Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Blevet takket: 1 gang

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af Aerobatic »

Mange tak for tilbagemeldingerne, hvilket desværre bekræfter mine bange anelser, at det ikke er en enkeltstående produktionsfejl. Der er ingen tvivl om at det er en sag for sikkerhedsstyrelsen, NBE har faktisk pligt til at anmelde det, nu hvor det er kommet til deres kendskab.

Skal vi ikke stoppe debatten om man kan dø af det, for det kan man hvis der er uheldige omstændigheder, hvilket den tragiske ulykke med pigen jo viser. Det er ikke det tråden drejer sig om, og det fuldstændig ligemeget om jeg har fået stød eller ej, det er den helt uacceptable og uanstændige ledningsføring som udgør en risiko for en dødelig ulykke.

Det er Murphys lov og Murphys lov kom efter mig i sidste uge. Jeg havde sneglen afmonteret for at tømme den for smuld og havde i den forbindelse rystet den lidt for at få det ud, hvorved jeg tror kabelskoen er kommet i forbindelse med skruerne på motor eller de tynde selvskærende skruer som holder låget.

Brugeravatar
motoz
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 124
Tilmeldt: 14 feb 2013 08:06
Mit fyr: BioComfort 30kW + termax 25cr
Geografisk sted: Ostrobothnia
Blevet takket: 11 gange
Kontakt:

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af motoz »

The current flowing through the heart with one hand touching earth and the other hand touching the auger metal case connected to 230Vac through a series capacitor of 1 microFarad is about 70mA. That is more than double the somewhat safe limit of 30mA and can most definitely stop the heart if it happens in the sensitive part of the cycle. If someone can give you CPR immidiately, you have then about 10 minutes to get to a defibrillator to start it up again, otherwise it's too late. 230Vac it NOT something to take lightly, the rules are there for a reason.
PellMon open source pellet logger at https://github.com/motoz/PellMon
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 19 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af Carslen »

@aerobatic. Ja det virker desværre ikke som om det kun er dig der har fået en mandagsmodel. Håber du følger op på NBE og melder tilbage. De skal have en chance for at kommentere det og melde ud hvad de vil gøre.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html
dannidines

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af dannidines »

Hvis jeg ikke tager fejl af holdet bag NBE, såfremt det er tale om produktionsfejl (enkelt batch / længerevarende periode?), så vil der komme en kulance løsning på den ene eller anden måde.

Jeg checker, når jeg kommer hjem, 2 x ext. Snegle (anno 2000 & 2009/10) samt en RTB for brede spektraet ud/indskrænke det for evt. fejlperiode.
Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Blevet takket: 1 gang

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af Aerobatic »

Carslen skrev:@aerobatic. Ja det virker desværre ikke som om det kun er dig der har fået en mandagsmodel. Håber du følger op på NBE og melder tilbage. De skal have en chance for at kommentere det og melde ud hvad de vil gøre.
Tror ikke der er så meget mere jeg kan gøre i forhold til NBE, jeg kontaktede dem mandag morgen via deres reklamationsformular på hjemmesiden, da det er umuligt at finde en email eller tlf. nr. at kontakte dem på. Jeg beskrev fejlen samt at jeg gerne ville sende et billede. Cirka en halv time efter er der svar på mail fra deres Sale & Support manager at jeg gerne må sende et billede, hvilket jeg gør pronto. Mandag eftermiddg sender jeg igen en og spørger om han har modtaget billedet samt spørger til deres kommetar. Tirsdag eftermiddag har jeg ikke modtaget svar og tager derfor tlf. og ringer til det nr. som står i mailen og efter lidt problemer med at komme ijennem omstillingen fordi jeg "bare er en privat kunde" bliver jeg efter omstilling mødt med en tlf. som bliver lagt på. Ringer straks op igen og får beskeden at "han er til møde men hvad drejer de sig om?" Jeg forklare og blivet lovet at han kontakter mig asap. Kort efter modtager jeg en mail fra samme Sale & Support manager med følgende tekst: "Det er en fejl at der ikke er blevet brugt en kabelsko til at samle den røde ledning med den sorte fra kondensatoren. Jeg kan sende dig en samlemuffe og en jordledning". :roll: Jeg spørger så om min er den eneste med den fejl, hvortil han svare: "Jeg finder naturligvis ud af hvad der er sket"

Da det er alvorlig fejl valgte jeg at skrive advarslen her og på stokerforum, mest for andres sikkeheds skyld, men også for at se om mit var et enkeltstående tilfælde, hvilket det desværre ikke var.

Når jeg får tid vil jeg tage kontakt til sikkerhedsstyrelsen.

dannidines

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af dannidines »

Prøv at skriv til dem med link til denne tråd. Hvis de tror dit eksempel er enestående, men der reelt er tale om produktionsfejl, så skal de da have mulighed for at agerer!

Alternativt via forhandleren hvor du har købt dit produkt
Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Blevet takket: 1 gang

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af Aerobatic »

T-mek skrev:
....

På de kedler med semi-rens sidder der jo en tilsvarende motor i fronten som er tilsluttet via samme stiktype som på sneglen, mon jord forbindelse er ført videre her ?
Ja, der er ingen tvivl om at jeg skal have skjoldet af kedlen og have lavet et el-tjek på semirensen.
Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Blevet takket: 1 gang

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af Aerobatic »

dannidines skrev:Prøv at skriv til dem med link til denne tråd. Hvis de tror dit eksempel er enestående, men der reelt er tale om produktionsfejl, så skal de da have mulighed for at agerer!

Alternativt via forhandleren hvor du har købt dit produkt
Mon ikke de er blevet obs på problemet, medmindre de både er blinde og døve. :)

Ser ingen grund til at spilde forhandlerens tid med dette, han kan hverken gøre fra eller til, kun være mellemmand. Fyret er købt ved Hedestoker som forøvrigt har ydet top service ifm. en anden lille reklamation på fyret.
dannidines

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af dannidines »

Ok, ja mon ikke de har set det, hvertfald på stokerforum.dk

Min pointe var blot at få dit budskab frem og forhandleren har jo valgt at være mellemmand af proffession :)

Såfremt der er tale om et problem her ifm lovgivning/godkendelser osv., så beror min tillid til NBE reagerer hensigtsmæssigt!
pll
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 11 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af pll »

Er der nogen der har en CE overensstemmelses erklæring. Jeg kunne godt tænke mig at se hvilke direktiver og standarder de erklærer sig i overensstemmelse med. Efter min mening burde de falde ind under EN 60204-1, elektrisk materiel på maskiner. Gør de det er der en klar overtrædelse af kravene til kontrol af gennemgående forbindelse af beskyttelses lederen. Det kræves at denne måles, hvilket ikke kan være tilfældet når jordledning helt mangler.

Besvar