når vand begynder at 'stå op' i risten, bliver den gravet ud og så får de andre 'fælder' også lige en tur. Det sker nok med 3-4 års mellemrum (+/- ?).
Systemet er formentlig lavet i begyndelsen af '70erne - og tilsyneladende lavet godt. Vi har boet her siden '84, og har aldrig problemer af nogen art, bortset fra en vildvins rødder på et tidspunkt blokerede røret (glaseret ler) fra toilet til septiktank. Vildvinen blev likvideret og røret udskiftet til plast.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

pendec

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af pendec » 09 dec 2014 21:16

Landlyst skrev:Er det en køkkenbrønd du mener? Måske du skulle tage nogle billeder så vi kan blive enige om hvad du snakker om? icon_cheesygrin.gif
køkkenbrønd, det lyder helt korrekt ;) navnene har jeg sgu ikke fået, da de jo bare var der og skulle bruges.
(Vandlås sidder forhåbentlig ikke udenfor ;) og den har jeg da styr på)

Dem er der jo flere af, og her kan der jo falde gamle blade ned i, hvis konstruktionen/rengøring af tagrende gør dette, der er toilet/bad sæbe og vaskemaskiner og alt muligt andet som danner slam som sætter sig i bunden af disse brønde, inden de når ud til selve kloaken. og ja kloakken har det fint det er så egentlig nok mest brøndene jeg mener her.

Min onkel havde en konstruktion som [tag]Flemmingth[/tag] med samlebrønd hvor rør fra brønde førte hen inden den ledte vandet ud til sivene, der skulle han altså stadig tage fat rimelig ofte.

Alt det slam i de brønde skal vel renses , og da vel ikke kun 1 gang om året?

Nå, kan godt se jeg snakkede lidt for meget rør og for lidt brønde her ;)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af MichaelK » 09 dec 2014 21:29

Du har sikkert en fedtudskiller på køkkenafløbet. Det ligner en sandfangsbrønd, og er oftest
placeret lige uden for køkkenvinduet, eller i umiddelbar nærhed deraf? Den bliver tit fyldt med
netop fedtrester, men også sæberester vil sætte sig i den. Det er en rigtig ulækker sag, der
oftest sløjfes når kloaken renoveres.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af Landlyst » 09 dec 2014 21:32

pendec skrev: køkkenbrønd, det lyder helt korrekt ;) navnene har jeg sgu ikke fået, da de jo bare var der og skulle bruges.
(Vandlås sidder forhåbentlig ikke udenfor ;) og den har jeg da styr på)

Dem er der jo flere af, og her kan der jo falde gamle blade ned i, hvis konstruktionen/rengøring af tagrende gør dette, der er toilet/bad sæbe og vaskemaskiner og alt muligt andet som danner slam som sætter sig i bunden af disse brønde, inden de når ud til selve kloaken. og ja kloakken har det fint det er så egentlig nok mest brøndene jeg mener her.

Min onkel havde en konstruktion som [tag]Flemmingth[/tag] med samlebrønd hvor rør fra brønde førte hen inden den ledte vandet ud til sivene, der skulle han altså stadig tage fat rimelig ofte.

Alt det slam i de brønde skal vel renses , og da vel ikke kun 1 gang om året?

Nå, kan godt se jeg snakkede lidt for meget rør og for lidt brønde her ;)
Woow hold lige en halv.... Nu roder du (forhåbentligt) tingene helt sammen.... Dine afløb inden for, Køkkenvask (denne kan være undtagelsen) Men WC og gulvafløb skal alle løbe ud i din septik/trixtank? Har du to usammenhængende?
Alt med overflade vand, vand fra tagrender og riste... skal IKKE i det andet, altså ikke i septik/trixtank....

I helt gamle dage var det kun WC som gik i septik tank, resten blev nedsivet eller ledt til grøft....

Nyere så er alt indendørs afløb ledt til septik/trix.... og alt uden for (overfladevand) er ledt til sandfangsbrønd og der efter en faskine eller grøft....

Har man offentligt kloak så har både det inde fra og overfladevand været blandet og ført til samme rør i vejen.... Men det er man igang med at separere i dag, det vil sige at kun dit spildevand (Indendørs afløb) skal i den offennu skaltlige kloak og nogle steder skal overfladevandet så nedsives eller også er der en regnvandsledning til det...

Så vi skal lige have helt styr på hvad du snakker om? For er det blandet sådan så har dine sivedræn en alt for kort leve tid og dine septik/trixtanke en for stor belastning....

pendec

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af pendec » 09 dec 2014 21:39

Landlyst skrev:
Woow hold lige en halv.... Nu roder du (forhåbentligt) tingene helt sammen.... Dine afløb inden for, Køkkenvask (denne kan være undtagelsen) Men WC og gulvafløb skal alle løbe ud i din septik/trixtank? Har du to usammenhængende?
Alt med overflade vand, vand fra tagrender og riste... skal IKKE i det andet, altså ikke i septik/trixtank....

I helt gamle dage var det kun WC som gik i septik tank, resten blev nedsivet eller ledt til grøft....

Nyere så er alt indendørs afløb ledt til septik/trix.... og alt uden for (overfladevand) er ledt til sandfangsbrønd og der efter en faskine eller grøft....

Har man offentligt kloak så har både det inde fra og overfladevand været blandet og ført til samme rør i vejen.... Men det er man igang med at separere i dag, det vil sige at kun dit spildevand (Indendørs afløb) skal i den offennu skaltlige kloak og nogle steder skal overfladevandet så nedsives eller også er der en regnvandsledning til det...

Så vi skal lige have helt styr på hvad du snakker om? For er det blandet sådan så har dine sivedræn en alt for kort leve tid og dine septik/trixtanke en for stor belastning....
- Der er ikke snak om nogen afløb indendørs eller lign. Alt det er omkring udendørs aktiviteter.
- Der er septik og trixtank her.
- Bor i landområde, så ingen offentlig hjælp på brønde, kun septik/trixtanken.
Igen, rørene var nok så meget sagt, når det handler om "køkken"- brønde som sidder ved nedfald fra tagrender og køkkenvask og toilet.
MichaelK skrev:Du har sikkert en fedtudskiller på køkkenafløbet.
Nej, der er kun bundfaldet i brønden som jeg tager op med kloak renser (den med halvmånen forneden) og der skal nok spande til at tømme brønden. Som sagt det kan være 10år eller 30år gammel, det har jeg ikke noget info som jeg kan finde.
Har du link til sådanne fedtudskiller og hvad/hvordan den ser ud?


Besvar