Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Trist læsning om priser på boliger med pillefyr

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
calle

Trist læsning om priser på boliger med pillefyr

Indlæg af calle » 04 dec 2014 20:06

http://bolignyheder.boligsiden.dk/2014/ ... -pillefyr/

Og her gik man og troede, at man havde et guldæg :roll:

Det må så være på Sydfyn, at man finder det store udbud af billige boliger icon_cheesygrin.gif

http://bolignyheder.boligsiden.dk/wp-co ... llefyr.jpg

Venlig hilsen
Last edited by 1 on calle; edited 4 times in total


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Trist læsning om priser på boliger med pillefyr

Indlæg af Ugelvig » 04 dec 2014 20:08

Nu bare vent til BR15 kommer, så vil du se ballade på energisiden... ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

calle

Trist læsning om priser på boliger med pillefyr

Indlæg af calle » 04 dec 2014 20:10

Ugelvig skrev:Nu bare vent til BR15 kommer, så vil du se ballade på energisiden... ;)
Hvad ?

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Trist læsning om priser på boliger med pillefyr

Indlæg af Ugelvig » 04 dec 2014 20:16

Noget med solceller og faktoren de giver i energirammen og energimærkning... ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Trist læsning om priser på boliger med pillefyr

Indlæg af BWJ » 04 dec 2014 20:23

Ugelvig skrev:Noget med solceller og faktoren de giver i energirammen og energimærkning... ;)

Øhhhh :| hvad
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Søren-R
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 311
Tilmeldt: 31 dec 2011 07:16
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 125
Brændsel: 8 mm Fågelfors
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Årligt forbrug: 3,5 T
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 2 gange

Trist læsning om priser på boliger med pillefyr

Indlæg af Søren-R » 04 dec 2014 20:28

Klippet fra http://www.energitjenesten.dk/lavenergi ... -2015.html

Her er et regneeksempel for en lavenergiklasse 2015 bolig:

Bygningens areal 150 m²
Årligt varmeforbrug: 6000 kWh
Årligt elforbrug (uden belysning): 600 kWh
Årligt eltilskud fra solceller: 1100 kWh


For klasse 2015 er omregningsfaktoren 0,8 for fjernvarme og 2,5 for el.

Dette giver et samlet energibehov på: ((6000 x 0,8)+(600 x 2,5)-(1100 x 2,5)) = 3550 kWh, hvilket svarer til ≈ 24 kWh/m²/år.

Energirammen i pågældende bygning er dermed overholdt, men kun pga. solcelleanlægget. Fjernes energitilskudet fra solceller ville energirammen ikke holde
Du må aldrig tro du er værdiløs.
Du kan altid bruges som et dårligt eksempel

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Trist læsning om priser på boliger med pillefyr

Indlæg af Ugelvig » 04 dec 2014 20:31

Men hvis man nu siger at omregningsfaktoren for solceller er, lad os sige... 1 ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Trist læsning om priser på boliger med pillefyr

Indlæg af nemocharley » 04 dec 2014 20:33

det er altså et mærkeligt system, det her med diverse energimærkninger, jeg kan ikke finde ud af det

- pillefyr larmer? Alt ånder fred og idyl her - det tåler da slet ingen sammenligning med den jetmotor af en oliebrænder vi kørte med for to sæsoner siden.

Med eller uden pillefyr er vores hus reelt set usælgeligt - det er for lille, for gammeldags og ligger det forkerte sted. Skulle vi nogensinde flytte herfra, må vi nok belave os på, at vi pludselig står med et fint lille "sommerhus" istedet :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Trist læsning om priser på boliger med pillefyr

Indlæg af triumph » 05 dec 2014 00:16

nemocharley skrev:det er altså et mærkeligt system, det her med diverse energimærkninger, jeg kan ikke finde ud af det

- pillefyr larmer? Alt ånder fred og idyl her - det tåler da slet ingen sammenligning med den jetmotor af en oliebrænder vi kørte med for to sæsoner siden.

Med eller uden pillefyr er vores hus reelt set usælgeligt - det er for lille, for gammeldags og ligger det forkerte sted. Skulle vi nogensinde flytte herfra, må vi nok belave os på, at vi pludselig står med et fint lille "sommerhus" istedet :)
Det er vist bare et politisk valg.
Folk vil ikke bo på landet siger de. Det er vel ikke så mærkeligt når skolerne lukker, og tilbud forsvinder.
Så falder priserne, og selvom folk godt vil bo på landet, så tør de ikke købe et hus der. For de ved at de ikke kan komme af med det igen. Og hvis de endeligt køber huset, så kan de ikke optage lån i det, som muliggør at man kan vedligholde huset. Man kan jo ikke låne 130.000 til et nyt tag, hvis huset kun kan sælges for 500.000, så bliver det jo ikke 630.000 værd fordi der kommer nyt tag på.

Når politikkerne giver 5 milliarder (var det ikke det det de regnede med at miste ?) til en metro i københavn, frem for at bruge dem i landområderne, eller når der gives tilskud på billetter til øresundsbroen, for at styrke øresundsregionen. Og prisen skal betales af storbæltsbroen. Det må jo så svække storbæltserelgionen. Storebæltsbroen skal jo så i øvrigt også betale for en ny storstrømsbro.
Hvis politikkerne valgte at prioritere landområderne, ville de, ud over at få et helt danmark, også undgå store indfrastrukturbyggerier i de store byer

nemocharley

Trist læsning om priser på boliger med pillefyr

Indlæg af nemocharley » 05 dec 2014 06:55

For knap to år siden hørte jeg et radioprogram - det var en pensioneret stadsarkitekt og en nationaløkonom med special i landbrugets økonomi. De snakkede om hvad der skulle til for at bevare velfærdsstaten, solidariteten - ja i det hele taget det niveau vi har i dag, hvor vi trods alt stadig kan se hinanden i øjnene uden at skamme os for meget. De havde forskellige faktorer oppe men var begge enige om at strukturelle ændringer var den eneste vej frem, hvis vi skulle klare os igennem globaliseringen - og hold nu fast: Infrastrukturelt så de at der om 75 år ville være motorvej fra København til Esbjerg og fra ca. Randers til grænsen, og at Danmarks befolkning ville samle sig i de områder. Bye bye Aalborg!! De sagde mange kloge ting, og det var jo ikke fordi at de synes godt om landets opløsning ift. byernes vækst, i fremtiden ville der bare ikke være råd til andet end en beskeden landoplevelse langs en 8 sporet motorvej - for nu at sætte det lidt på spidsen.

Lige nu er landområderne en slags kapitalistiske ofringszoner, eller sorte huller - som, hvis man tænker lidt anderledes, faktisk kan udfolde sig i som menneske. Jeg har venner som har handlet hus til 250k på Mors, 435k i Østhimmerland og en 600k i Lemvig (som jo stadig tilbyder en reel provinsiel byoplevelse). Alle husene var til at flytte direkte ind i, ingen af dem er under 150m2 og alle har udbygninger m. garage/værksted m. tilhørende 2000m2+ grund. En af dem er gældfri nu, en anden passer ungerne derhjemme fuld tid osv. Ting der bare ikke var mulige hvis man boede i Storkbh med en middelindkomst.

Her hvor jeg bor er der 25 huse til salg (ikke alle officielt) - 3 af dem ryger på tvang meget snart. Huse under 500k kan du ikke låne til, hvilket udgør cirka halvdelen af boligmassen i landsbyen (som har cirka 100 huse), så det giver jo sig selv, at landsbyen på sigt bliver en spøgelsesby.
Jeg tror ikke politikerne vil have at vi skal overleve herude på landet, men de kunne i de mindste rive de tomme huse ned, når det nu engang er et strukturelt problem, som de ikke vil gøre noget ved.


Besvar