Bedste placering af vacuumrør

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
tnordholt

Bedste placering af vacuumrør

Indlæg af tnordholt »

Nu har mit solfangeranlæg med 2*30 rør placeret stik syd i 20 graders hældning kørt i 3 mdr og jeg må sige jeg er lidt skuffet. Jeg pumper ind i en 300 L ny lagdelt buffertank men temp i denne er endnu ikke kommet over 52 grader, selv på helt skyfrie dage hvor vi ikke har brugt noget vand overhovedet. Anlægget virker som det skal, men jeg syntes simpelthen ikke effekten er så stor som jeg havde regnet med. Jeg mistænker hældningen for at være problemet. Inden jeg satte anlæget op læste jeg mig til at med vacuumrør ville jeg kun miste 1% ved at læge dem i 20 graders hældning i stedet for 30 grader, men det er måske forkert? Nu har jeg set et par kommentarer fra andre der siger rørene helst skal være helt oppe i 45 graders hældning! Er der nogen af jer der har erfaring med hældningen på vacuum rørene??

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Bedste placering af vacuumrør

Indlæg af Flunk »

Når du taler om hældning, er det så fra vandret eller fra lodret?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
levi

Re: Bedste placering af vacuumrør

Indlæg af levi »

tnordholt skrev:Nu har mit solfangeranlæg med 2*30 rør placeret stik syd i 20 graders hældning kørt i 3 mdr og jeg må sige jeg er lidt skuffet. Jeg pumper ind i en 300 L ny lagdelt buffertank men temp i denne er endnu ikke kommet over 52 grader, selv på helt skyfrie dage hvor vi ikke har brugt noget vand overhovedet. Anlægget virker som det skal, men jeg syntes simpelthen ikke effekten er så stor som jeg havde regnet med. Jeg mistænker hældningen for at være problemet. Inden jeg satte anlæget op læste jeg mig til at med vacuumrør ville jeg kun miste 1% ved at læge dem i 20 graders hældning i stedet for 30 grader, men det er måske forkert? Nu har jeg set et par kommentarer fra andre der siger rørene helst skal være helt oppe i 45 graders hældning! Er der nogen af jer der har erfaring med hældningen på vacuum rørene??
Hej tnordholdt.

Som jeg har forstået funktionen af vacuumfangere så er de mere effektive om sommeren end alm. fangere.-

MEN om efteråret hvor der er under 15 grader udenfor, bliver de meget ueffektive - fordi den væske der er i fangerne falder ned i bunden af røret, og ikke kan komme op og lave energi. (Her vil en alm. fanger på en solskinsdag være mere effektiv).

En vacuumfanger er afhængig af udetemp. også, hvor en alm fanger primært tænker på stråler fra solen.

Det er den forklaring jeg har fået.
tnordholt

Re: Bedste placering af vacuumrør

Indlæg af tnordholt »

Hej Flunk,

De ligger nu i 20 graders vandret hældning på taget.
Sol-eco
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Re: Bedste placering af vacuumrør

Indlæg af Sol-eco »

Hej

Vedrørende hældning på solfangere, så er det sådan for alle solfangere, hvad enten det er rørfangere eller almindelige fangere, at den bedste virkningsgrad fås når solen lyser vinkelret på solfangeren.

Med din hældning på kun 20 grader, så lyser solen næsten vandret ind på fangeren, hvilket betyder at en stor del af strålingen reflekteres fra fangeren og dermed ikke bliver udnyttet.

Om vinteren hvor solen står lavt på himlen, er det mest optimalt med en meget stejl hældning, 60-65 grader, idet man derved får den mest vinkelrette stråling på fangeren. Om sommeren derimod står solen højt på himlen og det mest optimale er en lavere hældning på 35-40 grader.

Eftersom de fleste ikke vil løbe og skifte hældning på deres solfangere hele tiden så anbringer de fleste deres fangere i en vinkel på ca. 45 grader for at få den bedste virkning.

Rørfangere kan fungere efter 2 principper.

Princippet med gennemløb, det er samme princip som i en almindelig fanger. De fleste rørfangere fungerer efter heatpipe princippet.

Her har man et lukket kobberrør med en let fordampelig væske i. Kobberrøret placeres inden i et glasrør der fungerer som solfanger. Varmen fra solen fanges i glasrøret og overføres til kobberrøret hvorved væsken i røret fordamper. Dampen stiger op til toppen af kobberrøret hvor den afkøles af forbipasserende vand/glykol, dampen fortættes og løber ned i bunden af røret og en ny cyclus kan begynde.

For at dette system kan fungere kræves det at denne type solfanger anbringes med en vis hældning. En hældning på 20 grader må anses som det absolut laveste der kan fungere, normalt anbefales 30-75 grader.

Modsat hvad Levi har fået forklaret så er fordelen ved vakuumfangere at de har et mindre varmetab end almindelige fangere, med andre ord, de har en relativt højere ydelse om vinteren eller når de arbejder ved høje temperaturer.

Effektiviteten med hensyn til at opfange solens stråler er stortset den samme som på almindelige fangere, idet det er samme type belægninger man bruger både på fladpladefangere og rørfangere. Den store forskel kommer ved at der tabes mindre varme fra rørfangeren på grund af den gode isolering ved hjælp af vakuum.

Når det så er sagt, så kræves der altså sol for at fangeren kan levere energi i nævneværdige mængder, og fangeren skal have mulighed for at komme af med energien. Hvis der kun er tilstrækkeligt sol til at der kan opnås en temperatur på 45 grader i solfangeren, så kan der jo ikke afleveres noget energi i tanken hvis temperaturen her er 50 grader.
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Bedste placering af vacuumrør

Indlæg af Flunk »

Sol-eco skrev:Hej

Om vinteren hvor solen står lavt på himlen, er det mest optimalt med en meget stejl hældning, 60-65 grader, idet man derved får den mest vinkelrette stråling på fangeren. Om sommeren derimod står solen højt på himlen og det mest optimale er en lavere hældning på 35-40 grader.

Eftersom de fleste ikke vil løbe og skifte hældning på deres solfangere hele tiden så anbringer de fleste deres fangere i en vinkel på ca. 45 grader for at få den bedste virkning.
Jeg lærte engang at i DK hvor solen står lavt on foråret og efteråret, var den bedste hældning 70 gr.
Ud fra den vurdering at om sommeren var der selv med en hældning på 70 gr varme nok.
Man fik altså den længste sæson på denne måde.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
tnordholt

Re: Bedste placering af vacuumrør

Indlæg af tnordholt »

Hej Bjarne,

Mange tak for den udfoerlige forklaring! Det var rigtig godt at faa forklaret princippet i vacuum roerene. Jeg har et ekstra panel med 30 roer liggende jeg alligevel havde planer om at saette op til sommer saa jeg har total 90 roer, saa jeg tror simpelthen jeg i samme omgang haever alle tre paneler til 45 eller 55 grader saa jeg kan faa mere effekt i de kolde maaneder. Jeg regner med at faa koblet anlaegget paa gulvvarmen i loebet af april, da jeg regner med at jeg med 90 roer burde kunne faa en del gulvvarme ud af det. Jeg har gulvvarme i hele huset, saa det vil naesten vaere tosset ikke af faa udnyttet de 90 roer om vinteren.

Igen, mange tak for forklaringen.

Mvh
Thomas
levi

Re: Bedste placering af vacuumrør

Indlæg af levi »

Sol-eco skrev:Hej

Vedrørende hældning på solfangere, så er det sådan for alle solfangere, hvad enten det er rørfangere eller almindelige fangere, at den bedste virkningsgrad fås når solen lyser vinkelret på solfangeren.

Med din hældning på kun 20 grader, så lyser solen næsten vandret ind på fangeren, hvilket betyder at en stor del af strålingen reflekteres fra fangeren og dermed ikke bliver udnyttet.

Om vinteren hvor solen står lavt på himlen, er det mest optimalt med en meget stejl hældning, 60-65 grader, idet man derved får den mest vinkelrette stråling på fangeren. Om sommeren derimod står solen højt på himlen og det mest optimale er en lavere hældning på 35-40 grader.

Eftersom de fleste ikke vil løbe og skifte hældning på deres solfangere hele tiden så anbringer de fleste deres fangere i en vinkel på ca. 45 grader for at få den bedste virkning.

Rørfangere kan fungere efter 2 principper.

Princippet med gennemløb, det er samme princip som i en almindelig fanger. De fleste rørfangere fungerer efter heatpipe princippet.

Her har man et lukket kobberrør med en let fordampelig væske i. Kobberrøret placeres inden i et glasrør der fungerer som solfanger. Varmen fra solen fanges i glasrøret og overføres til kobberrøret hvorved væsken i røret fordamper. Dampen stiger op til toppen af kobberrøret hvor den afkøles af forbipasserende vand/glykol, dampen fortættes og løber ned i bunden af røret og en ny cyclus kan begynde.

For at dette system kan fungere kræves det at denne type solfanger anbringes med en vis hældning. En hældning på 20 grader må anses som det absolut laveste der kan fungere, normalt anbefales 30-75 grader.

Modsat hvad Levi har fået forklaret så er fordelen ved vakuumfangere at de har et mindre varmetab end almindelige fangere, med andre ord, de har en relativt højere ydelse om vinteren eller når de arbejder ved høje temperaturer.

Effektiviteten med hensyn til at opfange solens stråler er stortset den samme som på almindelige fangere, idet det er samme type belægninger man bruger både på fladpladefangere og rørfangere. Den store forskel kommer ved at der tabes mindre varme fra rørfangeren på grund af den gode isolering ved hjælp af vakuum.

Når det så er sagt, så kræves der altså sol for at fangeren kan levere energi i nævneværdige mængder, og fangeren skal have mulighed for at komme af med energien. Hvis der kun er tilstrækkeligt sol til at der kan opnås en temperatur på 45 grader i solfangeren, så kan der jo ikke afleveres noget energi i tanken hvis temperaturen her er 50 grader.
Interessant læsning, og godt formuleret.

Jeg vil undersøge de fangeres virkning nærmere. :0)
Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: Bedste placering af vacuumrør

Indlæg af Bo Andersen »

tnordholt skrev:Nu har mit solfangeranlæg med 2*30 rør placeret stik syd i 20 graders hældning kørt i 3 mdr og jeg må sige jeg er lidt skuffet. Jeg pumper ind i en 300 L ny lagdelt buffertank men temp i denne er endnu ikke kommet over 52 grader, selv på helt skyfrie dage hvor vi ikke har brugt noget vand overhovedet.
Jeg har ingen erfaring med vinklen, men i denne uge har min max. fanger temp været 112 grader (under prioritets-test)
Jeg kan NEMT varme de 300L op til 65 grader på en enkelt dag, og stadig levere rumvarme det meste af dagen.
Der er 2x30 rør, en HUCH 300L beholder, 18kW pladeveksler og en Steca 0603 controller.
Vinklen er næsten stik syd, måske 5-10 grader ude af kurs, på et tag med 30grader taghældning.
Jeg har været oppe på 35kWh for en enkelt dag. (d.28-08-2007)
Ellers er det ca. 10-12 kWh/døgn i disse dage.

Glæder mig til at se min 1.års-produktion d.12-08-08

-Venligst, Bo Andersen-
tnordholt

Re: Bedste placering af vacuumrør

Indlæg af tnordholt »

Hej Bo,

Det virker som en meget hoej temperatur og meget hoej ydelse, specielt naar man taenker paa at det var i slutningen af april, du kun har 60 roer og de endda kun er i en vinkel paa 20 grader. Hvilken type fangere er det du har??

Mvh
Thomas

Besvar