Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vedelux og varmelærings tank

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Vedelux og varmelærings tank

Indlæg af mortenmorten » 27 nov 2014 18:57

hej
Er der nogle der har erfaring med denne ovn og tank?
Hvad mener I om denne?
Morten


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Vedelux og varmelærings tank

Indlæg af Tom_AT » 27 nov 2014 19:07

Vedelux?

Et link ville nok hjælpe eftersom Google intet finder hvad Vedelux går. Andet end nogle underlige polske sider.

Hvad Akku-tank angår, så er det et must til brændefyring.

nemocharley

Vedelux og varmelærings tank

Indlæg af nemocharley » 27 nov 2014 19:57

http://www.varmebaronen.se/

det er varmebaronens nye fatsbrændselskedel, den er som deres akkutanke af høj kvalitet. Men det koster. Ifald du skal have solvarme til, skal du lige se dig for, da de laver forskellige typer akkutanke.

mht akkutank så sigt efter mindst 10-12l pr. opvarmet m2.

nemocharley

Vedelux og varmelærings tank

Indlæg af nemocharley » 27 nov 2014 21:17

forresten - http://www.ctc-heating.com/products/wood-boilers/ - hvis det er fordi du har en forkærlighed for svenske kedler.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Vedelux og varmelærings tank

Indlæg af Tom_AT » 28 nov 2014 08:45

Ja okay.. Fin kedel.

Det hjælper selvfølgelig altid at skrive det rigtige navn på kedlen, når man søger erfaringer.


nemocharley

Vedelux og varmelærings tank

Indlæg af nemocharley » 28 nov 2014 09:12

mortenmorten - hvis du kan fortælle lidt mere i detaljer om dine ønsker (hvorfor vil du fyre med træ f.eks), din ejendom og hvor cirka du befinder dig, så kan der være lidt mere hjælp at hente.

i en anden tråd spørger du om kvaliteten på brændselskedler - den fejler ikke noget på de to jeg har linket til. Det er nok mere spørgsmålet om den højere pris kan retfærdiggøres i forhold til udmærkede kedler som Atmos og Orlan (der er andre kedler som f.eks. Attack, Vedex fra Vølund etc - men dem har jeg aldrig set in real life).

Jeg har selv handlet et pillefyr ved den danske forhandler af Värmebaronen. Han bor i Vammen ved Viborg - http://www.dptvarme.dk/

mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Vedelux og varmelærings tank

Indlæg af mortenmorten » 28 nov 2014 19:38

Ja det er ok.
Det er fordi vi er ved at se på hus lidt uden for København,
Det vi kan købe er vel omkring 150 m2 og nok fra 70 erne
Som de fleste er fra i det område.
Hvorfor brændefyr? Vil gerne kunne fordele varmen i hele huset i modsætning til en brændeovn.
Jeg regner med at kunne skaffe noget brænde til en rimelig pris...
Ville gerne have et fyr som er af en ordentlig kvalitet , dom bare køre og som man vil blive glad for og tilfreds med.
Derfor tænkte jeg på svensk...tror at de har fremstillet dem i meget lang tid og ved hvad der skal til...

Tak for svarene ind til nu

mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Vedelux og varmelærings tank

Indlæg af mortenmorten » 28 nov 2014 19:40

nemocharley skrev:mortenmorten - hvis du kan fortælle lidt mere i detaljer om dine ønsker (hvorfor vil du fyre med træ f.eks), din ejendom og hvor cirka du befinder dig, så kan der være lidt mere hjælp at hente.

i en anden tråd spørger du om kvaliteten på brændselskedler - den fejler ikke noget på de to jeg har linket til. Det er nok mere spørgsmålet om den højere pris kan retfærdiggøres i forhold til udmærkede kedler som Atmos og Orlan (der er andre kedler som f.eks. Attack, Vedex fra Vølund etc - men dem har jeg aldrig set in real life).

Jeg har selv handlet et pillefyr ved den danske forhandler af Värmebaronen. Han bor i Vammen ved Viborg - http://www.dptvarme.dk/

Er du tilfreds med det? Er kvaliteten i orden? Hvormeget mere koster det frem for atmos?

levi

Vedelux og varmelærings tank

Indlæg af levi » 28 nov 2014 20:06

mortenmorten skrev:Ja det er ok.
Det er fordi vi er ved at se på hus lidt uden for København,
Det vi kan købe er vel omkring 150 m2 og nok fra 70 erne
Som de fleste er fra i det område.
Hvorfor brændefyr? Vil gerne kunne fordele varmen i hele huset i modsætning til en brændeovn.
Jeg regner med at kunne skaffe noget brænde til en rimelig pris...
Ville gerne have et fyr som er af en ordentlig kvalitet , dom bare køre og som man vil blive glad for og tilfreds med.
Derfor tænkte jeg på svensk...tror at de har fremstillet dem i meget lang tid og ved hvad der skal til...

Tak for svarene ind til nu
Hvorfor kigger du ikke på pillefyr ?, - der bliver ikke solgt mange brændefyr længere.............

nemocharley

Vedelux og varmelærings tank

Indlæg af nemocharley » 28 nov 2014 20:53

mortenmorten skrev:

Er du tilfreds med det? Er kvaliteten i orden? Hvormeget mere koster det frem for atmos?
jeg er glad for mit pillefyr, det er meget stabilt og i god kvalitet - det virker gennemført og gennemtænkt. Men det er ikke et pillefyr til jeres behov medmindre i ser på solvarme og buffertank samtidig.

Priser på atmos er omkring 20-25k - vedolux serien er på mere end det dobbelte alt efter type. Värmebaronens teknik-tanke er også dyre 20k+, de er gennemtænkte - men dyre.

Hvis det er brændekedel vejen i vil gå så er det bestemt muligt - men pladsen skal være der - en 1500-2000l vand fylder jo lidt osv.

personligt ville jeg gå efter et pillefyr på omkring 10kw - mgm, rtb, atmos d14p, vølunds pellux 100 - bruge lidt penge på energiforbedringer hen ad vejen, og i vil kunne holde jer på ca. 5 ton piller om året.

er det fordi du er trætosset kan du supplere med en bioovn, masseovn eller regulær brændeovn. Man kunne også se på en kombikedel, der kan tage både træ og piller - varmebaronen har biomax, atmos kommer snart med en også - men her skal der også en buffertank til. Jeg har en kammerat i sverige som har en biomax og en af de dyre tekniktanke med solvarme til - det har fungeret upåklageligt uden uforudsete udgifter i hen ved 10-12 år, hvis jeg husker ret. Men igen - prisen!! Han fyrer for 4-5k i svenske, men har også brugt et pænt stykke over 100k for at få det sat op.

bare sådan af ren interesse - hvilken varmekilde har huset nu, og hvor gammelt er det?


Besvar