Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røg i magasin

Spørgsmål vedr. Gejs samt det tilbehør der laves til Gejs Stokerfyr
Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Røg i magasin

Indlæg af Blob » 09 dec 2014 12:10

timkenneth skrev: det lyder da godt, dvs du har fået mere træk?
har det ændret på forbrændningen?
jeg har også noget røg i magasinet, men det skyldes udelukkende at den kun står og tøffer mellem 10 og 35% ydelse
Ja skorstenen er nu oppe i højde med rygningen. Tidligere var den ca. En meter under rygningen. Skorstensfejeren sagde at den jo burde være højere, men hvis ikke det gav nogle problemer synes han det var rart, så var den nemmere at feje :lol:
Så ja den har fået mere træk. Nej jeg kan ikke se det har ændret på forbrændingen. Så det kører fint.

Kan du ikke ændre dine røgplader, så du får lidt mere varme i skorstenen?
Hvad ef din røg temperatur?

Når det er mere end 7-10gr slå jeg over, så jeg sender mere varme i skorstenen. Og så kommet der lidt mindre røg, selvom det er hvid røg.


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Røg i magasin

Indlæg af timkenneth » 09 dec 2014 13:58

Blob skrev: Ja skorstenen er nu oppe i højde med rygningen. Tidligere var den ca. En meter under rygningen. Skorstensfejeren sagde at den jo burde være højere, men hvis ikke det gav nogle problemer synes han det var rart, så var den nemmere at feje :lol:
Så ja den har fået mere træk. Nej jeg kan ikke se det har ændret på forbrændingen. Så det kører fint.

Kan du ikke ændre dine røgplader, så du får lidt mere varme i skorstenen?
Hvad ef din røg temperatur?

Når det er mere end 7-10gr slå jeg over, så jeg sender mere varme i skorstenen. Og så kommet der lidt mindre røg, selvom det er hvid røg.
okay. så har det jo nok været lidt turbulens pga. vinden over rygningen der har givet nedslag i skorstenen og derfor der er røg i magasinet. men det er du jo nok kommet frem selv :great: så er det jo bare om man skal ahve flere trækstabilisatorer når det blæser godt op fra WEST

jo jeg mangler varme i skorstenen, men er pt for doven til at pille en plade ud, og det kører bare pisse godt med det her ret så gode tørre flis.

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Røg i magasin

Indlæg af Blob » 09 dec 2014 15:47

timkenneth skrev: okay. så har det jo nok været lidt turbulens pga. vinden over rygningen der har givet nedslag i skorstenen og derfor der er røg i magasinet. men det er du jo nok kommet frem selv :great: så er det jo bare om man skal ahve flere trækstabilisatorer når det blæser godt op fra WEST

jo jeg mangler varme i skorstenen, men er pt for doven til at pille en plade ud, og det kører bare pisse godt med det her ret så gode tørre flis.
Det er heldigvis nemt på min kedel. Det er bare at dreje et håndtag, så er der slået over.
Kender du din røgtemperatur?

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Røg i magasin

Indlæg af timkenneth » 09 dec 2014 19:14

Blob skrev: Det er heldigvis nemt på min kedel. Det er bare at dreje et håndtag, så er der slået over.
Kender du din røgtemperatur?
ja har pt på nyrenset kedel en temp på ca 85-90 grader, røgrøret er ikke for godt isoleret. det er også for lavt, men for nu må det gå an. afventer et vejrskifte vhor der skal brændes nogle flere kilo ignnem så der kan tages hul på det lidt mere "trælse" flis.

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Røg i magasin

Indlæg af Blob » 10 dec 2014 13:13

Hmm, min røgtemperatur ligger typisk på 78-85gr. og det er endda selvom jeg ikke har renset kedelen i et godt stykke tid. Jeg har overvejet at montere et kondensdræn i bunden af min skorsten. Jeg forberedte det da jeg monterede skorstenen, så den har kondenspakninger og jeg har også trukket kloakrør, så det er bare at forbinde. Sidst jeg var på taget og kiggede ned i skorstenen kunne jeg nemlig se spejling i bunden. Om det nu har været regnvand eller kondens vides ikke...

Selv når jeg slår over, og leder så meget varme som overhovedet muligt ud i skorstenen og fyrer 100%, så tror jeg aldrig den har været over 180-200gr. Men det er jo også et relativt lille fyr:)


Besvar