Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi 1,5 eller MGM15?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
famgrav
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23 dec 2007 15:52
Mit fyr: Scotte 16kW på OPOP H418
Areal: 148, 1½ plan
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: 23
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: I nærheden af Lemvig

Baxi 1,5 eller MGM15?

Indlæg af famgrav » 14 mar 2008 14:32

Hej

Jeg er på udkig efter et nyt fyr, og har fremskyndet projektet da varmtvandsbeholderen i vores oliefyr nu er læk. Intet er nu så skidt at det ikke er godt for noget....jeg har da fået trykprøvet centralvarmesystemet :D

Spørgsåmeler nu: Hvad skal man vælge.

Jeg har fået tilbud på en Baxi 1.5, MGM 15 og en Woody + Door-kedel.

Vi er kommet så langt, at jeg regner med at det bliver valget med Baxi'en eller MGM. Jeg har på fornemmelsen, at MGM15'eren ligner en Benekov R15 meget, både mht. ydelse og ydre mål. Da den kommer fra Liagro, kunne det jo også være nærliggende. Jeg kan godt li' modellen, da den er udstyret med selvtænder, hvilket jeg ikke kan se er en mulighed på Baxi'en. Derved skulle sommerdrift jo være mere tilgængelig. Omvendt frygter jeg, hvis den ligner Benekov'en, at jeg kommer til at bøvle med sodringe, som jeg kan læse rigeligt om på dette glimrende forum...

Er der nogle som kan give mig et godt råd mht. de to typer, og/eller er der nogle som har erfaringer med fyret fra MGM.

mvh Anders
hilsen Anders
-----------------
Scotte på OPOP H418, uden iltstyring. Trækstabilisator. Pannex 80 l. combi VVB, p.t. uden thermostat.


levi

Re: Baxi 1,5 eller MGM15?

Indlæg af levi » 14 mar 2008 15:23

famgrav skrev:Hej

Jeg er på udkig efter et nyt fyr, og har fremskyndet projektet da varmtvandsbeholderen i vores oliefyr nu er læk. Intet er nu så skidt at det ikke er godt for noget....jeg har da fået trykprøvet centralvarmesystemet :D

Spørgsåmeler nu: Hvad skal man vælge.

Jeg har fået tilbud på en Baxi 1.5, MGM 15 og en Woody + Door-kedel.

Vi er kommet så langt, at jeg regner med at det bliver valget med Baxi'en eller MGM. Jeg har på fornemmelsen, at MGM15'eren ligner en Benekov R15 meget, både mht. ydelse og ydre mål. Da den kommer fra Liagro, kunne det jo også være nærliggende. Jeg kan godt li' modellen, da den er udstyret med selvtænder, hvilket jeg ikke kan se er en mulighed på Baxi'en. Derved skulle sommerdrift jo være mere tilgængelig. Omvendt frygter jeg, hvis den ligner Benekov'en, at jeg kommer til at bøvle med sodringe, som jeg kan læse rigeligt om på dette glimrende forum...

Er der nogle som kan give mig et godt råd mht. de to typer, og/eller er der nogle som har erfaringer med fyret fra MGM.

mvh Anders
Synd du mere eller mindre har afskrevet woodyen - den ville jeg helt klart vælge af de 3 anlægstyper, men det er jo nok smag og behag langt hen af vejen :0)

Til sommerdrift er woodyen langt overlegen i forhold til både baxi og mgm. og så har den også selvtænder.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Baxi 1,5 eller MGM15?

Indlæg af kaptajnen » 14 mar 2008 21:16

Netop de 3 stokere du nævner tror jeg alle er ganske udmærkede stokere, som jeg faktisk alle selv har overvejet...

Du har faktisk et ganske lille olieforbrug, så du skal kigge efter en stoker med en lille effekt...

I dit sted ville jeg nok også tænke på hvilke brændsler du ønsker at køre med, idet dette kan være udslagsgivende på det faktum at dine favoritter har hver sin favoritdiciplin!

Held og lykke med stokerjagten!

PS
Er Bonnet og Dybe blevet slået sammen under kommunesammelægningerne hedder den sikkert Dybonnet idag! new15
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Baxi 1,5 eller MGM15?

Indlæg af Klaus » 15 mar 2008 06:59

Jeg tror ikke du skal være bange for sodringe.
Du skal gøre op med dig selv om du vil fyre med andet end piller, for så skal du vælge Benekoven, Baxien kan også fyre med fx korn, men da den skal skubbe asken foran sig kræver den lidt mere tilsyn.
Nu når jeg skriver Benekoven er det den jeg ville vælge i forhold til MGM, alene af den grund at magasinet er næsten dobbelt så stort :wink:
Men vil du se en Benekov i aktion så er der 1 time fra Bonnet til hvor jeg bor, med en tung fod, har nemlig familie i Bonnet.

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Baxi 1,5 eller MGM15?

Indlæg af soc » 16 mar 2008 16:27

Klaus skrev:Jeg tror ikke du skal være bange for sodringe.
Du skal gøre op med dig selv om du vil fyre med andet end piller, for så skal du vælge Benekoven, Baxien kan også fyre med fx korn, men da den skal skubbe asken foran sig kræver den lidt mere tilsyn.
Nu når jeg skriver Benekoven er det den jeg ville vælge i forhold til MGM, alene af den grund at magasinet er næsten dobbelt så stort :wink:
Men vil du se en Benekov i aktion så er der 1 time fra Bonnet til hvor jeg bor, med en tung fod, har nemlig familie i Bonnet.


Jeg vil lige støtte Klaus her. Benekoven er en af de bedste multifuel brændere jeg kender på markedet. Helt sikkert. :great:
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif


Brugeravatar
famgrav
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23 dec 2007 15:52
Mit fyr: Scotte 16kW på OPOP H418
Areal: 148, 1½ plan
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: 23
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: I nærheden af Lemvig

Re: Baxi 1,5 eller MGM15?

Indlæg af famgrav » 20 mar 2008 19:40

Hej alle

I skal have tusind tak for Jeres gode råd. Også tak til de som har tilbudt mig at ringe, hvis jeg havde spørgsmål. Jeg har de sidste dage virkeligt pløjet nettet iegnnem for alt hvad jeg kunne finde omkring fyring med piller, flis, korn og andet som minder så lidt som muligt om olie.

Jeg er dog stadig meget i tvivl....stoker eller pillebrænder??? Jeg har det nok på den måde, at uanset hvad valget falder på, er græsset altid grønnere hos de som har valgt alternativet.

Umiddelbart er fristelsen for at spare nogle tusinde kroner jo stor ved at vælge en decideret pillebrænder, fremfor en stoker (i hvertfald for mit vedkommende). Har været en tur ovre hos genboen, da jeg jo fandt ud af at han havde en Benekov R15 (uden tornado). Det kører jo bare, ingen larm eller lugt. Ser flot ud, og fylder mindre end jeg regnede med. Har også været en tur i Holstebro og besøge Levi's kollegaer hos VVS-eksperten. Woody og BIO 18 (...ja, og så Goliath) synes jeg ser meget fornuftige ud, specielt har pillebrænderen jo fordelen ved sommerdrift.

Ja, jeg synes det er svært. Jeg har jo før skrevet, at det nok endte med en Benekov, men de mange alternativer efter flere kig på nettet, gør det til en vanskelig beslutning.......det er jo en del penge der skal punges ud med.

Under alle omstændigheder er det meget spændende, og jeg glæder mig til at komme til at rode med det, uanset hvad valget falder på. Jeg glæder mig også meget til at besøge dette super forum flere gange, for det er da noget der virker.... :great:

Go' påske, allesammen...

Hilsen Anders
hilsen Anders
-----------------
Scotte på OPOP H418, uden iltstyring. Trækstabilisator. Pannex 80 l. combi VVB, p.t. uden thermostat.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Baxi 1,5 eller MGM15?

Indlæg af Ulrik » 22 mar 2008 10:42

Hej Anders

Du kan ikke umiddelbart sammenligne med naboens anlæg.
Det kræver at i har samme antal m2 at opvarme eller samme varmeforbrug.

Du har ikke så mange m2 at opvarme.
Ifølge dit olieforbrug skal du have et anlæg med størrelsen 5 - 9 kw
Kilde: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/beregn.asp

Det er min bedste overbevisning at du vil have mest ud af en pillebrænder som woody/scotte/boink, Bio18 osv.

Går du over i stokere som KL, Goliath eller Benekov, vil du uden tvivl få problemer pga. dit lave forbrug.
Det håndterer pillebrænderen LANGT bedre.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Servteqh
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 229
Tilmeldt: 06 jul 2007 21:29
Mit fyr: Benekov L25 kedel, Bioteqh 15 brænder
Areal: 140
Brændsel: Olie/Træpiller/flis
Dagligt forbrug: 0 Kg i øjeblikket
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Baxi 1,5 eller MGM15?

Indlæg af Servteqh » 23 mar 2008 17:15

Anders:

Du nævner selv en MGM 15.
Og du har set/hørt en Benekov R15 køre. og blev meget positivt overrasket over lyden og den manglende lugt.

En MGM 15 Køre og fungere som en rigtig stoker. Men er designet til at virke som et pillefyr.
Du vil opnå fuldstændig den samme komfort som ved et hvert andet pillefyr.
Men du vil også samtidig kunne nyde muligheden for at kunne fyre med meget forskelligt brændsel.

Men du undgår ikke at rense dit fyr. Ligegyldigt hvilket mærke du vælger.
Kender til hvordan Benekov-fyr virker. (Godt)
Bryder sig ikke om mennesker der lyver og stjæler sig til Succes.
Fyret er slukket. Lad os se hvad der kommer op til vinter..???

Brugeravatar
famgrav
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23 dec 2007 15:52
Mit fyr: Scotte 16kW på OPOP H418
Areal: 148, 1½ plan
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: 23
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: I nærheden af Lemvig

Re: Baxi 1,5 eller MGM15?

Indlæg af famgrav » 23 mar 2008 18:10

Hej servteqh

Nej, rensning undgår man jo aldrig......meeen er det ikke også lidt at charmen. Der skal da være lidt at nusse med :lol:

Netop pasningen af disse anlæg har naturligvis været inde i overvejelserne fra starten af, men efter at jeg efterhånden har læst en hel del af indlæggende i de forskellige tråde, er jeg meget fortrøsningsfuld. Desuden, ved den regelmæssige pasning vil man jo også kunne få en fast rutine med at kontrollere forbrug, drift osv....samt samle nogle erfaringer.

Jeg har iøvrig snakket med Karsten fra Liagro. Kunne forstå på ham at MGM'eren faktisk fungerede a'la en faldstoker, hvilket jeg ikke var klar over.

/Anders (famgrav)
hilsen Anders
-----------------
Scotte på OPOP H418, uden iltstyring. Trækstabilisator. Pannex 80 l. combi VVB, p.t. uden thermostat.

Brugeravatar
Servteqh
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 229
Tilmeldt: 06 jul 2007 21:29
Mit fyr: Benekov L25 kedel, Bioteqh 15 brænder
Areal: 140
Brændsel: Olie/Træpiller/flis
Dagligt forbrug: 0 Kg i øjeblikket
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Baxi 1,5 eller MGM15?

Indlæg af Servteqh » 23 mar 2008 18:16

Jamen så er vi jo enige.......Dejligt
Kender til hvordan Benekov-fyr virker. (Godt)
Bryder sig ikke om mennesker der lyver og stjæler sig til Succes.
Fyret er slukket. Lad os se hvad der kommer op til vinter..???


Besvar