Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

overdahl pillefyr får ikke nok brændsel

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

overdahl pillefyr får ikke nok brændsel

Indlæg af timkenneth » 26 nov 2014 16:37

hvis din sonde er færdig, vil din styring få forkerte data og ikke lade tilstrækkelig mængde piller tilgå brænderhovedet iforhold til luft.
jeg synes du skal prøve at afmontere den og se hvad den viser i fri luft. gerne omkring de 21%
hvis du ikke gider dette kan du prøve at håndfodre som du før har beskrevet så temperaturen stiger pludselig, her skal du gerne observere en iltprocent på 0 eller tæt dernede.


Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25 sep 2014 22:15
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

overdahl pillefyr får ikke nok brændsel

Indlæg af Phjgaard » 26 nov 2014 17:06

Jeg gider bestemt godt at prøve dette, mange tak for forklaringen. :-)
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

overdahl pillefyr får ikke nok brændsel

Indlæg af timkenneth » 26 nov 2014 17:11

Phjgaard skrev:Jeg gider bestemt godt at prøve dette, mange tak for forklaringen. :-)
det var mere at hvis den var helt vild godt pakket væk på sådan en overdahl, kan det jo godt være mere end "en bajers" tid arbejde :D

Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25 sep 2014 22:15
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

overdahl pillefyr får ikke nok brændsel

Indlæg af Phjgaard » 26 nov 2014 17:17

22.4 i fri luft. Den sidder lige til at komme til.. meeeen mon ikke man kan sluge 2 Tuborg classic på de 3 min alligevel ;-)
(Nu på jagt efter Tuborg classic)
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

overdahl pillefyr får ikke nok brændsel

Indlæg af Ollii » 26 nov 2014 17:58

Det lyder for mig ud fra din snegle lyd som om du skal ind og fjerne beg helt sidst før brændkammeret.
Din snegl bliver bremset for meget af denne beg der sætter sig rundt i sneglerøret og derfor kører den ikke. Derudover kan det godt være du skal have kigget på dine lejre i drev på snegl.

Hvis du mangler en forklaring skriver du lige igen.

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

overdahl pillefyr får ikke nok brændsel

Indlæg af timkenneth » 27 nov 2014 06:43

ja den sneglelyd virker ikke rar. er ikke klar over hvordan en overdahl virker, er det en traditionel "Muldvarpe" stoker med rundt eller firkantet brænderhoved?
er alt ellers tæt omkring kedel og brænderhoved?


hvis iltprocent ligger nogenlunde stabil omkring de 22,4 må det betegnes som værende ok, det var mere om der var store udsving, det er en god indikator på en slidt iltsonde.

har du forsøgt at ændre noget andet i indstillinger end iltprocent? noget af det Thy foreslog?
når du står ved fyret kan du forsøge dig at ændre ET parameter af gangen der har indflydelse på indføring af piller, og så observere hvad der sker.
og så vil jeg også forsøge at sætte den "MIN BLÆS" ned, bare helt ned, styringen skal jo gerne selv håndtere at sætte mere blæs på når den ikke har noget ønsket temperatur.

Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25 sep 2014 22:15
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

overdahl pillefyr får ikke nok brændsel

Indlæg af Phjgaard » 27 nov 2014 12:36

Efter at jeg har lavet de ændringer på indstillingerne som der blev budt ind på og jeg rensede selvfølgelig ilt sonden mens jeg havde den ude, er kedel temp nu sneget sig op på 53° og der ligger det meget stabilt. Dog stadig ikke de 70°, men jeg vil rense sneglen og kedlen helt igennem i morgen, (jeg vil lige nyde de 53° i dag hehe.) Tusinde tak for jeres bud, det har allerede hjulpet enormt på humøret. Brænderhovedet er firkantet, men om det er som andre brænderhoveder skal jeg ikke kunne sige. Men alt virker tæt.

Det eneste jeg selv har pillet ved -udover det I har budt ind med- er brændsel/luft som er sat til 70% nu.
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

overdahl pillefyr får ikke nok brændsel

Indlæg af Ollii » 27 nov 2014 13:12

Det er meget speciel det drev på ovedahl. Der er en arm der via en vejs lejre driver sneglen frem i små ryk. Det siger mærkeligt i sig selv. Men
smæld og klonk som i dette tilfælde indikerer at sneglen er blokkeret og så kører den ikke nok. Dvs. At når den er renset skal alle indstillinger flyttes igen
da sneglen pludselig yder som tiltænkt igen.
overdahl er en helt alm. Stoker ikke muldvarp eller noget. Og den er ganske hæderlig alderen taget i betragtning.
men den kræver lidt service. :-)

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

overdahl pillefyr får ikke nok brændsel

Indlæg af Bjarne B. » 27 nov 2014 19:21

Der er en fjeder, som bliver klemt sammen, hvis sneglen er blokeret helt eller delvist. Se også efter om sneglen drejer lige så meget som lejet/armen. Hvis ikke er lejet slidt.

Phjgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 25 sep 2014 22:15
Mit fyr: Scotte 2030 m 500L silo
Areal: 231m2 + 120m2 værkst
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4873
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 3 gange

overdahl pillefyr får ikke nok brændsel

Indlæg af Phjgaard » 27 nov 2014 19:32

Det lyder meget sandsynligt at det er sneglen der enten er til sodet, eller et leje. Fyret har stået stille i Ca 1 1/2 år så hvad end der har været af snavs osv har haft god tid til at virkelig sætte sig fast. Jeg har nu også fundet ud af at vand sikringen er utæt (den beholder der skal slukke brænderhovedet ved overkog - ved ikke hvad det tekniske navn er). Når jeg fylder den op drypper den vand ned til sneglen og tømmer sig selv i løbet af et døgns tid. Dog uden at slukke fyret. De sidste par dage har jeg undladet at fylde den op, men hvis der har lagt vand ved sneglen kan jeg forestille mig at de rester der har været i sneglen er groet ret godt fast. Lige nu Kører fyret på Ca 60° ret stabilt. Kæmpe fremgang fra de 39° forleden. Endnu engang tusinde tak for jeres bud og råd, nu virker opgaven knap så uoverskuelig.
Jeg sætter min lid til at en god effektiv rensning og en ny ventil til vand sikringen gør udslag. Jeg skal selvfølgelig gi en melding når fyret er renset og vedligeholdt :-)
Scotte 2030 Blackstar. Version 7 styring 500L Silo

Overdahl s20 / 250 brænder (19kW) ** Pensioneret
Overdahl K40 kedel ** Pensioneret


Besvar