Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Returløbsventiler forkert monteret?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
DeMolai
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29 nov 2014 19:41

Returløbsventiler forkert monteret?

Indlæg af DeMolai » 29 nov 2014 21:21

Har gået det sidste stykke tid og rodet lidt med mit gulvvarme, da jeg ikke syntes det kan blive rigtigt varmt, selv om jeg skruer op på max.
Specielt i "soveværelset" vil det ikke blive varmt det er den kreds der ligger længst væk og den har også en anden type ventil(se billede).
Kom så til at kigge på pilene på ventilerne og jeg vil da mene de vender forkert?

Så mit spørgsmål er så om de ventiler vender forkert, og hvis ja hvilken indvirkning vil det så have?
Vedhæftede filer
IMG_20141129_205425.jpg
IMG_20141129_205809.jpg


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Returløbsventiler forkert monteret?

Indlæg af Jens » 29 nov 2014 21:38

Fint eksempel på hjemmefusk :twisted:
Da du har en fin shuntregulering af dit fremløb til gulvvarme, så må ventilernes funktion udelukkende være flowregulering til fordeling mellem de enkelte kredse.
Hvad der lige er det smarte i at montere sådanne termostater og så endda vende ventiler forkert, det kan jeg ikke lige gennemskue, - har sikkert været nogle, som lige var på lager :oops:

Hvis du har en kreds som nemt bliver varm, sikkert den korteste - så kan du prøve at skrue lidt ned for den og se om det ikke giver mere varme til de andre.
Det er muligt at du fintrimme disse termostater, så du får fordelt flowet korrekt mellem dine kredse og dermed varme alle steder. Ellers må du måske ud i lidt ombygning :(

Edit: Er det ikke bare alm. reguleringsventiler, hvor man kan skrue op og ned, - i så tilfælde er det vel knap så vigtigt, hvordan de vender. Så er det vel bare et spørgsmål om at fordele flowet og evt skrue mere op for pumpen, hvis den da ikke allerede står på max.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

DeMolai
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29 nov 2014 19:41

Returløbsventiler forkert monteret?

Indlæg af DeMolai » 30 nov 2014 00:09

Idéen med tilbageløbsventiler skulle nu være god nok, de holder retur vandet på en given tetemperatur, og åbner og lukker efter behov.
Så i mine øjne handler det ikke om flowregulering, men om at få dem til at holde en konstant temperatur.
Har prøvet at skrue helt ned for de to andre, men uden det rigtigt gav noget på den sidste streng.
Tænker om de ventiler kan virke som en slags kontraventil når det flower baglens igennem dem?

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Returløbsventiler forkert monteret?

Indlæg af Ollii » 30 nov 2014 08:04

DeMolai skrev:Idéen med tilbageløbsventiler skulle nu være god nok, de holder retur vandet på en given tetemperatur, og åbner og lukker efter behov.
Så i mine øjne handler det ikke om flowregulering, men om at få dem til at holde en konstant temperatur.
Har prøvet at skrue helt ned for de to andre, men uden det rigtigt gav noget på den sidste streng.
Tænker om de ventiler kan virke som en slags kontraventil når det flower baglens igennem dem?
Der kan jo også være problemer med noget så simpel som luft i systemet.
Så find lige ud af om det er rigtig udluftet især hvis ikke du kan presse varmen den vej selvom resten er lukket.

mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

N P K
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23 feb 2014 08:07
Mit fyr: Scotte 16 kw bs1016
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5863
Dagligt forbrug: Ca 30 kg
Årligt forbrug: 6200 kg
Geografisk sted: Rolfsted Fyn

Returløbsventiler forkert monteret?

Indlæg af N P K » 30 nov 2014 09:16

Returventilerne vender forkert
Ideen med at shunte fremløb er helt fin efter min mening
Da for høj fremløbstemperatur giver en dårlig fordeling af varmen da returen hurtig bliver varm og gulvet bliver så kun varm i den ene halvdel det var ihvertfald hvad jeg oplevede inden jeg lavede det om til en rigtig gulvvarme styring


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Returløbsventiler forkert monteret?

Indlæg af Zarge » 30 nov 2014 09:32

Det virker bare mærkeligt at de alle er monteret forkert... Enig det ser sådan ud, men kunne bedre forstå hvis det havde været en enkelt smutter...
Og ud over det synes jeg nu det ser ok ud, har da absolut set hjemme fusk, ( og prof arbejde...) der var LANGT værre... ;-)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Returløbsventiler forkert monteret?

Indlæg af pelle » 30 nov 2014 18:45

Hej.. Jeg ville vende de retur ventiler om.. Der er nu nok en grund til Pilen er på dem..Det minder nu ellers meget om min shunt.. Dog har jeg returtilgangen i modsatte side af hvor fremløbet går på..Altså.. Retur og fremløb kommer ikke på fra samme side... Det gør at alle kredse har samme betingelser...Jeg tror det kaldes "vendt retur" Nå.. men.. mine 5 gulvarmekredse fungerer lige godt.. der er ingen reguleringsventiler på..Frem og retur har samme betingelser.. Der er lige stor modstand..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Returløbsventiler forkert monteret?

Indlæg af Ollii » 30 nov 2014 20:21

Kontroller nu lige om der er luft eller termostaten hænger. Hvis de to andre er lukkede så kun den ene er åben så skal du kunne få varme ud i den kreds.
Også med termostater der vender forkert.

mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

DeMolai
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29 nov 2014 19:41

Returløbsventiler forkert monteret?

Indlæg af DeMolai » 30 nov 2014 22:06

Tak for de gode indput. Jeg har i dag taget alle hovederne af og "masseret" alle ventilerne. Det var noget der hjalp, jeg har nu varme over alt.
Men undrer mig stadig over monteringen, ville det give noget at vende ventilerne? Hvad forskel skulle det gøre?


Besvar