Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Rene Laursen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 02 dec 2014 13:40
Mit fyr: NIBE/VØLUND Pellux 100 30KW
Areal: 341 + 94 + 151
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: 7-8,5 Tons
Geografisk sted: Slagelse

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af Rene Laursen » 05 dec 2014 07:35

Triumph - ja tak, det betyder meget at få den ærlige erfaring fra folk.... jeg savner objektiviteten fra de forskellige leverandører.... du siger til så kommer jeg forbi.... hilsen René


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af Ugelvig » 05 dec 2014 08:02

Når du nu er på øen, syntes jeg bestemt at Kærsgaard VVS er et besøg værd. De har gjort meget i bioenergi og har været med siden, tidernes morgen. Mit eget anlæg er købt igennem dem (og jeg bor i Sønderjylland). Ene og alene fordi, de var de eneste der ville sælge en Iwabo brænder til mig :)

http://www.kaersgaard.dk/index.htm
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 05 dec 2014 09:25

man kan i øvrigt sætte en iwabo på en baxi kedel har jeg set :)

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af Ugelvig » 05 dec 2014 09:35

Det er nemlig rigtig en Baxi TPK24 med Iwabo Villa S2. Var meget tæt på, at jeg havde købt det i stedet for min Atmos D14P.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 05 dec 2014 10:50

ok - tpk har et manual 'rensehåndtag' og er i ret god kvalitet - hvorfor d14p over tpk kedlen Ugelvig?


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af Ugelvig » 05 dec 2014 11:00

Simpelheden i Atmos kedlen vandt til sidst. Det har jeg på ingen måde fortrudt bagefter. Faktisk lever kedlen til fulde op til forventningerne. Kan man være et svin og kun rense den for hver 500 - 750 kg piller og der INGEN automatisk rens er af kedlen, og samtidig ligger med en røggastemp. under 100 grader C, er kedlen altså godkendt. Og det er en kedel til omkring 10.000,- (Så kommer, snegl, brænder, shunt, silo m.v. ved siden af).

Men dermed ikke sagt, at Baxi TPK IKKE er en god kedel, for det er det. Den kan bare noget andet.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 05 dec 2014 11:47

Atmoskedlen og pellmax ub kedlen ligner lidt hinanden på det punkt - jeg har ikke renset min kedel endnu (startede op 15/10) - røggas på 100-120 alt efter hvor meget træstabilisatoren vipper. Når det så er sagt, så er det så småt ved at være rensetid - det bliver nok i morgen el. søndag. Men altså mere end 1½ måned uden at gøre andet end at hælde piller i er helt okay for mig :)

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af Ollii » 05 dec 2014 16:25

nemocharley skrev:Atmoskedlen og pellmax ub kedlen ligner lidt hinanden på det punkt - jeg har ikke renset min kedel endnu (startede op 15/10) - røggas på 100-120 alt efter hvor meget træstabilisatoren vipper. Når det så er sagt, så er det så småt ved at være rensetid - det bliver nok i morgen el. søndag. Men altså mere end 1½ måned uden at gøre andet end at hælde piller i er helt okay for mig :)

Hehe. Nemo med dit forbrug skulle jeg kun rense hver andet eller tredje år. Når fyret kører på piller tømmer jeg askeskuffen ved ca 3 ton og renser ved ca det dobbelte. :great: Med korn tømmer jeg oftere askeskuffe men den æder dog nemt et ton.


mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

nemocharley

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 05 dec 2014 17:03

altså jeg kunne godt køre dobbelt så længe uden rens, hvis jeg var ligeglad - men jeg kender mig selv godt nok til at jeg bare ville begynde at glemme det, hvis der ikke var en hvis frekvens i det (ca 5 gange årligt bliver det så til)

men at sammenligne stoker med en pillebrænder/fyr af min type er ikke helt fair - de er ret forskelligt bygget op (der er vist også et håndtag på ksmén). Man kan sige at det jeg har betalt for er holdbarhed og stabilitet (få bevægelige dele blandt andet) - minusset er så gør det selv rens, som jo så ikke rigtig opleves som et minus med mit forbrug. Bevares en MGM Junior kunne have gjort livet lidt lettere (og den er endda en tand billigere) men det gør mig altså ikke noget :).

En anden ting som jeg er glad for er at mit fyr har været på markedet i sin nuværende form i knap 10 år, og det lader altså til at det bare kører. Iwabo s2 har endnu flere år at trække erfaringerne fra.

Hvor stor er din KSM egentlig Olli - er det en 18kw?

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af Ollii » 05 dec 2014 18:37

Hej godt ord igen. Og korrekt min gamle scotte kunne heller ikke æde det samme uden tømning. men den tog dog det halve.
Ingen håndtag det er en gammel svend.
Mener det er en 18 kw kedlen er 35 kw hvilket hjælper på aske plads.

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Besvar