Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarmen driller - Hjælp søges

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Gulvvarmen driller - Hjælp søges

Indlæg af Nybegynderen » 02 dec 2014 19:08

Min gulvvarme driller i to rum - soveværelse og badeværelse/gang.
Der er termostat i begge rum, MEN i bryggerset hvor gulvvarmen er sat op mangler ved røret / hvor slagerne løber i gulvet mangler der ved de to udløb ( eller hvad det hedder ) de hvide "hoveder" med trådløs rumregulering. Det gør der ved de slanger til de andre rum, hvor gulvvarmen virker fint.

Der sidder i stedet to lave hvide "dutter" som manuelt kan drejes.

Mine to spørgsmål:
1.) Kan man sætte to automatiske regulatorer op selvom resten af systemet er sat op? Hvis ja, hvordan?
2.) kan man styre gulvvarmen ved at dreje manuelt på de to hvider dimser direkte ved røret, hvor slangerne går til de nævnte rum?

På forhånd tusind tak! :)


pendec

Gulvvarmen driller - Hjælp søges

Indlæg af pendec » 02 dec 2014 19:11

1) Kræver man vist kender din gulvvarme styring, så man ved hvor mange auto termostater du kan styre på anlægget, på mit gamle pannex kunne jeg have 8 enheder, og kunne så sætte 4 mere på hvis jeg have brug for det.

2) Du må tilsvarende have flowmålere på, så kan du nemlig styre varmen, ved at sætte flow, der vil med mindre flow komme mindre varmt vand i cirkulation. Der må dog være en shunt med termostat som styrer indgående varme på gulvvarmen, så at sætte flow kan sænke det på de hvide/manuelle propper men hvor meget ved jeg ikke..

Jeg bruger KUN de hvide manuelle propper her, og flow står på 3 på alle mine flowmålere.

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Gulvvarmen driller - Hjælp søges

Indlæg af Nybegynderen » 02 dec 2014 19:24

På kassen hvor ledningerne fra de hvide hoveder løber hen er dér skrevét mangler... Kan man manuelt skrue på de små hvide dimser så der kommer varme i de rum som mangler?
Så vil jeg senere undersøge at sætte hvide hoveder til automatik på senere..

Ville gerne udloade billede, ,em filen åbenbArt for stor

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Gulvvarmen driller - Hjælp søges

Indlæg af Nybegynderen » 02 dec 2014 19:30

Der er termostat i begge rum.. Kan man dreje en smule på de hvide dimser manuelt i bryggerset og så få varme på?

De tidligere nævnte hvide hoveder menes telestater :)

pendec

Gulvvarmen driller - Hjælp søges

Indlæg af pendec » 02 dec 2014 20:31

dine termostater er vel forbundet trådløst til dine autotermostater i fyrrum hvor de burde sidde på og så gå op til en styreenhed som modtager info fra de trådløse målere i rum.

Du kan klart sætte de hvis propper på og styre flow på dem. Det fungerer her, der er jo dog forskellen at de ikke styres af termostat og nok giver et højere forbrug. Jeg syntes bare ikke det virkede godt med min gulvvarme, især når der gik 24timer før gulv havde ret temp.


Besvar