el komponenter

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

el komponenter

Indlæg af elpres »

hej gutter

min elektriker spurgte om jeg havde et specielt mærke i tankerne til de komponenter der skulle i min nye el tavle.
han nævnte CHINT som er nogle kinesiske nogen, men som i følge ham har en høj standard og ikke er mere fejlbehæftet end andre mærker, ellers er der jo SIEMENS og AEG.
har i nogen praktisk erfaring med CHINT??
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

el komponenter

Indlæg af Havmand »

Hager, AEG, Siemens, Schneider og Eaton - Det går du ikke helt galt i byen med - Bare man holder sig fra de helt billige f.eks. harald skrammel...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
xkfc

el komponenter

Indlæg af xkfc »

Jeg har gode erfaringer med onkel Harald, så jeg ville ikke være bekymret for hverken det ene eller andet.

Jeg ville bruge en del 230v kombirelæer, specielt til fyr, udvendig installation, fryser og køleskab.

Men laver man overhovedet tavler selv længere, er der ikke noget med at der skal laves varmeberegning?

Kenneth
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

el komponenter

Indlæg af elpres »

xkfc skrev:Jeg har gode erfaringer med onkel Harald, så jeg ville ikke være bekymret for hverken det ene eller andet.

Jeg ville bruge en del 230v kombirelæer, specielt til fyr, udvendig installation, fryser og køleskab.

Men laver man overhovedet tavler selv længere, er der ikke noget med at der skal laves varmeberegning?

Kenneth
Jo der skal lave varmetabs beregning, men elektrikeren bestiller hvis selv en færdig samlet tavle i byen, og så kan han vist vælge hvilken producent komponenterne er fra.
Hvad er fordelen ved kombi relæerne? Slår hpfi relæet så ikke fra, ved en evnt fejlstrøm fra f.eks udendørs belysning?
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

el komponenter

Indlæg af snubbi »

Hej
Det kan meget tit ikke betale sig at selv bygge en tavle selv ,man kan få en der er færdig bygget med varme beregnening .billiger end du kan bygge den selv.
Elektrikkeren

xkfc

el komponenter

Indlæg af xkfc »

Kombi relæet er både HPFI og sikring, så kan fyret og udendørs installation få sine egne, så selv om der går overgang i eltænderen så har du stadig lys og gang i fryseren. :great:

Kombi relæer fåes i 230V 30mA 6/10/13/16A men kan sikkert findes i alverdens konfigurationer.
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

el komponenter

Indlæg af elpres »

xkfc skrev:Kombi relæet er både HPFI og sikring, så kan fyret og udendørs installation få sine egne, så selv om der går overgang i eltænderen så har du stadig lys og gang i fryseren. :great:

Kombi relæer fåes i 230V 30mA 6/10/13/16A men kan sikkert findes i alverdens konfigurationer.
Ja mente nok det var noget i den stil.

Elektrikeren spurgte mig også om jeg ville ha en sikring til hver af de mere strøm krævende apparater(ovn,fyr,fryser), og det er vel en meget god ide? Så er en eventuel fejlsøgning vel nemmere, ik?
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

el komponenter

Indlæg af Tom_AT »

Havmand skrev:Hager, AEG, Siemens, Schneider og Eaton - Det går du ikke helt galt i byen med - Bare man holder sig fra de helt billige f.eks. harald skrammel...
Har du noget belæg for den påstand?

Tingene fra Harald Nyborg har jeg også selv brugt og virker ganske fint. Det er jo godkendt efter samme regler som de dyre mærkevare.
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

el komponenter

Indlæg af elpres »

Tom_AT skrev:
Har du noget belæg for den påstand?

Tingene fra Harald Nyborg har jeg også selv brugt og virker ganske fint. Det er jo godkendt efter samme regler som de dyre mærkevare.
Ja, LK er vel LK, altså med det sagt, så er det vel ikke 2. Sortering LK Harald Nyborg sælger!
Harald har dog en serie af produkter som efter min mening er noget ragelse f.eks http://www.harald-nyborg.dk/p6136/stikk ... staenktaet terminaler og opbygningnen er henholdsvis svage og latterlige.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
pendec

el komponenter

Indlæg af pendec »

elpres skrev:
Ja, LK er vel LK, altså med det sagt, så er det vel ikke 2. Sortering LK Harald Nyborg sælger!
Harald har dog en serie af produkter som efter min mening er noget ragelse f.eks http://www.harald-nyborg.dk/p6136/stikk ... staenktaet terminaler og opbygningnen er henholdsvis svage og latterlige.
ud fra latterligheds princippet, så er vi jo forskellige.. Gucci er grimt, Panasonic er noget lort og ASUS er virkeligt skrammel, hvor Apple bare er for dumt. Sådan kan alle blive ved.

Som Tom_AT siger, så virker det for nogle og gør kun Harald Skrald billigere men det findes jo i mange dagligvare kæder.
Vi køber stegepander i brugsen og cyklerne i grillbaren. Så kvaliteten afhænger jo af hvor meget folk betaler og ens smag for at ting hænger sammen og det har en pris.

Tæring efter næring, og dem som ingen overskud har, kan nok ikke købe det rigtige , som er klasse for nogle.

Besvar