Lau skrev:Der er ingen tvivl om at eu-afprøvningen er alt for positiv.
Men for pokker jeg tror også mange mennesker skulle lære at bruge deres motor - med økonomi for øje.
Jeg har 74 km på arbejde, de 41 er motorvej. Mit forbrugssnit er 19,28 km/l (jo jo en fabia tdi, super øko) men jeg kører nærmest aldrig under 100 på landevejen og holder den på 130 på motorvejen.
Landevejs kørsel med 90, så kan jeg næsten holde 25 km/l.
Bilen er opgivet til 19,3 km/l
Men det er jo netop det der er så vildledende, nogen biler holder næsten hvad de lover, og andre er milevidt fra.
Jeg læste en fdm test af mikrobiler i "Motor" den der skulle køre længst skulle kunne køre knapt 30 km/l, den der på papiret kunne køre kortest, skulle køre 23 km/l. Alle billerne kørte ca. 20 km på literen
triumph skrev:
Men det er jo netop det der er så vildledende, nogen biler holder næsten hvad de lover, og andre er milevidt fra.
Jeg læste en fdm test af mikrobiler i "Motor" den der skulle køre længst skulle kunne køre knapt 30 km/l, den der på papiret kunne køre kortest, skulle køre 23 km/l. Alle billerne kørte ca. 20 km på literen
Vi er i den grad enige - og jeg kan udbygge med en påstand.. Jo billigere bil, jo større fejlmargen.. Der er nemlig afgiftsnedsættelser til superøkonomiske biler og derfor spekuleres der rigtig meget i at få en fordelagtig test.
Tag for eksempel kia - de dæk den testes på, "rigtige kør langt på literen dæk" de er så horribelt ringe til at bremse at bilejere i sverige har fået ombyttet til andre dæk, uden beregning..
Lau skrev:
Vi er i den grad enige - og jeg kan udbygge med en påstand.. Jo billigere bil, jo større fejlmargen.. Der er nemlig afgiftsnedsættelser til superøkonomiske biler og derfor spekuleres der rigtig meget i at få en fordelagtig test.
Tag for eksempel kia - de dæk den testes på, "rigtige kør langt på literen dæk" de er så horribelt ringe til at bremse at bilejere i sverige har fået ombyttet til andre dæk, uden beregning..
Min kia havde altså michelinér som sommerdæk, og brigestone som vinterdæk, ved leveringen.
Tidligere var det sådan at specielt koreanerne var meget optimistiske med deres forbrugsopgivelser. Men der tror jeg altså franskmændende, og tyskerne har hentet dem. Sikkert fordi koreanerne endnu ikke er kommet en en af små turbomotorer, der teoretisk kan køre meget langt på literen.
I den motor test jeg omtalte var det faktisk Hyundai i 10 der kom tættest på (Vist nok opgivet til 23 og kørte knapt 20)
det har noget med afgift at gøre. hvis de pynter lidt på talene slipper de billigere i afgift. derfor har de interesse i km/l i medvind og ned af bakke med solen i ryggen.
Hilsen Allan Borum
Fyr "Benekov MGM 15" NBE varcuum pille transport anlæg.
Solceller 9,75kw mod vest.
39stk Yingli solar black panda 250W
1 stk SMA sunny tripower 6000TL inverter
jeg vil da sige at jeg er ved at gentænke hvilken bil jeg skal købe, når jeg læser det her - havde egentligt belavet mig på en en lille citigo, nu hvor varevogn ikke er nødvendigt længere
tænker istedet diesel swift lige nu. Min gamle 1.9l berlingo uden nogetsomhelst kan kører 18 på en liter (hvis der virkelig køres for at spare) - men på motorvej er det vel nærmere 12-13l/km
Polo- 1.6l turbodiesel bmt 2012 - holder sig på 24-25km/l ved 115-120 på motorvejen. Ikke så godt som den gamle lupo 3l men heller ikke så ringe endda.
nemocharley skrev:jeg vil da sige at jeg er ved at gentænke hvilken bil jeg skal købe, når jeg læser det her - havde egentligt belavet mig på en en lille citigo, nu hvor varevogn ikke er nødvendigt længere
tænker istedet diesel swift lige nu. Min gamle 1.9l berlingo uden nogetsomhelst kan kører 18 på en liter (hvis der virkelig køres for at spare) - men på motorvej er det vel nærmere 12-13l/km
Polo- 1.6l turbodiesel bmt 2012 - holder sig på 24-25km/l ved 115-120 på motorvejen. Ikke så godt som den gamle lupo 3l men heller ikke så ringe endda.
Vi har en seat mii som jo er samme bil som en citigo. Når konen kører i den går den knap 24 og når jeg ikke har haft alt for travlt rammer jeg omkring 21 km/l. Så hvis du kun kører det tilladte eller lidt under så er deres tal ikke helt ved siden af. Men er du en mand med de sædvanlige 10 -20 km over det tilladte på landevejen så skal du måske tænke i andre baner