forbrug på små turboladede motore

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

forbrug på små turboladede motore

Indlæg af triumph »

Lau skrev:Der er ingen tvivl om at eu-afprøvningen er alt for positiv.

Men for pokker jeg tror også mange mennesker skulle lære at bruge deres motor - med økonomi for øje.

Jeg har 74 km på arbejde, de 41 er motorvej. Mit forbrugssnit er 19,28 km/l (jo jo en fabia tdi, super øko) men jeg kører nærmest aldrig under 100 på landevejen og holder den på 130 på motorvejen.

Landevejs kørsel med 90, så kan jeg næsten holde 25 km/l.

Bilen er opgivet til 19,3 km/l
Men det er jo netop det der er så vildledende, nogen biler holder næsten hvad de lover, og andre er milevidt fra.
Jeg læste en fdm test af mikrobiler i "Motor" den der skulle køre længst skulle kunne køre knapt 30 km/l, den der på papiret kunne køre kortest, skulle køre 23 km/l. Alle billerne kørte ca. 20 km på literen

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

forbrug på små turboladede motore

Indlæg af J-B »

Det er vel lidt som at tage til enkebal :wink:
Ved daglig brug, er det heller ikke som forventet :oops: :lol:
Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

forbrug på små turboladede motore

Indlæg af Lau »

triumph skrev:
Men det er jo netop det der er så vildledende, nogen biler holder næsten hvad de lover, og andre er milevidt fra.
Jeg læste en fdm test af mikrobiler i "Motor" den der skulle køre længst skulle kunne køre knapt 30 km/l, den der på papiret kunne køre kortest, skulle køre 23 km/l. Alle billerne kørte ca. 20 km på literen
Vi er i den grad enige - og jeg kan udbygge med en påstand.. Jo billigere bil, jo større fejlmargen.. Der er nemlig afgiftsnedsættelser til superøkonomiske biler og derfor spekuleres der rigtig meget i at få en fordelagtig test.

Tag for eksempel kia - de dæk den testes på, "rigtige kør langt på literen dæk" de er så horribelt ringe til at bremse at bilejere i sverige har fået ombyttet til andre dæk, uden beregning..
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

forbrug på små turboladede motore

Indlæg af triumph »

Lau skrev:
Vi er i den grad enige - og jeg kan udbygge med en påstand.. Jo billigere bil, jo større fejlmargen.. Der er nemlig afgiftsnedsættelser til superøkonomiske biler og derfor spekuleres der rigtig meget i at få en fordelagtig test.

Tag for eksempel kia - de dæk den testes på, "rigtige kør langt på literen dæk" de er så horribelt ringe til at bremse at bilejere i sverige har fået ombyttet til andre dæk, uden beregning..
Min kia havde altså michelinér som sommerdæk, og brigestone som vinterdæk, ved leveringen.
Tidligere var det sådan at specielt koreanerne var meget optimistiske med deres forbrugsopgivelser. Men der tror jeg altså franskmændende, og tyskerne har hentet dem. Sikkert fordi koreanerne endnu ikke er kommet en en af små turbomotorer, der teoretisk kan køre meget langt på literen.
I den motor test jeg omtalte var det faktisk Hyundai i 10 der kom tættest på (Vist nok opgivet til 23 og kørte knapt 20)
Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

forbrug på små turboladede motore

Indlæg af Lau »

De svenske kia blev leveret på et eller andet meget hårdt kumho dæk.. Og det gør de små picanto vist også her i dk..

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

forbrug på små turboladede motore

Indlæg af triumph »

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

forbrug på små turboladede motore

Indlæg af Lau »

Det er en god artikel og vel egentligt meget sigende for hele problemstillingen..
Allan_B
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 340
Tilmeldt: 27 dec 2009 19:43
Mit fyr: Benekov MGM 15
Areal: 167 hus +80 garage
Brændsel: 6mm DLG
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ca 8000kg
Geografisk sted: midtjylland Silkeborg

forbrug på små turboladede motore

Indlæg af Allan_B »

det har noget med afgift at gøre. hvis de pynter lidt på talene slipper de billigere i afgift. derfor har de interesse i km/l i medvind og ned af bakke med solen i ryggen.
Hilsen Allan Borum
Fyr "Benekov MGM 15" NBE varcuum pille transport anlæg.
Solceller 9,75kw mod vest.
39stk Yingli solar black panda 250W
1 stk SMA sunny tripower 6000TL inverter
nemocharley

forbrug på små turboladede motore

Indlæg af nemocharley »

jeg vil da sige at jeg er ved at gentænke hvilken bil jeg skal købe, når jeg læser det her - havde egentligt belavet mig på en en lille citigo, nu hvor varevogn ikke er nødvendigt længere

tænker istedet diesel swift lige nu. Min gamle 1.9l berlingo uden nogetsomhelst kan kører 18 på en liter (hvis der virkelig køres for at spare) - men på motorvej er det vel nærmere 12-13l/km

Polo- 1.6l turbodiesel bmt 2012 - holder sig på 24-25km/l ved 115-120 på motorvejen. Ikke så godt som den gamle lupo 3l men heller ikke så ringe endda.
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

forbrug på små turboladede motore

Indlæg af abn »

nemocharley skrev:jeg vil da sige at jeg er ved at gentænke hvilken bil jeg skal købe, når jeg læser det her - havde egentligt belavet mig på en en lille citigo, nu hvor varevogn ikke er nødvendigt længere

tænker istedet diesel swift lige nu. Min gamle 1.9l berlingo uden nogetsomhelst kan kører 18 på en liter (hvis der virkelig køres for at spare) - men på motorvej er det vel nærmere 12-13l/km

Polo- 1.6l turbodiesel bmt 2012 - holder sig på 24-25km/l ved 115-120 på motorvejen. Ikke så godt som den gamle lupo 3l men heller ikke så ringe endda.
Vi har en seat mii som jo er samme bil som en citigo. Når konen kører i den går den knap 24 og når jeg ikke har haft alt for travlt rammer jeg omkring 21 km/l. Så hvis du kun kører det tilladte eller lidt under så er deres tal ikke helt ved siden af. Men er du en mand med de sædvanlige 10 -20 km over det tilladte på landevejen så skal du måske tænke i andre baner
Mvh Anders

Besvar