Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af godsejeren » 22 nov 2014 18:27

pll skrev:Hvis en fotocelle, kondensator eller gearmotor bliver defekt inden for 2 år og produktet kun er brugt på den måde det er designet til, har der enten været en fejl på produktet fra starten af, eller det er fejldesignet og dette er også at betragte som en fejl fra starten af. I begge tilfælde vil det være leverandøren's ansvar at udbedre det inden for reklamations retten.

Hvis motor til semirens er gået kan det blive svært at bevise det skyldes fejl fra nbe side. De kan jo sige at man ikke har rengjort ordentlig eller har sat den forkert i efter rengøring men det er da træls at den er stået af
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk


pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af pll » 22 nov 2014 18:35

Hvis motoren ikke er beregnet til at køre mere en 5 min om dagen så må leverandøren sikre sig at styringen ikke tillader dette. Der ud over vil jeg mene at det er en fejlkonstruktion hvis den ikke er beskyttet mod overbelastning, i begge tilfælde er det leverandøren ansvar.

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af Aaen » 22 nov 2014 18:38

det er stadig køber der har bevisbyrden!!

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af Oldgaard » 22 nov 2014 18:46

pll skrev:Hvis motoren ikke er beregnet til at køre mere en 5 min om dagen så må leverandøren sikre sig at styringen ikke tillader dette. Der ud over vil jeg mene at det er en fejlkonstruktion hvis den ikke er beskyttet mod overbelastning, i begge tilfælde er det leverandøren ansvar.
Tag F.Eks. en bil, det kan godt være at den har en topfart på 180 km i timen, men hvis du kører med fuld spade hele tiden, så holder den sikkert heller ikke reklamationsperioden ud, og lur mig om forhandleren ikke lige ville smække en tester på og derefter sige til dig, at du ikke har brugt bilen som den var beregnet til = ingen erstatning!! desamme hvis du kører med foden på bremsen konstant og derved slider klodser og skiver ned på ingen tid, så får du sku heller ikke skiftet det uden at betale.

At de fleste fornuftige vvs`r nok så bare ville skifte motoren til semirensen er en anden sag, de fleste vil jo hellere have en tilfreds kunde end en der taler grimt om dem, den bedste reklame er stadig fra mund til mund
Alternativt så skal man kunne henvise til flere tilfælde af samme fejl hos andre, så kan det være at tonen er en anden
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af pll » 22 nov 2014 18:54

Nu er det jo nok lidt svært at køre for stærkt med en gearmotor. Og det er heller ikke svært at finde flere eksempler på at disse bliver defekte på NBE's fyr.


xkfc

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af xkfc » 22 nov 2014 19:08

pll skrev:Nu er det jo nok lidt svært at køre for stærkt med en gearmotor. Og det er heller ikke svært at finde flere eksempler på at disse bliver defekte på NBE's fyr.
Der sprøjter 15 NBE fyr ud i døgnet, med det betragtning er det nu ikke meget vi hører til semirens motoren, og i de fleste tilfælde har montøren da udredet trådene i fred og fordragelighed.

Hvis der findes masser af beviser så er det jo bare at konfrontere montøren med det, er man selv montør må man jo videre til leverandøren med sine beviser.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af lamborg » 22 nov 2014 20:01

Ved godt alt om garanti og reklamationsret men da blæseren stod af efter i min efter 1 1/2 år så sendte Søren (levi) mig bare en ny.. Det hænger altså på sælgeren af fyret og ikke på leverandøren.. Der er ikke nogen der kan købe deres fyr direkte hos NBE så der er en mellemmand der har solgt det om man så selv montere eller ej. Motoren koster jo små penge og hvis forhandleren er så mavesur at han ikke er til at hugge og stikke i så lad os få hans navn herinde så andre kan undgå at handle samme sted..
Offentlig gabestok ja og hvad så .. Jeg synes det er total urimeligt at den forhandler ikke tager den på sin kappe...
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af Aaen » 22 nov 2014 20:08

lamborg skrev:Ved godt alt om garanti og reklamationsret men da blæseren stod af efter i min efter 1 1/2 år så sendte Søren (levi) mig bare en ny.. Det hænger altså på sælgeren af fyret og ikke på leverandøren.. Der er ikke nogen der kan købe deres fyr direkte hos NBE så der er en mellemmand der har solgt det om man så selv montere eller ej. Motoren koster jo små penge og hvis forhandleren er så mavesur at han ikke er til at hugge og stikke i så lad os få hans navn herinde så andre kan undgå at handle samme sted..
Offentlig gabestok ja og hvad så .. Jeg synes det er total urimeligt at den forhandler ikke tager den på sin kappe...
Enig, men nu snakker vi jo "goodwill" :)

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af lamborg » 22 nov 2014 20:49

yeps men det er også guld værd for små penge.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Så gik gear motor i mit scotte fyr.

Indlæg af Hjemme teori » 22 nov 2014 21:48

Jeg mener nu også jeg læste der røg en del af de der motorer i starten og der efter rimelig kort tid kom både ny model og styreprint med mere. Om brugeren så har en ny eller gammel model ved jeg jo ikke.

Meeen, gearmotor en sliddel, den må han sku længere ud på landet med og så skal han de i gabestokken som Lamborg skriver, for noget så tåbeligt har man sku'da ikke lov at sige til en kunde.
Om han så vil dække på defekten under reklamationsretten er jo en anden sag, men selv NBE må da komme på banen og indrømme at deres gearmotorer forhåbentligt ikke bliver betragtet som en sliddel, for så skal jeg da have et andet fyr næste gang!!!
Mvh. Sophus


Besvar