Glad for BIOMAX 16

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

Glad for BIOMAX 16

Indlæg af 2009bokke »

Ja det er ikke en særlig behjælplig update men vil nu bare ytre mig om min glæde af min biomax 16 igennem 3 år....

den har bare kørt siden jeg fik den sat op for snart 3 år siden.... jeg havde godt nok overvejet et andet fyr, men min pengepung sagde biomax.... så det blev det og har ikke et sekundt fortrudt.

har lige startet det før første gang i år og det står bare og spinder som en mis.... varmen er ved at fordele sig i gulvet og jeg er :-)

PS: der er ikke noget lir ved sådan en rød bandit, men jeg spare nu sammen så jeg kan skifte det ud om 2 år..... dels pga virkningsgrad og dels pga jeg godt kan bruge et der er mindre i rumfang... så nu vil jeg følge lidt med i hvordan det går den nye blå fra biomax.

god dag til alle :-)

PPS: nu skal det nok passe at jeg om en måned sidder herinde og råber på hjælp om gode råd pga nedbrud hehe

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

Glad for BIOMAX 16

Indlæg af Lau »

Tja, jeg har en kammerat, der har sådan en bandit - billigt fyr, skal renses lidt ofte.. Men det kører uden nævneværdigt bøvl.

Det er vel ærligt nok at der skal lidt ekstra kærlighed til et af markedets billigste fyr.
VernerM
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 1
Tilmeldt: 09 nov 2014 18:05

Glad for BIOMAX 16

Indlæg af VernerM »

Helt enig. Min Biomax 16 går nu ind i sin 4. sæson, og der har kun været ganske få problemer (læs irritationer).

Min tidligere kedel var en Baxi med en stokerforsats. Den kørte i ca. 15 år og kunne fyre med næsten alt - men økonomisk var den ikke.

Sammenlignet med Biomax 16, var forbruget ca. 30% højere, når der blev fyret med træpiller. Det skal dog bemærkes at samtidig med udskiftningen til Biomax 16, blev vores akkumuleringstank også fjernet. Den har givetvis også taget noget af energien, selvom den var godt isoleret.

De få irritationer der har været, er:

1. Piller klumper sig tidligere sammen i slangen efter sneglen. Det er løst ved at forkorte flexslangen. Herefter ingen problemer.
2. Brænderskålen skal renses ofte, specielt når fyret benyttes i overgangs-perioderne eller under sommerdrift, hvor fyret lukker helt ned, for derefter at genstarte. Alternativt kan der forekomme optændingsfejl.
3. Reelt hverken problem eller irritation, men simpelthen et ønske. Jeg kunne godt ønske mig at styreenheden kunne udskiftes til en moderne ditto, med mulighed for styring og overvågning via internettet (WIFI). Desværre laves det ikke til denne model.

Alt ialt er jeg ovenud tilfreds med denne pillefyr.
tombp
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 22
Tilmeldt: 15 maj 2014 10:03
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 180 m2
Brændsel: Piller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 15 kg pr døgn
Årligt forbrug: 5,370
Geografisk sted: Morsø

Glad for BIOMAX 16

Indlæg af tombp »

Helt enig. Har lige regnet mit pilleforbrug ud i perioden 1. maj - 23 november 2014 = 7,65 kg pr døgn i den periode. Det kan da vist ikke gøres billigere ved et hus på 170 m2 med halvdårlig isolering.
Har nu fået lagt 400 mm isolering på loftet, så det bliver spændende hvad forbruget bliver i vinterhalvåret.
BioMax 16 kører bare perfekt.
pendec

Glad for BIOMAX 16

Indlæg af pendec »

tombp skrev:Helt enig. Har lige regnet mit pilleforbrug ud i perioden 1. maj - 23 november 2014 = 7,65 kg pr døgn i den periode.
Hvis jeg brugte 8kg 1.maj 2014 på et 170m2 hus, så ville jeg nok overveje om der ikke er noget som skal laves om ;)

Du burde nok ikke regne statistikker ud fra en periode, hvor den kunne stå stille eller at forbruget er så forskelligt som 1kg -> 20kg om dagen, og så tage snittet over 7 måneder, så er det helt sikkert, det vil se misvisende ud for os der bruger 0kg-40kg pr. måned, som vel ligner noget mellem 0-1kg per dag, vel nok hele vejen frem til august-september.

Skulle jeg bruge din periode statistik , så har jeg brugt 4,24 kg pr. døgn op til idag, og det ser stadig flot ud her.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Glad for BIOMAX 16

Indlæg af Bigfoot »

Jeg ejer så ikke en biomax 16, men jeg servicerer regelmæssigt en i byen her, på en lejeejendom jeg passer.

Magen til lort skal man dælme lede længe efter. Bevares, når det kører, så er det rigtig fint, men når det ikke kører, så er det sku grund til selvmordsforsøg og det hele.

Jeg har aldrig prøvet at rode med så elendige spiraler i røgrørene, tåbelig brænderskål, og ja det er sku mærkeligt bygget.
At skifte en eltænder, er da også en større opgave på det skidt.

Den har da nogle fordele fremfor en scotte f.eks, bare det at den ikke bruger en lysføler, men bare kører på røgtemp, er da en fornuftig ide.

Men at anbefale en til andre, ALDRIG I LIVET.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Glad for BIOMAX 16

Indlæg af abn »

Bigfoot skrev:Jeg ejer så ikke en biomax 16, men jeg servicerer regelmæssigt en i byen her, på en lejeejendom jeg passer.

Magen til lort skal man dælme lede længe efter. Bevares, når det kører, så er det rigtig fint, men når det ikke kører, så er det sku grund til selvmordsforsøg og det hele.

Jeg har aldrig prøvet at rode med så elendige spiraler i røgrørene, tåbelig brænderskål, og ja det er sku mærkeligt bygget.
At skifte en eltænder, er da også en større opgave på det skidt.

Den har da nogle fordele fremfor en scotte f.eks, bare det at den ikke bruger en lysføler, men bare kører på røgtemp, er da en fornuftig ide.

Men at anbefale en til andre, ALDRIG I LIVET.
Meeeen den er vel bedre end en KL2 ;-)
Mvh Anders
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Glad for BIOMAX 16

Indlæg af Bigfoot »

abn skrev: Meeeen den er vel bedre end en KL2 ;-)
jo jo.... det er vi enige om. :great:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

Glad for BIOMAX 16

Indlæg af 2009bokke »

ja brokrøve findes jo alle steder og var godt klar over min ros til biomax ikke ville gå stille af sig herinde.... men jeg låner en bil engang imellem som jeg ikke rigtig kan finde ud af at betjene.... jeg synes det er en lortebil og vil ikke anbefale den til andre..... men ejeren er rigtig glad for den..... kan du høre det lyder sku for useriøst ik ;-) go jul
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Glad for BIOMAX 16

Indlæg af MichaelK »


»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Besvar