Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
dannidines

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af dannidines » 25 nov 2014 22:26

nemocharley skrev:Hold da op - det er ikke godt det her. Utæt kedel og en skævt påsat gearplade er i en kategori - men det her er nærmest at sjofle folk.
Øhm?

Rettelse: Ah, nu faldt 5-øren
Last edited by 1 on dannidines; edited 25 times in total


N P K
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23 feb 2014 08:07
Mit fyr: Scotte 16 kw bs1016
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5863
Dagligt forbrug: Ca 30 kg
Årligt forbrug: 6200 kg
Geografisk sted: Rolfsted Fyn

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af N P K » 25 nov 2014 22:29

Har lige været ude og tjekke min snegl
Det var det samme som i andre har. Ingen jord ( det er der nu) og samling af ledninger i en kabelsko.

Kunne samlingen i kabelskoen have den funktion at hvis nu sneglen køre fast så kan man bytte stik og derved få sneglen til at bakke?
Men stadig burde der måske lige have været sat et stykke isolerbånd på så den ikke kunne få kontakt til skjoldet.

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af abn » 25 nov 2014 22:56

Nu er jeg kun ufaglært, men efter hvad jeg kan se på jeres billeder, så er der kun en kabelsko der kan røre ved metallet og derfor kan det vel aldrig blive 230 volt da det kræver at man rører ved både 0 og fase.
Men selvfølgelig hvis det er ligesom i en bil hvor der er 0 i stellet så kan det gå galt.
Har selv tit fået stød. Både 230 volt, men også den hvor man bare rører ved fasen og det føles slemt nok, men hjertet skal nu altså fejle noget for at man dør af et "rap" som man får når man bare strejfer og ikke holder ved
Mvh Anders

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af knaldhatte » 25 nov 2014 23:40

abn skrev:Nu er jeg kun ufaglært, men efter hvad jeg kan se på jeres billeder, så er der kun en kabelsko der kan røre ved metallet og derfor kan det vel aldrig blive 230 volt da det kræver at man rører ved både 0 og fase.
Men selvfølgelig hvis det er ligesom i en bil hvor der er 0 i stellet så kan det gå galt.
Har selv tit fået stød. Både 230 volt, men også den hvor man bare rører ved fasen og det føles slemt nok, men hjertet skal nu altså fejle noget for at man dør af et "rap" som man får når man bare strejfer og ikke holder ved

Det så derfor en ufaglært ikke skal rode/udtale sig om el....

Biler har jævnspænding "+ og -" bland ikke jævnspænding og veksel spænding sammen det er LANGT fra det samme

1 fase = 230 v til nul da nul er referencen fra transformerstationen, da denne er lavet ved man også forbinder den til jord virker en jord forbindelse (som du står på) som reference til den Fase du rør ved og derved også kan trække 230v. Hvis du kun rør "Nul" får du ikke stød da det er nulpunktet, med mindre din "Nul" af en mærkelig grund ikke har samme reference som din jordforbindelse i huset. Dette kan skyldes en jordfejl i din installation, så kan "må" der maks være 50V til Jordforbindelse

Ud over det så alle der har HPFI relæ en fejlstrøms afbrydelse på 30mA. Som er bevist alle med SUNDT hjerte kan overleve. Takket være hitler der lave nogle forsøg på et par jøder. Afprøver du ikke dit HPFI relæ min 1 gang om året, kan det faktisk hænge og slår først fra senere. Derved opstår der en STOR fare. For du overskrider den grænse, som relæet er sat til. Men det er "DIN" egen skyld nu for der står i manualen til alle HPFI det skal testes 1 gang om året. De fleste el ulykker hvor folk dør er typisk også fordi deres HPFI IKKE er testet min. 1gang om året.

Og nej du er IKKE tæt på dø fordi det gør ondt få stød. Det har ikke en skid med om det gør ondt før du dør. Gå ud og rør et el hegn, der er 10´000V i som er noget mere end 230V. Det er "amp + volt" du dør af. Volten skal et godt stykke over de 50V tilladte ved veksel mens der self. skulle kunne trækkes nogle amp.

Så blev i lidt klogere på el. Så i kan jo starte med gå ud og trykke på TEST knappen på jeres fejlstrømsafbryder i tavlen, og hvis den ikke slår fra med det samme BYT TIL NYT. Så kan i jo li sprede rygtet om man tester sit HFI eller HPFI relæ en gang min. om året, det sparre dig for du dør hvis du skulle få stød, og hvis der står PFI på relæet skal det skiftes, de må ikke bruges mere.

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af T-mek » 26 nov 2014 05:02

Aerobatic skrev:I sidste uge havde.....
Lige meget hvordan man drejer det er det ikke sund at få stød.

Men du har godt nok været mere uheldig end gennemsnittet, kabelsko hvor ledning til kondensator er samlet, må på en eller anden snedig vis have fået forbindelse til metalkabinettet.

1) Motor er ikke mærket som elektrisk dobbelt beskyttet = der skal tilsluttes jordforbindelse.
2) Man anvender en kendt 230V stiktype hvor man forventer jord er ført videre.
3) Det er ret uheldigt at man har anvendt en kabelsko som samlepunkt.
4) Lige hvor ledninger kommer ud af motor, er der et hul med gevind for jordforbindelse, men man har ikke brugt denne mulighed.
5) Og nu vi er ved det, så er kondensator ikke fastgjort og det ser i det hele taget ikke særligt pænt ud.

Det kan jo dårligt undgås at NBE læser med her, så lad os da høre hvad de mener om det.

På de kedler med semi-rens sidder der jo en tilsvarende motor i fronten som er tilsluttet via samme stiktype som på sneglen, mon jord forbindelse er ført videre her ?
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.


Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af T-mek » 26 nov 2014 05:17

knaldhatte skrev:

Det så derfor en ufaglært ikke skal rode/udtale sig om el....

Og nej du er IKKE tæt på dø fordi det gør ondt få stød. Det har ikke en skid med om det gør ondt før du dør. Gå ud og rør et el hegn, der er 10´000V i som er noget mere end 230V. Det er "amp + volt" du dør af. Volten skal et godt stykke over de 50V tilladte ved veksel mens der self. skulle kunne trækkes nogle amp.
Her blander du det da selv sammen, for el-hegn er da DC.... icon_cheesygrin.gif
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af Landlyst » 26 nov 2014 07:32

HR LUCCA skrev:
Tror du skal læse det her http://www.bt.dk/nyheder/pige-draebt-af-elektrisk-stoed :(
HFI/HPFI er da hvis ikke med i den instalation? :shock:

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af Hjemme teori » 26 nov 2014 07:42

knaldhatte skrev: hvis der står PFI på relæet skal det skiftes, de må ikke bruges mere.
Der skal vist stå HFI og de må gerne bruges men der må ikke byttes til nyt, for i så fald skal der opsættes HPFI.
Samt ved visse arbejder kræves også byttet til nyt, selvom man ikke har fat i selve HFI'en.

At det så kan anbefales at bytte til nyt er ikke det samme som at "de ikke må bruges mere" ,hvis de sidder der i forvejen!
Mvh. Sophus

frjohan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 feb 2013 22:36

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af frjohan » 26 nov 2014 07:59

Til jer alle.
Nu ved i hvorfor det ikke er tilladt for ufaglærte at rode med installationer.
Som jeg ser billedet af snegl og motor så er der beskyttelse på kabelskoen.

Hvad angår jord skal den selvfølgelig være monteret.

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

Advarsel: Fare for elektrisk stød på extern snegl

Indlæg af Carslen » 26 nov 2014 08:05

@frjohan. det er ikke bestyttelse. da det ikke dækker hele den spændingsførende del. hvis man er uheldig kan enden af kabelskoen ramme eks en skrue og så er der fuld knald på huset.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html


Besvar