Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af T-mek » 27 nov 2014 17:39

lamborg skrev:Nu har jeg fulgt denne spændende tråd og synes lige jeg vil give mit besyv med...
Rolig nu...
Enig i at den samler måske ikke er så heldig meeeeeen man skal være mere end uheldig hvis der skal komme noget metal der er så langt ind i samleren at den kan nå ind så det giver stød fra elnettet ... Når jeg roder med sneglen får jeg stød hver gang meeen det skyldes nok at jeg er gammel og slæber på fødderne og det er en uheldig sammensætning når man roder med et plastikrør..... Så får man statisk stød meeeen det er vist mere ubehageligt end farligt.. Og der er reelt ingen der ved hvilket stød trådstarter har fået.. Heller ikke ham selv.. Meen jeg vil våge det ene øje på at hvis det var 230v så ville hans HPFI relæ være hoppet fra og det har han jo tilsyneladende ikke bemærket . Ellers skal han lige tjekke om det virker..
Statisk stød kunne undgås hvis jorden var trukket... meeeen igen lad os lige smide hysterien i en spand vand...
Der er ikke jord på jeres microovn.
Der er ikke jord på jeres 230 volt barbermaskine
Der er ikke jord på jeres røremaskine
Der er ikke jord på jeres køleskab
Der er ikke jord på jeres opvaskemaskine (her tænkes ikke på konen) hvis den har fabriksmonteret stik
Kortsagt der er ikke jord på alle ting der er monteret med et schuko-stik fra fabrikanten = det er brugerens eget ansvar at få skiftet stikprop så den passer til dansk el-material
Med mindre der er adapter på alt eller man har skiftet stik ...
Det tror jeg ikke engang de mest fanatiske jord folk har gjort.
Så selvom jeg giver trådstarter helt ret og jeg synes han gør ret i at starte denne tråd pga sjusk så vil jeg nu tillade mig at mane lidt ro på ....
Jeg har selv sat isolerebånd over den i forvejen isolerede samler .. Men det er bare for at der ikke skal kunne komme noget ind i endehullet .. (det lød forkert :-)
Men det virker :-)
Og er man en smule fingersnild og det forventer jeg at forumfolk er så kan man altså sagten selv rode med el .. Det er ikke raketvidenskab og den første elektrikker kom også af sig selv..
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.


Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af T-mek » 27 nov 2014 17:48

xkfc skrev:For 5 år siden var der heller ikke jord forbundet i ekstern snegl, men ledningen var dog samlet med en samlemuffe.
Det er noget sjusk at der ligger en løs kabelsko og daller rundt, men jeg har også fået leveret kompressorkit med to forskellige gevind :oops: der er vist nogen detaljer der ikke er på plads. :oops:

Jeg er ikke sikker på at det er et krav at jorden er forbundet i ekstern snegl, jeg har ledt efter dokumentation på linix motoren men har ikke kunne finde noget, jeg tror at motoren er dobbelt isoleret, og derfor er jorden ikke nødvendig. Der er dog et problem i at, motoren ikke er mærket ud over CE. Hvis jord havde været et krav burde der have hængt en jordledning ud af motoren, da man jo ikke kan komme til klemkassen.
Har selv kigget efter info på Linix's hjemmeside, men kan ikke finde noget.
Jeg tror ikke at den er dobbelt isoleret og hvorfor skal jordtilslutning komme fra klemkasse ?
Der er jo som jeg tidligere har skrevet mulighed for tilslutning af jordledning med skrue, lige ved siden af hvor ledninger kommer ud af motor, man har bare ikke brugt denne mulighed.


Det er dog fornuftigt at få lavet jordforbindelsen alligevel.
I det tilfælde at den skulle være dobbelt isoleret, så må der IKKE tilsluttes jord til den.

Jeg er helt enig med HR. Lamborg, der vil i mange (nok de fleste) hjem være talrige eksempler på at man har proppet schuko stikket, i stikkontakten selv om der sidder en advarsel hvor det står noget i stil med "skal ekstrabeskyttes"
Og hvad med HPFI relæet, virker det? og hvad med jordledningen! er den tæret væk ude i jorden?

Strøm er farligt og man kan dø af det, de 30mA hpfi relæet udløser ved er ikke tilfældig, og netop derfor skal jordspyddet være max 1600Ω - 800Ω i landbrug med dyr.
Står du i gummisko og kommer til at røre fasen vil det typisk give et ordentligt rap, og virker hpfi relæet og det ikke springer fra har du fået mindre end 30mA igennem dig. Men hvem siger at man er så heldig? Hvis fyret mangler jord og der er overgang til nul så mærker du jo intet :great: så er det overgang til fasen i den eksterne snegl, men der er tørt og du har gummisko på, så det mærker du heller ikke :great: så kommer du til at røre begge ting samtidig :shock: Nu er der altså intet der reder dig, hpfi relæet ser det ikke så det er sikringen der er mellem dig og elværket, du kan tåle 30mA men sikringen er jo 10-13A og det er nu det begynder at lugte, hjertet fanger elnettets frekvens 50HZ, men det magter det ikke mange nano sekunder så det klapper bare sammen.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af lamborg » 27 nov 2014 18:15

Hej Ulrik.
Virkeligt seriøst og oplysende svar du skriver til mig.. Jeg er stenalder mand der ikke aner hvad 230v er og hold da op er der noget der hedder 50HZ ?? ok det viste jeg ikke .. Og jeg vidste heller ikke at der er noget galt med mit nervesystem.. Jamen så må jeg jo hellere komme til læge da..
Tusinde tak for konsultationen.
Vil lige opfordre dig til at læse mine indlæg og hvis du kan finde noget sted hvor jeg nedgøre din oplevelse ja så må du da lige sige til..
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af vinther2 » 27 nov 2014 18:37

Nej,- nu må I sku holde op og tage det roligt. dette her er jo ikke verdens undergang, men kun et spørgsmål om en skide ledning der åbenbart ikke er isoleret ordentlig fra,- og som hvis uheldet er rigtig meget ude kan give problemer.

Hvor mange fyr er i omløb og i hvor mange år? Har der på noget tidspunkt været tale om at folk har fået stød,--NEJ. Havde der været, så skulle dagspressen nok informere om det.

Så lad være med at kaste mudder i hovedet på hinanden,- dette er et rigtigt godt og seriøst forum, hvor vi er mange som kan blive meget klogere,- på mange ting.

dannidines

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af dannidines » 28 nov 2014 14:23

Se Jannich (NBE) svar nederst på siden:

http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=5670.30


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af Flammen » 29 nov 2014 02:33

vinther2 skrev:Nej,- nu må I sku holde op og tage det roligt. dette her er jo ikke verdens undergang, men kun et spørgsmål om en skide ledning der åbenbart ikke er isoleret ordentlig fra,- og som hvis uheldet er rigtig meget ude kan give problemer.

Hvor mange fyr er i omløb og i hvor mange år? Har der på noget tidspunkt været tale om at folk har fået stød,--NEJ. Havde der været, så skulle dagspressen nok informere om det.

Så lad være med at kaste mudder i hovedet på hinanden,- dette er et rigtigt godt og seriøst forum, hvor vi er mange som kan blive meget klogere,- på mange ting.
stik lige piben ind makker.... og undlad at dikterer fakta, når de ikke er korrekte.

jeg har haft en mail korrespondance med en som hed toke ved nbe, her fortalte jeg om mit tilfælde med stød fra ext. sneglmotor. det ligger nu et par år tilbage. hpfi relæet slog dog fra hos mig, og mørkelagde hele huset sidst på dagen i januar. måtte fumle mig igennem værksted/fyrrum og ind i huset til tavlen. nu ligger der fast en lommelygte ved siden fyret

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af Lau » 29 nov 2014 07:51

Flammen skrev: stik lige piben ind makker.... og undlad at dikterer fakta, når de ikke er korrekte.

jeg har haft en mail korrespondance med en som hed toke ved nbe, her fortalte jeg om mit tilfælde med stød fra ext. sneglmotor. det ligger nu et par år tilbage. hpfi relæet slog dog fra hos mig, og mørkelagde hele huset sidst på dagen i januar. måtte fumle mig igennem værksted/fyrrum og ind i huset til tavlen. nu ligger der fast en lommelygte ved siden fyret
Det er da lidt skidt, hvis din hændelse ligger et par år tilbage og der endnu ikke er handlet fra NBE's side!

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af Flammen » 29 nov 2014 10:12

nu fandt jeg mailen. det var den 19/1-13, så knap 2 år siden.

kan se at mit tilfælde skille sig lidt ud fra trådstarters. jeg var ved at ombytte min ver. 6.82 til ver. 10. ext. snegl ville ikke kører da jeg startede den nye styring op. i arrigskab over det gamle lort, klaskede jeg motorhuset på ext. snegl en, hvilket medførte et gevaldigt rap over nallerne så min arm var nærmest lammet og føltes som der sad en økse i den. jeg stod pludselig i mørket med lettere chock og smerter og skulle fumle mig ind til tavlen for at slå hpfi til igen. i sådanne situation står alting åbenbart i vejen, for jeg slog hvis et par koldbøtter inden jeg fik strøm på igen.

kablet til ext. snegl var præmonteret på ver. 10 da jeg modtog den. det viste sig at den var monteret forkert, da ledningerne til jord og fase var ombyttet.
mon ikke det er derfor nbe ikke fandt den fejl som de nu er blevet gjort opmærksom på.

når jeg nu tænker over det, så må min også have den fejl med samlingen i motorhuset, ellers ville jeg vel ikke have fået strøm ved at daske lidt til den?
ps. min ext. snegl er fra feb 2012

nemocharley

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af nemocharley » 29 nov 2014 11:29

jeg kan ikke lade være med at tænke på de folk, som ikke er på diverse fora - skal de ikke oplyses om det her?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af MichaelK » 29 nov 2014 12:37

nemocharley skrev:jeg kan ikke lade være med at tænke på de folk, som ikke er på diverse fora - skal de ikke oplyses om det her?
Det bliver de også (måske). Taget dette NBE svar fra Stokerforum.dk:

"Nej , det er ikke kun det,
der bliver taget masser af tiltag, blandt andet:
Næste uge informeres forhandlere via nyhedsbrev
Der vil blive udarbejdet service vejledninger, hvor der bliver informeret om problemet.
Desuden vil der på vores hjemmeside komme informationer og vejledninger mv."


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar