Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kun varm i top af radiator

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
kevin69
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22 nov 2014 21:06

kun varm i top af radiator

Indlæg af kevin69 » 22 nov 2014 21:41

hi alle sammen håber der er en der ude der kan hjælper mig med et promlem.
promblem er jeg har kun warm i top af radiator og ville ikke hvis den er en vvs promblem eller fyret promblem eller pumpen.
jeg har en baxi 1.5 stilling på fyret lige nu er frem løb 74 retur 54 set 74 temp 130 %9.4 blæse 21.
fyred har iltstyring. pumped er set til fuld power.jeg har åben op for radiator men der kommer kun vand ude ingen luft,hville ikke hvis man skål udelufter fyred også? jeg fuld sikker 500ml vand på være dag hvis det har noget at sig. hvis der er noget det ude der har nogle idea ku det være dejlight at høre fra jer. på forhånd tak.
og hvis der er nogle det kender en med kendeskab til baxi og vvs der bor i næreheader af Ikast brande ville jeg gerne betale en til at kigger på det.


xkfc

kun varm i top af radiator

Indlæg af xkfc » 22 nov 2014 22:42

Hej kevin69

Hvis det kun er en radiator det er galt med, gætter på at årsagen er at radiatorventilen er defekt, eller nærmere den lille tap bag ved termostaten. Prøv at demontere termostaten og få den lille metal pind til at bevæge sig, så skulle der komme varme på.

Men noget er altså utæt i installationen! det er ikke meningen at man skal fylde vand på i tide og utide. Har du lukket ekspansion, eller åben ekspansion?

Hvis du ikke kan se nogen utætheder kan de måske være under gulve, på loftet eller andre skjulte steder. Det kan også være fyret der er utæt, men uanset hvad det er, så er det noget der bør laves.

Når du ofte skal fylde vand på så kommer der ilt ind i systemet og så ruster rør og kedel indefra, og resultatet kan hurtigt blive at anlægget, både kedel, rør og fyr skal skiftes.

Mvh. Kenneth

jensmed
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01 jun 2008 13:08
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5 - 350
Areal: ca. 250 m2
Brændsel: Træpiller - 8 mm
Geografisk sted: Nørre Alslev - Nordfalster

kun varm i top af radiator

Indlæg af jensmed » 23 nov 2014 00:28

Hej
Har selv pt samme problem og mener jeg har lokaliseret fejlen til at være min termiske ESBE ventil - det varme vand bliver pumpet rundt gennem ventilen og ikke ud i radiatorer ...... Fremløb og retur temperatur er der ikke meget forskel på - måske det kan være samme problem du har.

Har hørt at man skulle kunne skifte termostaten i Esbe ventilen - nogen der har erfaring med det??

VH Jens

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

kun varm i top af radiator

Indlæg af thy » 23 nov 2014 00:52

en hurtig test.. set set til 80 det kan være det der skal til...

fordi med retur på 54 åbner den ikke.. i hvertfald ikke nok...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

kun varm i top af radiator

Indlæg af J-B » 23 nov 2014 02:11

jensmed skrev:Hej
Har selv pt samme problem og mener jeg har lokaliseret fejlen til at være min termiske ESBE ventil - det varme vand bliver pumpet rundt gennem ventilen og ikke ud i radiatorer ...... Fremløb og retur temperatur er der ikke meget forskel på - måske det kan være samme problem du har.

Har hørt at man skulle kunne skifte termostaten i Esbe ventilen - nogen der har erfaring med det??

VH Jens
De der ESBE ventiler er geniale til en fastbrændselsfyr hvor der er store udsving på temperaturen, på fyr der kører med jævn temperatur er det noget skrammel :wink:
Du tager bare og skruer låget af, så kan du tage termostaten ud og motionere den, så virker den ca et år igen :great:
Den er meget simpelt opbygget, så der er ikke noget at være nervøs over når du skiller den af.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

kun varm i top af radiator

Indlæg af Bigfoot » 23 nov 2014 09:17

åh hvor jeg elsker min kuglehane icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Tror også problemet her, ligger i radiatorventilerne, for at det er varme i toppen, indikerer jo at varmen kommer frem, men får ikke frit flow.
Jeg sætter min lid til at det er stiften i ventilen den er gal med.

Men sæt lige din pumpe på auto også. Der er ingen grund til at den kører med fuld hammer.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

kun varm i top af radiator

Indlæg af Zarge » 23 nov 2014 10:38

kommer an på så meget... mit anlæg kører a h til hvis jeg bruger auto... der er simpelhen ikke nok gang i det spare gøjl... :-P

jensmed
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01 jun 2008 13:08
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5 - 350
Areal: ca. 250 m2
Brændsel: Træpiller - 8 mm
Geografisk sted: Nørre Alslev - Nordfalster

kun varm i top af radiator

Indlæg af jensmed » 23 nov 2014 10:52

Alle mine radiatorer har fået tjekket og motioneret ventiler og de virker
Vil prøve at tage termostaten ud af Esbe ventilen og give den en gang motion - har faktisk også overvejet at udskifte den med en kuglehane.
Jeg kan jo på Baxien tjekke returvarmen på displayet.
Tak for svar - håber også trådstarter har fået varme på radiatorene

VH Jens

kevin69
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22 nov 2014 21:06

kun varm i top af radiator

Indlæg af kevin69 » 23 nov 2014 13:49

tak for alle svar, det er alle radiator det er galt mere,jeg prover at set temp op til 80 dvs retur lidt højer op så åben en ventile let mere (er det rigtigt forstored thy).lyder til jeg skål få fedt i en vvs man for det forhøjed vand forbrug.
tak for hjælpen alle sammen.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

kun varm i top af radiator

Indlæg af Landlyst » 23 nov 2014 14:27

kevin69 skrev:tak for alle svar, det er alle radiator det er galt mere,jeg prover at set temp op til 80 dvs retur lidt højer op så åben en ventile let mere (er det rigtigt forstored thy).lyder til jeg skål få fedt i en vvs man for det forhøjed vand forbrug.
tak for hjælpen alle sammen.
Har du været inde om løsne ventilen i radiatorene? Stiften er ikke altid nok... Du skal ind og være sikker på ventilen rent faktisk åbner helt ... Hvad står termostaterne på?

Og når der er varme ind til dem så virker anlæget jo....

Går ud fra det er to strengs?

Og hvad sker der hvis ikke du fylder vand på? ½liter er ikke meget... Og fylder du det på hverdag så får du nok et falsk billede af det...


Besvar